Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installtionsproblem


Peter Olsson4

Rekommendera Poster

Peter Olsson4

Jag vet att detta egentligen kanske inte hör hemma i Lunixforumet, men detta

gäller Solaris så det är ju iaf. UNIX det handlar om, och jag börjar blir lite desperat... Jag tampas med att försöka installera Solaris på min PC. Jag gör enligt anvisningarna dvs. sätter i CD:n och bootar maskinen med den tillhörande disketten. Efter lite tuffande är den inne i programmet för att avsöka hårdvaran. Så långt allt väl... Om man väljer standardinstallationen och låter datorn avsöka hårdvaran automatiskt hänger sig datorn när den skall ladda hårdvarulistan. Om man väljer en anpassad installation där man själv väljer vilka komponenter som skall avsökas kan det inträffa lite olika saker. Man måste välja minst en komponent för att kunna fortsätta (ganska självklart kanske...). Om man inte kryassar för IDE-driver så kommer detta meddelande upp "Loading diver ata.def" och sedan händer inget mer. Tar man däremot IDE-driver så visas detta "Error: Unable to load device driver. The device driver solaris/drivers/isa.025/com.def cannot be loaded. The real mode driver is bad."

 

Jag trodde i ärlighetens namn att Solaris skulle vara relativt lätt att installera men så fel jag hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riccard Akerman

Vet inte varför jag besvara men.. jag hade inga som helst problem att installera solaris 7. du kanske kör solaris 2.6, jag rekomenderar i så fall att köra solaris 7 och välja interaktiv installation, hur lätt som helst.. lättare än Win9X vill jag lova.

 

Tacka vet jag Linux ... men visst Solaris går bra på en p-II 300 med 128 meg ram...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Olsson4

Det är just version 7 jag har problem med. Kan ingen komma med lite mer konkreta tips än att bara säga att "det fungerade bra för mig"?

 

Och varför skulle Solaris behöva ha en PII-300 med 128 MB minne för att gå bra?

 

//Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ööh?

 

kan det verkligen stämma?

I skolan har vi sparstation5 -burkar

som ligger på cirka 60MHz, och Solaris2.6 funkar på dom... segt som fasen, men det går bra.

Vi har oxå nårra ultrasparc:ar på cirka 160Mhz där det går jätte bra på

 

fast dom cpu:rna har ju fler mips/Mhz än vad intels har...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...