Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ghost över nätverk


Lightmen

Rekommendera Poster

Min tanke (om det är möjligt) är om jag kan Ghosta över nätverket på detta vis ?

Jag har mina Ghost img filer på min bärbara dator och ev dom programvaror som behövs installerade. Sen ställer jag om BIOS på dom Client/Clienter som jag vill Ghosta, att boota mot min bärbara dator.

Saken är den att på clienterna finns det ingen diskettstation eller cd spelare,

men ett modernt bios som stöder boot på nätverk.

Min fråga är.

vilka programvaror måste jag ha på min bärbara dator förutom en DHCP server och Symantec Norton Ghost. och hur styr jag programvarorna.

 

Tidigare har jag skruvat isär maskinerna och använt en converter kabel till 2½" diskarna och hängt in dom i en stationär PC med CD-spelare.

Fast om det är möjligt med rätt programvaror i en Bärbar dator och kunna sköta Ghostningen direkt via TP kabel så skulle det spara enormt mkt tid.

 

Ständigt på jakt efter svar på frågor som aldrig tar slut.

Nyckeln till framgång är envishet & nyfikenhet,

i rätt propetioner säger dom som vet.

Mv. Lightmen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det "borde" gå att lägga ghost programmet på ett USB minne och boota upp ifrån det och sedan välja t ex Z:/servername/ghostfile.gho

 

Jag kan ghosta via nätverket hemma, jag har Realtek 8139 i mina datorer, bärbar och stationär.

 

Min fråga till Dig.

 

Min CD-rom spelare har pajat i min bärbara datorn.

Hur bootar jag via nätverket för att kunna göra en ny installation via nätverket. (Jag har även provat skuva ut 2.5" hdd och satt i en stationär dator installerat XP och sen tillbaks med HDDn i den bärbara igen , men det gick inte, ville inte starta upp :( )

 

Jag har realtek 8139 nic, hur kan jag accessa t ex Z: på en utdelad datorn i nätverket? säg att jag lägger i XP cdn i min staionära och vill dela ut den så att den går att boota ifrån i DOS läge, via en Network boot disk.

 

Jag har gjort det tidigare med winnt4 men det var ett tag sedan.

 

mvh Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...