Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NEJ!!!!!


CyberPet

Rekommendera Poster

Färgerna är väl OK... har sett mycket värre... men vem sjutton bestämde den nya designen??????

 

Den är rent av förskräcklig!

 

Förvirrande med upplägget och dessutom heljobbigt med den nya bredden. Tänk på stackars Chatokay (eller hur hans namn stavas) han klagade ju på bredden tidigare, nu lär det ju bli ännu värre. Till och med jag gillar inte bredden längre!

 

Jag brukar surfa med flera fönster samtidigt, nu går det inte därför fönstren måste breddas så mycket att man har svårt att navigera bland fönstren.

 

Designen får underkänt. Färgvalet godkänt men knappt.

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Petra.

Du låter chockad och jag hoppas du kan kravla dig upp från stolen igen när pulsen lagt sig litet. ;-)

En liten förklaring när det gäller bredden.

- Just nu ligger den gula ramen kvar i vänsterkant och den kommer att tas bort. När den är borta är bredden återigen den det var tidigare.

 

- Navigeringen i högerkant. Här ligger litet nya funktioner och sammanställningar för dem som vill köra full bredd. Tanken är dock att du ska kunna minska fönsterbredden lagom till vänsterkanten av denna navigering och istället använda toppikonernas funktionalitet.

Vi har i görligaste mån testat så att man kan nå alla funktioner från båda hållen så att säga.

 

- "Allt nu genast!", dvs att vi redan från början visar de senaste inläggen. Radikalt grepp men inte unikt. Vi testar och ser hur det fungerar.

Beroende på vilken nivå du befinner dig på (Eforum totalt/En kanal/Ett forum) får du de senaste 10 relevanta inläggen direkt serverade.

/Mvh Mats

 

PS. Varför inte testa Mina favoriter-funktionen förresten, där har du möjlighet att avgränsa de forum du är mest intresserad av att följa.

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite underligt att dem på IDG introducerade den nya designen vid samma tidpunkt då alla åker på semester.. kanske för att ingen ville lyssna på kritiken? :)

 

/ Matti, http://www.mk.st

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Matti.

Som du säkert såg så påpekade Jani att han kommer att kika in här för att följa upp.

Undertecknad är på plats ytterligare en vecka för att kunna ta emot feedback från dig och alla andra användare.

/Mvh Mats

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig Petra. Här har ingen beteendevetare varit inkopplad. Överblick att snabbt fatta beslut om vad jag skall svara på är det viktigaste. Var finns det nya inlägg?. Röd pytteliten flagga?

 

Nej, nej, nej. GÖR OM! Här har någon webbkreatör haft det roligt. Det är oss ni skall betjäna. Tycker ni på e-forum att det är på tok för många användare?

I så fall är detta en succé. Jag kan inte se att jag skall vara här fler gånger.

 

Överblick, Snabba puckar är vad det handlar om. Detta är rent amatörmässigt!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats,

 

Jo, pulsen har väl lagt sig lite. Första chocken var ganska hemsk. Känslan av maktlöshet var stor när jag inte hittade till de ställen jag normal besöker.

 

Jag har nu lagt in mina favoriter, och det känns skönt att se dem direkt och man slipper allt annat skräp, man vågar sig liksom in på forumet nu när man har sina favoriter nära till hands.

 

MEN, bredden blir INTE mindre med att ta bort den pissegula framen. Den vänstra framen är inte mer än nån centimeter medan den högra navigationen är fyra gånger så bred. Även om man jämför med förra versionen då iconerna låg till vänster så är denna nya design bredare. Jag märker ju det när jag måste öka på min webbläsare för att se hela bredden.

 

Framförallt när man ska kolla vilka av sina favoriter som har nya inlägg.

 

Jag tycker det är lite rörigt när man först kom in och såg en massa inlägg som man inte var intresserad av. Det tog också en stund innan jag förstod att min inloggning inte gällde längre och detta var vad nybörjare såg.

 

Som nybörjare måste det kännas jätterörigt och de får ingen riktig överblick över vilka forum som faktiskt finns här. Och som van eForumbesökare kändes det som en jättechock och jag kände mig nästan lite hemlös när nån gått in under natten och möblerat om totalt. Ingen varning igenting.

 

Jag kan leva med färgerna, det känns lätt för ögat, men designen har jag hemskt svårt för. Det känns för stort, brett och klumpigt.

 

Sen saknar jag redigeringsfunktionen som Matti efterlyste någo nannanstans. Jag är lätt ordblind och trots att jag läser igenom mina texter innan jag klickar på sänd är det svårt att se alla fel. Det är inte förrän man ser texterna i ett annat typsnitt än Courier som man ser felen... och då är det för sent.

 

Man vill ju gärna verka seriös även fast man har problem med stavningen.

 

 

PS, måste berömma de snygga ikonerna. Läckra!

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett förslag kanske?

 

Varför inte göra navigationsspalten lite mindre. Dra ner på stilen till 9 pt så att den inte blir så otroligt bred. Och med den pissegula framen till vänster borta blir sidorna lite smalare och man slipper scrolla så förbaskat om man inte har webbläsaren inställd på 1024x768.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste tyvärr säga att detta inte är speciellt snyggt och lättnavigerat...

 

Tycker att sidorna tar alldeles för lång tid att ladda samt att jag inte hittar ett smack numera.

 

NEJ TACK !!! Helt enkelt.. sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena igen, Petra.

Vi tar det där med redigeringsfunktionen först. En mäkta trevlig sak som har varit på tapeten tidigare. Utan att ha dubbelkollat om det är möjligt rent praktiskt (då jag inte är någon utvecklare), skulle man kunna göra så här:

1. du skriver ditt inlägg och postar det.

2. så länge det inte finns något svar på det du skrivit har du möjlighet att redigera det.

3. längst ner alt. längst upp i inlägget ligger en rad/rader om

a. inlägget är redigerat

b. vem som gjort det (kan ju vara en moderator alt. systemansvarig också)

c. när det är gjort (datum och klockslag)

 

Anledningen till punkt 2 (bara redigeringsmöjlighet fram till att svar inkommit) är att det kan komma att se väldigt konstigt ut om man går in och ändrar innebörden på inlägget som någon svarat på alt. tar bort innehållet helt och hållet. Kan bli litet "goddag yxskaft då".

Låter det vettigt?

 

Bredden sedan. Jepp, vi ska givetvis kolla så att vi inte springer iväg "åt höger" alltför mycket. Grundtanken är hela navigeringen till höger ska rymmas på max 800 x 600 punkters bredd och att man ska klara sig på 640 x 480 (plus toppnavigeringen) för att kunna agera i diskussionerna.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Jonas.

När det gäller hanteringen av nya inlägg:

- Vi hade/har fetstilsmarkeringen kvar för nya inlägg i en viss tråd. Den har vi kompletterat med en röd "brevlådeflagga" hämtad från ikonen för nya inlägg som vi använder i toppnavigeringen.

 

- Samma brevlådeflagga ska återfinnas i den högerställda listan över diskussioner i ett forum. Hanteringen är: nytt inlägg i någon tråd - flagga syns.

 

- Du kan också som tidigare använda ikonen Nya inlägg i toppnavigeringen för att komma till sidan med sammanställningen över de forum som har nya inlägg sedan du senast var inloggad.

 

För överblickens skull rekommenderar jag att du kikar på hanteringen av Favoritforum (finns i toppnavigeringen), listan över Alla forum (även som ikon i toppen). Tillsammans med Favoritforum och Nya inlägg hoppas jag att man når en bit.

 

Har du några förslag och funderingar på saker du saknar? Det hjälper oss väldigt mycket mer om du har möjlighet att konkretisera.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, kruxet är att jag tror att om vi drar ner graden på typsnittet i navigationsspalten är att de som kör en högre upplösning kommer att få problem med läsligheten.

Ett alternativ är kanske att göra vänsterspalten aningen smalare samtidigt som vi försöker knapra pixlar ur högerspalten så gott det går.

 

Som jag sade i ett annat inlägg, ambitionen är att vi ska kunna ha en fullständig bredd (inklusive högernavigeringen) på 800 x 600 och grundfunktionalitet på 640 x 480.

 

Låt mig någorlunda samla de hittills inkomna synpunkterna och ge dem till Roland så ska vi se var vi hamnar.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

--------------------------------------------------

Epost: mats.hultgren@idg.se

Besök vår hemsida: http://www.idg.se

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mats,

 

Jo, jag tycker nog det låter rätt vettigt att man kan redigera sina inlägg mer eller mindre direkt efter man skrivit det. Just på grund av orsaken som jag nämnde med korrektur för oss ordblinda och dels orsaken du själv anger att man inte bör ändra innebörden i inlägget efter att folk svarat.

 

Jag föreslår att ändringen anges längst underst i inlägget (typ som webForum har, detta är klart angivet vem som gjort ändringen och när det skedde).

 

För moderatorerna vore det också smidigt eftersom man då får en stämpel för när man raderat ett inlägg.

 

Å andra sidan.... att kunna radera sina egna inlägg även efter någon svarat kan vara sjysst. Speciellt i de fall när man kanske begått brott mot reglerna och tar bort en länk eller dylikt som annar en moderator skulle ta bort.

 

Det kanske till och med skulle finnas ett formulär när man raderar i inlägg som man måste fylla i. Typ en kryssruta där man fyller i att inlägget ändrats för rättstavning, ändring i innehållet eller tillägg (typ ett PS).

 

Eventuellt skulle ändringen markeras i fet still så att de tidigare besökarna kan se vad som blivit ändrat efter deras inlägg skrivits.

 

Fet still påminner mig om att påminna om en citat-kod eller liknande. Det vore väldigt smidigt om man fick möjligheten att skilja på sitt eget inlägg och de citat man svara på. Där är också webForum längre framme än eForum. Fundera på det igen!

 

Sen funkar det fortfarande inte att markera och kopiera text i en tråd i Netscape. Markeringen syns helt enkelt inte. Det går dock bra i texten på det inlägg man besvarar, men besvara man flera inlägg samtidigt och vill kopiera och citera dem blir det genast problem.

 

Detta har varit på tapeten redan då ni gjorde om eForum första gången och det sas vara något i hur tabellerna var gjorda. Kommer inte ihåg riktigt förklaringen men det bör ses över.

 

När det gäller bredden förstår jag fortfarande inte hur du på en 640x480 skärm ska kunna navigera lätt då de nya inläggen hela tiden visar sig till höger och du endast får senaste inläggen i varierade trådar i huvuddelen av fönstret.

 

Jag skulle faktist hellre se att man får den vanliga listan med alla inlägg som det såg ut tidigare i huvuddelen av fönstret, då det faktiskt är just den delen man är intresserad av. Att sedan de senaste inläggen hamnar överst är bara praktiskt då man då slipper scrolla igenom flera sidor om någon svarat på ett gammalt inlägg.

 

Sen kan man ha sina favoriter, listan med de olika forumen med mera till höger då den delen faktiskt borde komma i andra hand.

 

Detta med att få de senaste inläggen det första man gör när man loggar på är otroligt förvirrande. Dessutom känner jag att det känns lite mindre privat när ALLA kan se mina inlägg redan på första sidan. När jag svara på inlägg gör jag ju det till just den person som skrivit en fråga och inte för hela IDG's nöje. Detta gör att jag drar mig för att bli så otroligt offentlig.

 

Dessutom när någon skriver ett förolämpande inlägg (som personangrepp i Datorkrig kan bli) får man den smockan oavsett om det är riktat till mig eller inte direkt när man loggar in.Det känns otroligt obehagligt och som nybörjare lär det nog kännas tveksamt att våga sig in på eForum.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...