Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spelvinst - insatt på konto?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Om man nu skulle ha tur och vinna en större summa på spel t ex trav, stryktipset eller Lotto. Kan man inte få insatt pengarna på sitt konto?

 

Frågar för att jag stod i förköpsbutiken i närbutiken hemmavid då en utländsk man kasserade ut en summa på 25.000 spänn, som han troligen vunnit. Mannen stoppade bunten med pengar i innerfickan och gick glatt därifrån.

 

Förstår inte hur folk tänker. Inte konstigt att folk blir rånade. Jag skulle inte våga gå omkring med sådan summa pengar i innerfickan idag. För att jag vet ju aldrig vem som noterat det i kön och följer efter.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har spelkonto hos Svenska Spel så hamnar pengarna på det kontot. Likaså tror jag att det finns en maxgräns för vad butiker får/kan/är skyldiga att betala ut. Trodde nog att gränsen var vid någon tusenlapp.

 

Antar att det i andra fall blir en utbetalning antingen via en bank eller direkt till ett konto.

 

Inget klart svar, men om jag vunnit 25 000 kr skulle jag förvänta mig att inte behöva hämta dem i en liten tobaksbutik.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

{stavar som ...}

[inlägget ändrat 2005-06-11 21:09:09 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Antar att det i andra fall blir en utbetalning antingen via en bank eller direkt till ett konto.

 

Låter tryggare, och sen kan man i så fall överföra pengarna vidare därifrån.

 

...men om jag vunnit 25 000 kr skulle jag förvänta mig att inte behöva hämta dem i en liten tobaksbutik.

 

Samma här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde nog att gränsen var vid någon tusenlapp.

Jag har för mig att de inte är tvingade att kunna betala ut mer än någon tusenlapp men att de får (om de kan) lämna ut vinster upp till minst 10000 (det vet jag bestämt att man kan få ut), med tanke på vad Stefan berättar kan det mycket väl vara så att gränsen går vid 25k.

Rent krasst så är det ju bara bra för butiken om den har pengarna tillgängliga, den minskar ju mängden cash som den kan bli rånad på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa kulturer har man inte samma tilltro till banksystem och annat. Kan vara så att han inte litade på banker och sånt utan vill ha pengarna i kontanter.

 

Eller så var han hästhandlare! ;-)

(Hint: Hästhandlarplånbok)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mattias C skrev:

I vissa kulturer har man inte samma tilltro till banksystem och annat. Kan vara så att han inte litade på banker och sånt utan vill ha pengarna i kontanter.

 

Eller så var han hästhandlare! ;-)

(Hint: Hästhandlarplånbok)

 

Hehe, ja, det måste vara något i den stilen.

 

Trodde först att det var växelkassan, som kassörskan räknade. Tänkte: Tänk om jag ägt så mycket pengar. Då räckte kassörskan pengabunten till den utländske mannen snett bakom mig, efter att ha räknat dem. Kassörskan drog sig heller inte för att tala om hur mycket det var. Fullt med folk bakom honom och i förköpsbutiken.

 

Visst, tigger man om att bli muddrad så...tänkte jag när jag tittade efter honom när han gick.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det folk som inte vill ha in pengarna på kontot oavsett storlek på vinsten. Har under en tid jobbat med en "storspelare" han ville inte ha in pengarna på kontot eftersom kronofogdemyndigheten underrättas i hans fall om en större summa går in på kontot. Så han tar ut eventuella vinster i kontanter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte vilja ha pengarna på ett konto, Som Peddler skrev längre ner i tråden så får man då både kronofogden och skatteverket onödigt intresserade.

 

Där jag bor kan man utan större fara gå omkring med 25 papp på fickan utan att bli rånad. Men utifall att så kan man ju ha sedelbunten i en ficka och pistol i en annan, sen får man se vem som klarar att råna mig med livet i behåll. ;)

 

[inlägget ändrat 2005-06-12 09:32:17 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

roger_malmö

alla spelvinster är redan beskattade via staten , om sedan fogden är intresserad av ngn så är det väl bra då denna har lurat ngn annan på stålar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, alla vinster är inte alls redan beskattade. Det är bara vinstskatten som är betald, inte förmögenhetsskatter och annat som man kan råka ut för.

Det hela avgjordes rätt nyligen då skatteverket fick rätt i ett försök att begära förmögenhetsskatt från någon som vunnit TV-skrapet på triss. Trots att han skulle få 10000 i månaden de närmaste 25 åren (eller nåt) och inte kom åt pengarna i sin helhet förrän om 25 år (med mindre än att han tog allt på en gång och då blir det mindre pengar) så tyckte skattemyndigheten att han hade en förmögenhet som han skaffat sig genom en trissvinst och vill ha pengar vartenda år, från och med år 0.

 

så är det väl bra då denna har lurat ngn annan på stålar

Det behöver inte handlat om att man har lurat någon, man kan mycket väl ha blivit utsatt för trafikförsäkringsföreningen eller råkat hamna på obestånd mot sin vilja.

 

Och skulle man dessutom skulle ha lurat någon eller ha skulder man inte vill betala så är det en anledning god som någon att inte sätta in pengarna på kontot.

[inlägget ändrat 2005-06-12 11:39:37 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så du menar på fullt allvar att den enda anledningen till att man har en skuld hos kronofogden är att man avsiktligt lurat någon på pengar?

 

Får du din verklighetsbild från kvällstidningarna eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så du menar på fullt allvar att den enda anledningen till att man har en skuld hos kronofogden är att man avsiktligt lurat någon på pengar?

 

Anledningen till en skuld hos kronofogden är väl att man inte har betalat en skuld från början och det kan man väl kalla lura någon på pengar.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att om man lurar någon så gör man det medvetet... Alla som hamnar hos fogden gör det inte med flit...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
dex skrev:

Jag skulle säga att om man lurar någon så gör man det medvetet... Alla som hamnar hos fogden gör det inte med flit...

 

Att slarva med räkningar t ex är väl medvetet?

 

Säkert inte det enda sättet att hamna hos fogden, men det är en medveten handling och du får flera chanser innan du hamnar där.

 

Kompisar som lurar mig på pengar är inte jag kompis med längre.

Sedan lånar inte jag ut större summor, för att jag har blivit lurad tidigare av folk. Då på andra saker, men man går inte på samma nit mer än en gång.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att slarva med räkningar t ex är väl medvetet?

Det kan det säkert vara men om man tror att det är enda sättet att hamna hos fogden så har man en rätt förenklad världsbild.

Och nej, det är långt ifrån alltid som man får eller har möjlighet att korrigera saken när det kommit så långt även om det för snitt-svensson oftast är som du säger. Inte heller är det alltid som det handlar om att man verkligen gjort fel, men det är ju lätt att göra det antagandet om man inte sett verksamheten på nära håll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
fhe skrev:

Det kan det säkert vara men om man tror att det är enda sättet att hamna hos fogden så har man en rätt förenklad världsbild.

 

Det är om inget annat den vanligaste anledningen att hamna där för indrivning vad jag hört. Sen finns det folk som hamnar där för en så löjlig sak att de betalat en krona för lite någonstans.

 

Om man missar en räkning så får man normalt påminnelser, men struntar man i dessa så är det bad luck. Indrivning, nästa.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är om inget annat den vanligaste anledningen att hamna där för indrivning vad jag hört.

So? Det vanligaste sättet att åka på stryk är säkert att dricka för mycket öl på krogen och mucka med någon annan överförfriskad typ. Men inte sjutton räcker det som anledning för att säga till alla som blivit nedslagna att de säkert slarvade och drack för mycket på krogen?

 

Sen finns det folk som hamnar där för en så löjlig sak att de betalat en krona för lite någonstans.

Eller för att trafikförsäkringsföreningen tycker att de ska betala för en bil som de bevisligen har skrotat (och har skrotningskvitto på), 10 år i efterskott, alla pengar på en gång. Naturligtvis helt felaktigt men trafikförsäkringsföreningen får inte ge sig förrän det finns ett beslut i länsrätten och därför åker man dit om man inte har pengarna.

Eller den som inte har möjlighet/lust att sälja sitt hus för att skattemyndigheten tycker att man ska taxeras för en förmögenhet som inte finns men eftersom det är ett skattemål så är man skyldig tills man har bevisats oskyldig.

 

Världen är inte så enkel att alla som hamnar hos fogden gör det för att de lurat någon, det är många som önskar att det vore så men tyvärr är det inte så.

 

[inlägget ändrat 2005-06-12 20:37:28 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
So? Det vanligaste sättet att åka på stryk är säkert att dricka för mycket öl på krogen och mucka med någon annan överförfriskad typ. Men inte sjutton räcker det som anledning för att säga till alla som blivit nedslagna att de säker slarvade och drack för mycket på krogen?

 

Behövs inte ens att du muckar med någon på krogen för att få stryk idag.

 

Du kan bli nedslagen helt oprovocerat när du står och väntar på bussen t ex. Att du har en frisyr någon retar upp sig på eller att du råkar stöta till någon i kön. Kanske tittar på någon när du sitter på bussen, som denne blir provocerad av.

 

Ja, det behövs inte så mycket för att få stryk idag.

 

Offtopic, dock.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inte ens att du muckar med någon på krogen för att få stryk idag.

Precis min poäng, och inte heller behöver man ha lurat någon eller slarvat med räkningar för att hamna hos fogden, det räcker med otur vid fel tillfälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller för att trafikförsäkringsföreningen tycker att de ska betala för en bil som de bevisligen har skrotat (och har skrotningskvitto på), 10 år i efterskott, alla pengar på en gång. Naturligtvis helt felaktigt men trafikförsäkringsföreningen får inte ge sig förrän det finns ett beslut i länsrätten och därför åker man dit om man inte har pengarna.

 

Fast kronofogden driver väl knappast in pengar om du kan bevisa för dom att det är en felaktig skuld eller?

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast kronofogden driver väl knappast in pengar om du kan bevisa för dom att det är en felaktig skuld eller?

De driver in uppdrag där du är skyldig att betala, både när det gäller skatteskulder och trafikförsäkringsföreningen så är du skyldig tills det finns en dom som visar motsatsen, oavsett vad du kan visa.

När det gäller trafikförsäkringsföreningen så är fallen lågprioriterade så det är inte ovanligt att det tar 5-10 år innan länsrätten ens tar upp fallen.

 

Edit: Fast det var bara två relativt vanliga exempel, det finns många andra sätt att råka ut för fogden utan att man på något sätt har haft annat än otur vid fel tillfälle i livet. Att säga att man bara kan hamna hos fogden för att man slarvat eller försökt slippa undan något ansvar är precis lika fel som att säga att man bara kan råka ut för våldtäkt om man varit stupfull.

[inlägget ändrat 2005-06-12 21:34:16 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATG-ombud betalar ut vinster upp till 25.000 kontant eller med check. Det är alltså inget onormalt att folk hämtar ut summor i den här storleken i tobaksaffärer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...