Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärmen är skum


Sasja

Rekommendera Poster

Min gamla mor ringde idag och beklagade sig över deras bildskärm. Hon sa att det smällde i den ibland likt statisk elektricitet och att den vid dessa tillfällen avsmalnade bilden för tillfället.

 

Vad kan det vara? Bara och vänta och se tills bildskärmen pajjar helt eller?

 

Bildskärmen är 3-4 år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om den avmagnitiserar sig själv (s k "degauss").

 

Detta brukar man kunna göra manuellt via CRT-skärmarnas OSD-menyer, men det är möjligt att vissa gör det automatiskt.

 

/biggis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstigt är bara att det göra det typ varannan minut som jag förstod det. Jag vet att knapparna har varit skumma på bildskärmen och brukar få för sig att "trycka på sig själv" så att säga... =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föressten...

 

varför finns det alternativet på de lite mer moderna bildskärmarna?

 

Jag ser ingen som helst användning av att det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skärm bygger upp en massa statisk elektricitet och blir magnetisk. När en skärm blir magnetisk så blir färgerna mindre exakta och man kan få snygga gröna fält eller bara taskig skärpa. Jag skulle tro att detta är för att magnetfälten påverkar hur färgkanonen skjuter pixlarna i bildröret (så att säga).

 

De flesta moderna monitorer fixar detta själva, inte varannan minut dock.

 

De äldre skärmarna fick man knyta fast i en kätting, samla familjen och sedan svinga runt den motsols. Då avpolarisedas bildröret mot jordens rörelse. Det var dock en ganska farlig företeelse eftersom jorden snurrar med en hastighet av ca 1700 km i timmen (vid ekvatorn) och monitorn måste färdas med minst 3400 km i timmen i motsatt riktning (för att jämka utgångshastigheten till 0 och sedan öka till samma hastighet i motsatt riktning). Testa det, det kan hjälpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Låter som damm i mina öron.

 

Om du har koll på vad du gör, så ta av bakstycket på skärmen och titta. Är det dammigt - damsuga med det smala munstycket som följer med alla dammsugare. Tänk på att det finns uppladdad spänning på runt 30 kV även om strömsladden är urdragen, så håll fingrarna väck från högspänningsdelen och framför allt bildröret - det gör ont, jag vet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...