Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivaren är borta


maxxtro

Rekommendera Poster

Hej! Har sökt mig fördävad på nätet efter hjälp med detta. I ett sista försök så frågar jag nu alla intelligenta, kunniga människor här på idg.

 

Hade två skrivare installerade på min dator. De är nu "borta" från skrivare och-fax mappen. Vid varje försökt att installera en skrivare igen möts jag av följande meddelande:

 

"Åtgärden kunde inte slutföras. Tjänsten för buffring av utskrifter är inte igång"

 

Har försökt avinstallera programvara och installera om eller bara plugga in usb kontakten men möts av samma svar.

 

Vad kan det vara för fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du har XP.

I så fall blir det så här:

Start - Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster

Leta reda på namnet Print Spooler

Högerklicka och välj Egenskaper

Välj Startmetod Automatiskt

Tryck på Starta

OK

Kryssa/Avsluta övriga fönster

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, tack för svaret!

Provade ditt förslag och upptäckte att "startmetod automatiskt" redan var förvald. Klickade på ok ändå och provade igen men resultatet är detsamma, tyvärr :(

 

får felmeddelande

"Det gick inte att starta tjänsten Print Spooler på Lokal dator.

Fel 1068: Det går inte att starta den överordnade tjänsten eller gruppen"

 

mvh

 

[inlägget ändrat 2005-06-09 18:04:03 av maxxtro]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att det är en tjänst som Print Spooler är beroende av som inte är startad.

När du tittar på Egenskaper för Print Spooler så gå till fliken Beroenden, vänta en liten stund så kommer det i den övre rutan upp andra tjänster som behöver startas för att Print Spooler ska kunna starta.

För var och en i listan så gör du samma sak som du gjorde för Print Spooler förut.

Sedan försöker du starta Print Spooler igen.

 

Tillägg: Här är det någon som löser det genom att installera Service Pack 1 till XP:

http://www.experts-exchange.com/Hardware/Printers/Q_21079251.html

 

[inlägget ändrat 2005-06-09 18:18:22 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För var och en i listan så gör du samma sak som du gjorde för Print Spooler förut.

 

du menar högerklicka->välj egenskaper osv?

Det går tyvärr inte.

Installera om service pack hjälpte inte heller tyvärr.

 

Det här kanske kan vara något:

 

När jag stoppar i usb kontakten från en av skrivaren får jag meddelandet

 

"RPC-servern är inte tillgänglig"

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad Cecilia menade var att du skulle titta på egenskaperna för de tjänster som Print Spooler var beroende av. Vad jag vet är det bara RPC som måste vara startad, se bilden.

 

[bild bifogad 2005-06-09 22:10:47 av Erki]

719549_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok då förstår jag..provade och hittade en tjänst som var avstängd. Aktiverade den och startade om datorn och visst fungerar det igen:thumbsup:

 

stort tack till er båda!:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att Erki kunde förklara när jag inte skrev ordentligt, tack Erki.

 

Roligt att du fick det att fungera! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Per H Göteborg

Jag har liknande problem. Dock, när jag skulle prova gå in på Print Spooler (enligt Cecilia) så hittar jag ingen sådan på angiven plats. VAd göra?!

 

Hjälp!

 

När jag försöker skriva ut får jag alltså medd. "Du måste installallera skrivare.." osv och sedan frågan om jag vill installera en skrivare.

 

När jag klickar JA får jag ""Åtgärden kunde inte slutföras. Tjänsten för buffring av utskrifter är inte igång""

 

Jag har försökt ominstallera drivrutinen utan framgång.(hp LaserJet 1010)

 

Per H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under rubriken More Information så föreslår Microsoft en annan lösning:

http://support.microsoft.com/?kbid=314876

Funkar det eller får du något felmeddelande (och i så fall vad)?

 

Kan också bero på felaktiga drivrutiner för skrivaren:

http://members.shaw.ca/bsanders/CleanPrinterDrivers.htm med flera tips

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Per H Göteborg

Nu börjar jag förtvivla. Jag lyckas inte ominstallera skrivaren. Har varit inne o aktiverat "Print Spooler" enligt råd. Inget funkar. CDn med drivrutinen (jag har en hp LaserJet 1010) fungerar inte. Jag har laddat ner drivrutin från nätet men då jag försöker installera den får jag ett felmeddelande som består av massa siffror. Hjälp någon kunnig och snäll!?

PH

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Hade samma problem. Så här gjorde jag. Gå till kontrollpanelen, gå in i administrationskällor, sen till tjänster. Gå ner i listan till Print Spooler. Stäng tjänsten. Gå till c:\windows\system32\spool\printers. Om du har några filer här radera dessa. Själv hade jag två st, ett var ett shockwaveobjekt. Gå sen tillbaka till admin.källor och tjänster, ner till Print spooler och starta tjänsten. Det funkade för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Cecilia & Gänget!

 

Jag har fått ett liknande problem med min skrivare.

Jag har prövat att titta på PrintSpooler och den står på automatisk.

RPC'n är även den startad.

 

När jag vill lägga till en skrivare får jag felmeddelandet "Åtgärden kunde inte slutföras." Enbart... (se bild) Jag vet inte om det är samma problem som de andra, men det verkar inte lösa sig m.h.a. de metoder ni föreslagit.

 

Jag måste få en lösning på detta ganska snart. Jag är tacksam för all hjälp och ni kan även maila mig om ni vill...

 

Ha de bäst!

 

*Nino*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
ChristerNyberg

Framförallt Antons förslag här....löste mitt problem..

Christer

 

Gå ner i listan till Print Spooler. Stäng tjänsten. Gå till c:\windows\system32\spool\printers. Om du har några filer här radera dessa. Själv hade jag två st, ett var ett shockwaveobjekt. Gå sen tillbaka till admin.källor och tjänster, ner till Print spooler och starta tjänsten. Det funkade för mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
Lilla hjärtat

Hej

 

Med det som verkar vara samma problem har jag följt instruktionerna här nedan. Tyvärr utan resultat. inga filer att radera.

När jag går in på Beroenden konstaterade jag att min HP skrivare inte står med under systemkomponter som är beroende av tjänsten, där står endast fax (jag har ingen fax).

 

jag kan inte avinstallera skrivaren eller öppna den. Då kommer rutan om buffring upp.

 

Finns det någon vänlig själv som kan hjälpa mig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

Har tyvärr inget svar på...... men jag undrar verkligen hur i h skotta ska jag få igång skrivaren igen. Tjänsten för buffring är inte igång meddelas jag var gång. Och jag har också försökt installera om skrivaren gång på gång på gång.

Finns det någon som kan hjälpa mig med några instruktioner för detta?

 

WhoopsyDaisy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag har samma problem. Ingen skrivare registrerad. Felmeddelande buffring av utskrifter är inte igång... när jag försöker lägga till skrivare, print spooler startad, inga filer i print mappen. XP Några nya förslag..

 

Mvh.

F.H.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Grym hjälp som vanligt... nu funkade det att avinstallera skrivaren och installera på nytt. Tack för en bra tråd!!

Raderingen av filer i ...spool/printers mappen gjorde susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...