Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OS X på PC?


SYS64738

Rekommendera Poster

http://www.macworld.com/news/2005/06/06/liveupdate/index.php?lsrc=mwrss

 

Nu när apple ska gå över till intel, borde inte det innebära att man skulle kunna köra OsX på en vanlig PC?

 

Tycker OsX är ett jäkla trevligt OS, men gillar inte själva macdatorerna nåt vidare, så det skulle vara kul att köra på PC som ett alternativ till XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när apple ska gå över till intel, borde inte det innebära att man skulle kunna köra OsX på en vanlig PC?

Nej, Apple har klart och tydligt deklarerat att de gärna ser att användare köper deras datorer för att köra Windows men att de inte tänker ha stöd för annat än sina egna burkar. En dator är mycket mer än processorn, Apples styrka har alltid varit att de i stort vet vilken hårdvara operativsystemet körs på och kan designa det därefter. Det enda sättet de kan överleva är om de kan fortsätta sälja bra men dyra burkar, intäkterna från ett OS är nästan obefintliga i jämförelse.

 

Tycker OsX är ett jäkla trevligt OS, men gillar inte själva macdatorerna nåt vidare

Oj, vanligtvis är det tvärt om, att alla önskar man kunde köpa dessa mästerverk och köra annat än MacOS på dem (vilket man förvisso kan, linux fungerar hur bra som helst).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle inte funka med något hack heller då?

För hårdvaran i en modern mac är ju inte alltför olik en PC, de har ju ungefär samma grafikkort, minne och PCI, AGP, USB osv.

 

Det som har skiljt mest hittils är ju processorn, fast framöver verkar det ju bli samma processorer också.

 

Konstigt förresten att Apple inte gjorde den här övergången redan när dom gick över till OSX.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Bara för att det är Intel som kommer att tillverka kommande CPU'er åt Apple, betyder inte det att dom har samma intruktionsuppsättning som en Pentium el dyl. Sen skiljer det väldigt mycket i arkitekturen mellan PC och Mac, även om dom är mer lika nu än någonsin.

 

Men samtidigt tror jag att du har lite rätt - Mac OSX finns nog i en PC-kompatibel variant, som går att köra på det som vi normalt kallar för Intel-platform. Det vore ärligt sagt förvånande om Apple inte åtminståne provat att kompilera koden även för PC...

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betyder inte det att dom har samma intruktionsuppsättning som en Pentium

 

Aha, nu fattar jag lite mera.

Det kommer alltså nödvändigvis inte vara t.ex. P4:or i macarna bara fö att intel gör processorerna?

 

Det är väl kanske lite samma sak som på 80-90-talet då Amiga, Atari och Apple alla körde med 68k processorer, men inte kunde köra varandras OS och program. Fast där skiljde det ju mycket hur dom hanterade grafik och mycket annat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det kommer alltså nödvändigvis inte vara t.ex. P4:or i macarna bara fö att intel gör processorerna?

 

Sannolikheten är extremt låg, som jag ser det. Jag hoppas verkligen att Apple väljer en helt annatn CPU-typ, som är effektivare och bättre än Pentium-serien.

 

 

Fast där skiljde det ju mycket hur dom hanterade grafik och mycket annat.

 

Det gör det fortfarande. Jag hävdar att Mac har en betydligt bättre (mer genomtänkt) hårdvaru-arkitektur än PC och även deras OSX är inte helt fel. Men trots det jobbar jag nästan enbart med PC. Varför då? Jo, alla mina kunder och allt jag jobbar med, kräver windows. That's life...

 

Bara för att något är bra, betyder inte det att det blir populärt. Se på BetaMax contra VHS.... :)

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-08 22:34:20 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Kan ju drömma under tiden:

http://features.engadget.com/entry/8828351836181248/

 

:)

 

...och för att göra det mer realistiskt så varför inte prova det här:

http://www.slcentral.com/articles/01/8/g4pc/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-06-08 22:51:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte prova något liknande för några år sedan men det blev aldrig av. Då skulle man bara installera ett program som skulle få användargränssnittet (GUI) att likna Mac OS.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, men det skiljer __rätt__ mycket på ett operativsystem och på ett GUI. Eller rättare sagt - det har ingenting med varann att göra.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle inte funka med något hack heller då?

Förmodligen, men det skulle nog inte fungera speciellt bra så jag har svårt att se att någon skulle bry sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är Intel som kommer att tillverka kommande CPU'er åt Apple, betyder inte det att dom har samma intruktionsuppsättning som en Pentium el dyl.

Jo, utvecklingsburkarna börjar skeppas nästa vecka och är bestyckade med p4:or, det är helt klart att det kommer att vara x86/EM64T-baserat. Däremot finns det inget som hindrar att man i ett senare skede går t.ex åt AMD-hållet.

Edit: Det vore förresten rätt korkat att säga att man gärna såg att folk installerade Windows om man valde en arkitektur som det inte finns Windows för. Att göra en specialvariant bara för Apple skulle bli tokdyrt så det är knappast ett alternativ.

 

Det vore ärligt sagt förvånande om Apple inte åtminståne provat att kompilera koden även för PC...

OSX är en fortsättning av NextStep (som fanns till PC), de har haft fungerande byggen ända sedan dess och det har inte varit någon större hemlighet (även om all press tycks basunera ut det som en sådan).

 

[inlägget ändrat 2005-06-09 08:25:13 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart att det är så. Skins finns för utseendets skull inte för att förvandla Windows till ett kattdjur (OSX).

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

[inlägget ändrat 2005-06-09 09:51:12 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...