Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkten startar...


Slovnitjki

Rekommendera Poster

Slovnitjki

Jag har en HP Omnibook xt6050. Installerade om Windows XP Pro för några dagar sedan.

Igår, utan någon direkt anledning, så slår fläkten på när jag väcker upp datorn från viloläge.

Den går på i 5-10 sekunder sedan slutar den.

Jag har aldrig varit med om det tidigare, och haft datorn i några år.

 

Är det någon som känner igen problemet och vet hur jag blir av med det?

Eller kanske någon kan hänvisa mig till var jag kan få mer info.

 

Mvh

Magnus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår, utan någon direkt anledning, så slår fläkten på när jag väcker upp datorn från viloläge

 

Det är ju en anledning:)

Min gör likadan en laptop från Medion

Menar du att fläkten inte ska komma igång när du väcker datorn?

 

Hur var den innan du installerade XP?

 

[inlägget ändrat 2005-06-08 16:09:38 av Admini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki
Det är ju en anledning

:)

Ha ha, din lilla lustigkurre...bjuder på den...var ju nästan en straffspark utan målvakt.

 

Menar du att fläkten inte ska komma igång när du väcker datorn?

Precis, den ska inte gå igång när jag väcker datorn. Den gör det även när jag startar upp datorn från 'noll' så att säga.

 

Har alltid haft XP Pro installerat.

Men de enda gångerna fläkten går igång är t.ex. om jag jobbar med en stor ljudfil(spelar in från radio).

Sedan igår har den helt plötsligt börjat köra igång fläkten vid start och vid väckning.

 

Fanns inget i BIOS som jag kunde ändra så det blir väl till att ringa HP imorgon.

 

[inlägget ändrat 2005-06-08 18:14:30 av Slovnitjki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte också att min dator kör på ett högre varv vid all till fällen, tills jag tog dammsugaren och sög ut all damm och skit som hade tagit sig in i fläktområdet.

 

Dammet hade nämligen sätt sig som ett extra skikt över de osynliga ställena runt om och i vägen för luftströmmen.

Nu är den tillbaka till sitt gamla varvtal.

 

Försök med det du med, men datorn måste vara avstängd!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite läskigt - tänk om nåt skulle lossna

 

Är det en så pass gammal och rasfärdig dator så är det bäst att skaffa sig en ny;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki
Det låter lite läskigt - tänk om nåt skulle lossna!!!

 

Ja det känns ju lite riskabelt att använda damsugaren så nära viktiga komponenter.

Har svårt och se att det skulle vara problemet med min dator. Mest med tanke på att det kom så plötsligt och att den bara går igång när jag startar/väcker datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som att be kontrollanten på besiktningen att inte rycka så hårt i hjulen, de kan ju lossna :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det känns ju lite riskabelt att använda damsugaren så nära viktiga komponenter.

 

Vad jag vet så sitter där inget som kan lossna. Bakom gallren är det luftkanaler och inget som kan lossna av sugtrycket från en dammsugare. På min Compaq så dras luften in där bak och från höger sida via "galler" och fläkten som är placerad till vänster drar luften från dessa ställen över processorn och ut via gallret till vänster.

 

Så länge du inte öppnar laptopen så är det bara till att suga i gallren så mycket du kan. Att öppna laptopen och ta bort damm och skit på och invid processorn är inte fel det heller. Jag hade isär laptopen av en annan anledning och det var inte lite damm jag tog bort från fläkt och processor.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki

Jag provade faktiskt att dammsuga vid fläkten men det löste inte mitt problem.

Ska se om jag kan gräva fram ett nummer till HPs support.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dammsug den inte vid den!

Var inte rädd att dammsuga hårt som Bosse berättade.

 

Gör det vid insug mest.

Och låt oss veta vad HP har att säga om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slovnitjki
Dammsug på den inte vid den!

Kan inte dammsuga mer den än jag gjorde.

Körde dessutom dammsugaren på den starkaste effekten den går... :)

 

Har pratat med HP.

De visste inte vad det kunde vara och tyckte det lät konstigt att det kommit så plötsligt. Ett tips kunde vara att gå tillbaka till WinXP Pro SP1 eftersom datorn inte är 'godkänd' för SP2.

Det fanns någon form av uppdatering som han rekommenderade, sitter och letar den på hemsidan.

 

Vore väl f_n om man inte skulle kunna lösa det här problemet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror iofs inte att det har med windows att göra, eftersom fläkten styrs av hårdvara (och värmen) på moderkortet.

Och det går tyvärr inte att justera heller.

 

Däremot finns det mjukvara för styrning av fläktar i datorer, fast man rekomenderar att inte styra fläkten i en bärbar eftersom de är så känsliga.

 

Men om du löser det här, låt mig veta också.

Är less på surrandet zzzzzzzzzz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ute på lite djupt vatten men så här har jag fattat det:

 

Fläkten styrs inte direkt av Windows eller något annat program. Däremot kan program mycket väl ändra i det data (i BIOS kanske?) som fläktstyrningslogiken kikar i för att veta hur den ska agera.

 

Jag råkade ut för att fläkten (vid uppstart) var helt stilla i en halvtimme och när den sen startade gick den upp på fullvarv för att aldrig stanna. Fläktstyrningsprogrammet skrev in nya data och vips - fläkten "fungerade" igen.

 

[inlägget ändrat 2005-06-09 15:47:05 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för att fläkten (vid uppstart) var helt stilla i en halvtimme och när den sen startade gick den upp på fullvarv för att aldrig stanna. Fläktstyrningsprogrammet skrev in nya data och vips - fläkten "fungerade" igen.

 

Fläkt och batteriladdning styrs i en Compaq laptop av en softpaq (som Compaq kallar det). Denna hämtar man, lägger på en diskett och bootar datorn från disketten. Som jag fattat det så styrs det hela av bios och inte direkt av några program i windows. Indirekt dock för att användande av program ökar processorns arbete och därmed värmen.

 

I ditt fall så var det "paniksystemet" som utlöstes och har det gått igång så stänger inte fläkten av förrän du stänger av datorn.

 

För övrigt så har jag bytt de bakre länkarmarna på Mazdan idag... jodå, jag är svart från topp till tå för inte är det bara till att lossa lite och sätta dit de nya länkarmarna. Nä, nä det ska naturligtvis trilskas med muttrar som blir runda och fastrostade hylsor. Tur att det finns tålamod och vinkelslipar... :)

 

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paniksystem, ja det låter troligt.

 

Jag har iofs en Dell så det kan ju funka annorlunda men på den här går det då att skriva nya värden till fläktstyrningen hur bra som helst från ett program. Programmet fungerar bara på vissa Dellburkar så det verkar vara nåt Dell-special.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...