Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färgtrassel vid tryck av broschyr


iswimp

Rekommendera Poster

Hej på er allihopa!,

ni är säkert dödströtta på såna här trådar, men här kommer en till iallafall för att ljusa upp er dag lite extra ;)

 

Har fått frilansuppdrag att göra en liten broschyr åt en kund, men jag har själv bara jobbat med webb innan och absolut ingenting med tryck. Kör Photoshop 7.0 för bilder (i läge CMYK då) och Indesign 2.0 för att montera och exportera till pdf. Har även en HP Color Laserjet 2550.

CMYK och RGB och allt det där är väl mer eller mindre uppfattat, men här är mitt problem:

 

När jag sitter i Photoshop och vill ha en väldigt väldigt ljus nyans av grå t.ex ser det bra ut på skärmen, mycket mycket mörkare än jag vill när jag skriver ut på skrivaren, och sen till råga på allt ser det ännu mer olika ut på provtrycket från tryckeriet.

 

Kort och gott, vad är det för färgprofiler, inställningar etc som jag måste göra (alltså de mest grundläggande grejjerna)? Ska jag höra med tryckeriet vilka profiler dom kör på etc?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
The one true Barkbit

Tja, jag kan ju svara iallafall. Ingen annan har ju varken kompetens eller ork till det här inne. Loosers.

:thumbsdown:

 

Jag har mailat dig till hur du skall göra. Jag har skrivit en doktorsavhandling i Pantones olika färgsystem och du kommer hädanefter att kunna skriva ut dina tryckprover i den lilla kontorskrivaren. Med den plattformen i ryggen kommer det inte bli några problem med tryckjobben i framtiden.

 

Have fun

Ragnar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte klistra in svaret här?

 

Jag har väl ungefär samma fråga och skulle gärna vilja ta del av svaret jag också...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tro att någon som doktorerat skulle kunna stava till loser :-)

 

I övrigt håller jag med LizardKng om att det skulle vara intressant att se svaret, det är ju trots allt att forumet innehåller både frågor och svar som gör forumet bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The one true Barkbit

Jo, efter 7 år på skola i LA skulle man kunna tro det fhe - "the" stavas med "t" f.ö. ;)

 

Skulle du tro att du får svaret på frågan också..?

 

Have a nice day.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, efter 7 år på skola i LA skulle man kunna tro det

Kul att du håller med.

 

"the" stavas med "t" f.ö. ;)

Jaha? Så du kan stava till "the" men inte till "loser", det är säkert bättre än snittet i LA :-)

 

Skulle du tro att du får svaret på frågan också..?

Nej, det här är ett forum där folk ställer frågor och andra svarar i forumet. Det är det som är själva grundtanken med ett forum, då kan folk som har samma frågor söka sig fram till svar och de slipper ställa samma fråga gång efter annan. Allt sånt där finns beskrivet i eforum-introduktionen på //eforum.idg.se/Eforumintro.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
InterNettan

Hallå.. ja, jag vill också veta.

Fast egentligen så vet jag inte riktigt om det är samma fråga jag har.

 

Det är så här.. jag ska göra en affisch. Jag har skannat in en teckning jag gjort och ska nu färglägga den i Photoshop. Ska jag ändra till cmyk INNAN eller EFTER jag börjar färglägga?

 

För (har jag märkt) när man har ett t.ex. foto och gör om den till cmyk så ser ju färgerna helt mongo ut.. men det kanske blir "normala färger" när den kommer ut på papper i tryckeriet.. ??

 

tack tjoho

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För (har jag märkt) när man har ett t.ex. foto och gör om den till cmyk så ser ju färgerna helt mongo ut..

 

Mongo?

 

Du får nog förklara lite mer vad du menar, så dramatisk borde inte skillnaden vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

InterNettan

nej ok, kanske inte helt mongo. :) Men en gång när jag jobbade med ett cd-omslag så blev färgerna annorlunda när jag konverterade till cmyk.. kommer inte ihåg om de blev mer oranga eller om det var tvärtom. Men det kanske är olika. Hur som helst.. hur ska det gå till? Ska jag måla i rgb å sen göra om den till cmyk? ..å sen låta den va.. utan att ställa om färgerna så de ser bra ut på skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska göra din affish i det färgläge du gillar bäst.

 

Om det ska tryckas på ett tryckeri kan de göra konverteringen till CMYK eller talal om för dig hur den ska göras. Konverteringen beror nämligen på deras sätt att trycka.

 

Ett problem du kan råka ut för är att du använder färger som inte går att trycka. Men för att kunna avgöra det måste du i alla fall höra med tryckeriet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...