Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa grupper från en mängd människor


Martini74

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag har ett litet problem jag inte kan lösa trots att jag tycker att det borde vara enkelt. Jag har olika antal med människor som ska ingå i grupper. Jag vill att varje person ska vara i samma grupp som alla andra någon gång. Antalet människor jag har är mellan 12-20 och de ska delas upp i 4 grupper. Problemet startar när jag har fler än 16 och jag tycker att jag borde kunna få ihop en generell formel där jag kan säkra och automatisera gruppbildandet.

 

MVH

Martin

[inlägget ändrat 2005-06-06 17:34:32 av Martini74]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror inte problemet är så enkelt ...

Ett sätt att säkerställa att alla får vara i samma grupp som alla andra någon gång är att dela upp deltagarna i 8 grupper och sedan bilda 4 grupper genom att kombinera dessa smågrupper enligt principen "alla möter alla". Detta kräver 7 gruppindelningar för att bilda alla kombinationer. Det finns förmodligen smartare sätt att bilda grupperna och som inte behöver lika många gruppindelningar, men då får det nog till lite mer tankearbete.

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 1 month later...

Skapar först 4 grupper med vilka som helst i. Sen utgår jag från de grupperna och använder mig av följande schema. Då har de redan träffat alla i sin egen grupp. Jag utgår hela tiden från den första gruppbildningen.

 

Dag 1, 1111, 2222, 3333, 4444(betyder att alla som var först i varje grupp, osv.

 

Dag 2, 1243, 2134, 3421, 4312

 

Dag 3, 1324, 2413, 3142, 4231

 

Dag 4, 1432, 2341, 3214, 4123

 

Då har alla lekt med alla. Men det blir inte så bra om man har 5 personer per grupp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...