Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extra dator: Bygga själv eller köpa bärbart?


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Grubblar litegrann på att skaffa mig en dator till. Kan dock inte bestämma mig för om jag ska bygga en eller köpa en bärbar. Bärbara verkar väldigt schyssta och känns väldigt sköna att använda. Har känt på dem i butik.

 

Bygga själv är okej, men då kommer problemet - operativsystem.

Jag får ju då köpa ett XP till. Det går ju på 2 - 3.000 spänn om jag köper en fullversion. Sedan är det skärmen. Gärna TFT och den kostar lika mycket minst om jag ska ha en bra skärm. Priset springer upp i höjden.

 

Visst, sen finns ju Linux. Har bara provat det, men har inte kommit så bra överrens med Linux. Går kanske bättre andra gången. :-)

 

En extra dator är ju bra då jag inte sitter i sjön om en dator går sönder. Nu har jag bara en dator, och pajjar något vitalt i den så sitter jag där utan dator. Om jag då har en bärbar också, så är jag inte helt såld. Då kan jag felsöka på internet och beställa nya prylar.

 

Sen finns ju gammalt junk att köpa begagnat.

Nä, är inte så intresserad av det.

 

Om jag ska satsa på en bärbar t ex. Vilket märke är bra? Dell?

Vill ligga under 10.000 spänn. Det behöver inte vara någon värsting dator. En vanlig allround dator.

 

Andra förslag emottages gärna! :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-06 11:46:28 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

http://www.pcoffice.org -> bärbara datorer ute i kanten så ser du priset på bärbara datorer och i den prisklassen ligger alla

plus att jag skulle rekomendera att du köpte en HP

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tackar för tipset och rekommendationen!

 

Den här verkar prisvärd:

--> HP Pavilion dv1153EA #1944

 

12.000 i runda slängar...lite mera i postförskottavgift och annat kanske.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Pidder Persson skrev:

men det finns ju billigare datorer

 

 

Har du någon HP att rekommendera, som är billig och prisvärd?

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

om du klickar på Intel eller AMD så är där men det är visserligen ACER och det är bra men HP är lite bättre för att dem har support dygnet runt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Pidder Persson skrev:

om du klickar på Intel eller AMD så är där men det är visserligen ACER och det är bra men HP är lite bättre för att dem har support dygnet runt

 

Oki! :-)

 

Sen tittade jag vidare hos Komplett också. Inte bra! :-)

 

Ojoj, nu får man beslutsångest!

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302020&cks=FRO

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-06 13:01:41 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du fick lust att uppgradera datorn istället? :)

 

Ser att du har ungefär samma dator som mig. Börjar bli lite till åren faktiskt.

Har själv funderat på en bärbar men jag vet inte riktigt, gillar inte att man inte kan uppgradera dem med nytt grafikkort och så är de ju dyrare än vanliga stationära.

 

Kompletts uppgraderingspaket ser ju lockande ut också.

Dock så är jag lite tveksam till hur mycket det där paketet kan ge.

Min 2500+ ligger på 1.8 Ghz och den där är en 3500+ på 2.2GHz

Vet inte om det är värt det faktiskt fast det skulle ju vara skönt med lite nya hästar under huven.

[inlägget ändrat 2005-06-06 13:35:31 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hundbert skrev:

Du menar att du fick lust att uppgradera datorn istället? :)

 

Ja, jag kan inte riktigt bestämma mig. :-)

Velar lite fram och tillbaka. Ser en pryl som är lockande, också surfar jag runt och hittar en annan.

 

Har själv funderat på en bärbar men jag vet inte riktigt, gillar inte att man inte kan uppgradera dem med nytt grafikkort och så är de ju dyrare än vanliga stationära.

 

Då är jag inte ensam i mina tankebanor.

Jag är väl också lite halvskeptisk till att bärbara inte går att uppgradera. Kliar det sen i mekafingrarna, så kan man inte göra så mycket i en bärbar.

 

Min 2500+ ligger på 1.8 Ghz och den där är en 3500+ på 2.2GHz

Vet inte om det är värt det faktiskt fast det skulle ju vara skönt med lite nya hästar under huven.

 

Precis, det skulle vara kul. Inväntar lite fler kommentarer om det paketet jag hittade hos Komplett. Lite tips om grafikkort skulle också sitta fint.

 

Just nu gäller väl Geforce 6600GT?

 

Sen får jag väl ta och bestämma mig. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med Dell är att du egentligen inte vet vad och när de kommer att leverera. Inte heller hur mycket pengar de kommer dra från ditt kort. Beskrivet av Lisa Sprängaren Marklund i en krönika i Expressen.

De skickade inte den dator hon beställt på våren utan en annan dator kom efter drygt en månad. Hon skickade tillbaka den. Den dator hon beställt dök upp på hösten. Den funkade inte, hon kom inte fram på Dell support och de hade dragit pengar för 2 datorer från hennes kort.

Vilket är helt OK med Dells leveransvillkor som jag tolkar dem.

Dellkunder:

http://www.cint.se/Sweden/asp20/Leaf.asp?id=44914

Skulle nog välja en pålitlig leverantör tex Dustin. Då kan man ha datorn inom 1 till 3 dagar är min erfarenhet.

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010077681

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010059298

 

Och som sagt, en dator en XP-licens, 2 datorer 2 XP-licenser vad jag förstår.

 

Alternativet är kanske en Mac? Lustigt nog har ett leverantör (Apple) med mindre än 10% av datorförsäljningen 2 butiker bland 10 i top hos cint.

http://www.cint.se/Sweden/asp20/tree.asp?id=3102

 

Och så här på nationaldagen varför inte testa en svenskfixad linux, körs direkt från CDn?

http://ftp.se.linux.org/Linux/distributions/exton/KNOPPIX-EXTON-v3.8.1-SE-709MB-050604.iso

http://ftp.se.linux.org/Linux/distributions/exton/KNOPPIX-EXTON-v3.8.1-SE-709MB-050604.md5

http://linux.exton.net/news.php

Jag laddade hem och brände CDn, startade om datorn, den bootade på CDn, jag ändrade när skrivbordet kommit upp tangentbordet från US till SE nere till höger, den hittades av min router, bara starta webbläsaren och jag var ute på internet.

Men givetvis spelar det roll vilken hårdvara man har, utan bra hårdvarustöd för den egna datorn så är det ju inget att ha.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälle Stefan, nog vet du väl att man kan köpa OEM-licens om man bygger dator? Denna licens är "full" men kostar bara tusenlappen, om vi snackar XP Home.

 

Sen kan man ju alltid "föra över" OS från gammal burk till ny, helt lagligt!

Kostar nada.

 

Edit: 845 spänn för XP Home, 14-1500 för XP Pro.

http://www.inet.se/produkter_info.asp?p=9120584

[inlägget ändrat 2005-06-06 15:54:25 av virtuosen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
virtuosen skrev:

Snälle Stefan, nog vet du väl att man kan köpa OEM-licens om man bygger dator? Denna licens är "full" men kostar bara tusenlappen, om vi snackar XP Home.

 

Nog vet jag det. Glömde bara bort det helt. :-)

 

Sen kan man ju alltid "föra över" OS från gammal burk till ny, helt lagligt! Kostar nada.

 

Jodå, men ska man ha en extra burk, så blir det strul med licensen och aktiveringen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
erik6 skrev:

Nackdelen med Dell är att du egentligen inte vet vad och när de kommer att leverera. Inte heller hur mycket pengar de kommer dra från ditt kort. Beskrivet av Lisa Sprängaren Marklund i en krönika i Expressen.

De skickade inte den dator hon beställt på våren utan en annan dator kom efter drygt en månad. Hon skickade tillbaka den. Den dator hon beställt dök upp på hösten. Den funkade inte, hon kom inte fram på Dell support och de hade dragit pengar för 2 datorer från hennes kort.

Vilket är helt OK med Dells leveransvillkor som jag tolkar dem.

 

Låter inte såvidare bra det där.

Trodde Dell var mer pålitliga än så. En av de största datortillverkarna dessutom. Gör ju bara dåligt för sig själva när de behandlar sina kunder sådär illa.

 

Och som sagt, en dator en XP-licens, 2 datorer 2 XP-licenser vad jag förstår.

 

Jepp, det är jag väl medveten om.

 

Och så här på nationaldagen varför inte testa en svenskfixad linux, körs direkt från CDn?

 

Tack för tipset!

 

Har länge funderat på att prova Linux såsom du föreslår. Har bara inte blivit färdig att verkligen göra det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag skulle tänka så, att om jag har två datorer så skulle den ena vara huvuddator och den andra en enklare andradator.

 

Huvuddatorn skulle vara en vanlig tower där man kan byta delar och konfigurera själv och hålla så "värsting" som man själv vill.

 

Andradatorn kunde då vara en enkel surfdator som istället är potabel - en billig bärbar! Att den inte klarar alla spel och inte kan uppgraderas gör inget - det är inte dens uppgift. Utan den bärbaras uppgift är att alltid kunna ha den med sej för att däremellan synkas mot huvuddatorn. Dessutom skulle den vara reservdator och backup-dator.

 

En billig en alltså medans du väntar på att towern blir så gammal att det är dags för helt ny. Många säljs dessutom inklusive XP Home utan att bli just dyrare för det.

 

Rent subjektivt skulle jag säga Acer. Bra priser och lagom prestanda. De är stora nuförtiden och kvaliteten har det inte klagats på. Dessutom är det litet av "datorkrig" nu som visst Dell startade, att vem som kan ge billigaste bärbara. Borde vara köpläge för bärbara alltså.

 

Så skulle jag tänka. För att bara titta på hela utbudet gör en prylgalen så man till slut vill ha alltihopa och inte vet varken ut eller in! ;-) Men viktigast är att du ser till behovet hos dej själv och sedan kör tufft och hårt till beslut!

 

Lycka till! :thumbsup:

 

/Mauritz

 

[inlägget ändrat 2005-06-06 17:24:02 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Mauritz, jag tänker som dig.

 

En eventuellt andra dator ska just vara som du beskriver. Allt går via internet idag, så pajjar min nuvarande dator allvarligt så sitter jag där och kan inget göra. En andra dator vore därför toppen. Vill bara inte köpa grisen i säcken.

 

Visst man kan ringa runt, men det känns ganska obekvämt när man är van vid att söka blixtsnabbt på internet. Känner sig rätt handikappad utan dator.

 

Nu har det här aldrig hänt under de åtta åren jag haft bara en dator, men man vet ju aldrig när olyckan är framme.

 

Buden är många. :-)

 

HP

Dell verkar vara ett bottennapp, även om de har generösa priser.

och du Acer...

 

Till sist sitter jag här och kan inte bestämma mig för vilket jag ska göra.

 

EDIT: Den här verkar vara grymt poppis:

 

http://www.notebookreview.com/

 

Toshiba M35X-S311 Satellite Notebook

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-06 17:52:49 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net
Min 2500+ ligger på 1.8 Ghz och den där är en 3500+ på 2.2GHz
skulle du kunna berätta för mig vilken hastighet jag har på min processor om det är en AMX XP 2600+ 333 FSB??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
skulle du kunna berätta för mig vilken hastighet jag har på min processor om det är en AMX XP 2600+ 333 FSB??

 

Googlade lite och fann att din måste tuffa på 2.083 Mhz...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

men om jag går in i boisen så står det att den är 2133 och varför skulle det vara så att det inte är 2600 mhz processor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP2600 är namnet eller beteckningen på processorn.

Den har inte så mycket att göra med vilken hastighet den faktiskt går i, men det har tidigare sagts att XP2600 ska ungefär motsvara en P4 på 2,6 Ghz.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygga själv är roligare, även om det är lite mer bekvämt med köpdator och OS i paket.

 

När det gäller Linux så tyckte jag ungefär som du tidigare, men det har hänt mycket med Linux senaste åren.

Nu är det riktigt användbart faktiskt och duger som gratisalternativ till XP, iaf om man inte spelar spel.

 

[inlägget ändrat 2005-06-06 19:43:05 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde Dell var mer pålitliga än så.

Har själv köpt 3 datorer under åren från Dell samt känner flera andra som också har köpt flera datorer från dem. De har alltid kommit på utsatt leverans-datum (1-2 veckor efter beställning tror jag) och till det pris som står på beställningen.

 

Med alla datorfirmor så kan det väl någon gång emellanåt bli något strul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Bra skrivet, kunde inte ha skrivit det bättre.

Poäng varning :-)

Tack Milkman! Gott med uppmuntran :thumbsup:

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
SYS64738 skrev:

Bygga själv är roligare, även om det är lite mer bekvämt med köpdator och OS i paket.

 

Visst är det roligare att bygga själv. Håller med om det!

Jag har byggt mina datorer själv under rätt många år nu, och kan inte tänka mig något annat.

 

En bärbar skulle bara vara praktiskt och kul att äga.

 

När det gäller Linux så tyckte jag ungefär som du tidigare, men det har hänt mycket med Linux senaste åren.

Nu är det riktigt användbart faktiskt och duger som gratisalternativ till XP, iaf om man inte spelar spel.

 

Frestande att köpa en extra disk och ge Linux ett andra försök.

 

Ska fixa Erik6 bootdiskar med Linux och testa först...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...