Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Straff på att ladda ner filmer?


Grains

Rekommendera Poster

Hej. Jag undrar m någon kan uppskatta hur stort straffet kommer att bli(efter 1:a juli) om man bli tagen då man tankat o brännt ut:

 

- 1 film

- 10 filmer

- 100 filmer....

 

Om man ser till att bara ha ca. 5 st filmer hemma samtidigt borde straffen inte bli mer än några hundralappar i böter eller?

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Antipiratbyrån har ju ändrat strategi nu. De polisanmäler fildelare direkt.

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200506/03/20050603075736_CS/20050603075736_CS.dbp.asp

 

Straffskalan är väl böter eller fängelse. Helt beroende på vad det är för något du har laddat hem.

 

http://www.allamedia.com/artiklar/artikel_609.shtml

 

Myndigheterna har i flera länder slagit till mot sajter som direkt länkat till upphovsskyddad musik och film. vad straffen blir är i de flesta fall ej klart. I Tyskland och Frankrike har det utdömts stora bötesbelopp (på över 50000 kronor) i några fall. Det har gällt personer som via fildelningsprogram delat ut många GB med musik.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[inlägget ändrat 2005-06-05 19:40:51 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart kommer en Västeråsare att bli dömd eller frikänd för att ha delat ut upphovsskyddat material (Hipp Hipp Hora). Vi får se hur det blir då. Värt att påpeka är att lagen ändras den 1 juli.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ser till att bara ha ca. 5 st filmer hemma samtidigt borde straffen inte bli mer än några hundralappar i böter eller?

 

Vad ska du göra med resten av filmerna?

 

Personligen har jag svårt att se hur man skulle kunna få mer i skadestånd än vad det kostar att köpa filmerna så länge man bara blir dömd för att ladda ner men å andra sidan så är jag ju ingen jurist heller :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du göra med resten av filmerna?

 

Personligen har jag svårt att se hur man skulle kunna få mer i skadestånd än vad det kostar att köpa filmerna så länge man bara blir dömd för att ladda ner men

 

Man spelar över de filmer som man redan sett med "rw" skivor.

 

Om man går in i en affär och tar en soffa för 10 000 så kommer inte polisen komma till dig o kräva 10 000 sedan. De vill ha en straffavgift också+ fängelse troligen :P. Iaf så jag ser på det. Dock är inte heller jag e jurist :)

 

//Templar

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man spelar över de filmer som man redan sett med "rw" skivor.

 

Aha du tänker så :)

 

Om man går in i en affär och tar en soffa för 10 000 så kommer inte polisen komma till dig o kräva 10 000 sedan. De vill ha en straffavgift också+ fängelse troligen :P. Iaf så jag ser på det. Dock är inte heller jag e jurist :)

 

Nej det är sant fast svenska bötesbelopp är inget man behöver gå i personlig konkurs för, skadestånd däremot kan bli väldigt dyrt fast som jag sa så har jag svårt att se att man skulle kunna behöva betala mer i skadestånd än vad det kostar att köpa orginalet.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, aa, sant sant. Håller fullständigt med dig. Folk ser på tok för allvarligt på att man tanka filmer :(

 

//Templar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk ser på tok för allvarligt på att man tanka filmer

 

Inte folk i allmänhet, men filmbranschen däremot.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...