Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

1024 strul


sylt1

Rekommendera Poster

Jag har fortfarande inte löst det här med 1024-cylinder problemet. Härromdan såg jag på www.se-linux.org att den senaste versionen av LILO tydligen ska klara av detta utan problem. Jag har kollat mitt BIOS och min burk stöder LBA men det är ju ingen garanti.

Efter diverse efterforskningar har jag kommit fram till följande partitioneringsmodell för min HD på 12 GB.

 

hda1 /boot 16 MB - här lägger jag linux bootfiler, först på disken

 

hda2 C:\ en primär partition för Win98, FAT32, c:a 3,5 GB

 

hda3 /swap linux swap c:a 32/64 MB

 

hda4 /root linux native 4 GB

 

hda5 extended FAT32 för Win98 4 GB

 

Nu undrar jag följande:

 

1 Hur skapar jag /boot partitionen först på disken? Det är inte så enkelt som man kan tro eftersom man bara kan skapa en primär partition med fdisk (DOS-versionen alltså)...och på den primära partitionen måste jag ju lägga Win98.

Jag tänkte jag kunde göra detta med Linux fdisk, går det? Mina förutsättningar är att jag har då en extended FAT32 partition på 4 GB som jag inte kan ta bort eftersom den innehåller vitala data. Den ligger längst bak på disken och resten tar jag bort med fdisk. Om jag skapar /boot för Linux med fdisk på 16 MB (enligt Red Hats manual - jag har ver 6.2) och sedan avslutar fdisk och bootar om med DOS startdiskett så bör jag väl kunna skapa en primär FAT32 partition efter /boot eller???? Detta är jag osäker på.

Sedan installerar jag Win 98 på den. Därefter startar jag Red Hat 6.2 installationsprogram och skapar /swap och /root för Linux på 32/64 MB respektive 4 GB.

 

2 Sedan undrar jag om det går att skapa en extended (logisk istället för primär) linux native partition istället för /swap och /root? Utrymmet blir 4 GB och i denna logiska partition kan man istället lägga upp följande katalogstruktur:

 

/swap 32/64 mb (är osäker på vilket än så länge)

/home c:a 10 MB

/usr c:a 1 GB

/usr/local c:a 1 GB

/ root-partitionen, restende utrymme dvs 2 GB

 

Är det möjligt att skapa dessa partioner inom en logisk partion?

 

Ett problem är ju att Linux & DOS stöder fyra partitioner...och hur jag än räknar blir det fem....hur löser jag detta?

 

jag måste ha två partitioner för Win98 och jag undrar hur detta går ihop med de tre jag behöver för linux, /boot + /swap + /root ???

 

dessutom vill jag kunna montera in den utökade DOS partitionen i Linux men det bör väl inte vara något problem.

 

Tacksam för svar

 

MVH

 

Jerrysylt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christian Eriksson

Ett alternativ till DOS fdisk är gdisk från symantec. Finns att hämta på http://shop.symantec.com/cgi-bin/trialware/Core/Core.pl?REGION=na&LANGUAGE=english&PFT=908229474&INDEX=1&KDATA=910624210-1951637316 Med gdisk kan du göra två saker som inte går med DOS fdisk:

 

1. Skapa fler än en primär DOS-partition

2. Gömma partitioner (status: hidden)

 

".... bootar om med DOS startdiskett så bör jag väl kunna skapa en primär FAT32 partition efter /boot". Borde gå tycker jag! Har du provat nu?

 

Du kan skapa en extended DOS partition där du kan lägga /swap, /home, /usr, /usr/local samt logisk FAT32 för Win98 4 GB. På så vis borde du klara dig inom 4-partitionsgränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...