Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Backup av disk med dd (till tape)

Christian Eriksson

Recommended Posts

Christian Eriksson

Hej!

Jag har testat lite backuper i helgen. Bl a backade jag min (primary slave) drive från RedHat 6.0 med dd

[root@dator1 /root]# dd if=/dev/hdb of=/dev/npt0

2504880+0 records in

2504880+0 records out

Sedan återtog (recover) jag en annan backup (windows95-system) till min "primary slave"-disk, med en helt annan metod än dd, och det gick bra. Jag flyttade disken till primary master och körde lite windows 95 för att se att allt fungerade. Därefter ville jag ha tillbaka det ursprungliga systemet (Solaris 7) till disken. Försökte därför med

[root@dator1 /root]# dd if=/dev/pt0 of=/dev/hdb

0+0 records in

0+0 records out

(Jag hade flyttat tillbaks disken till primary slave igen!)

Som ni ser så misslyckades det hela. Är det kört eller kan någon hjälpa mig här?

Min bandstation är en HP Colorado 14GBe ansluten till paralellporten.

Vet inte om det e helt kört med dd binnen eller inte. Men ett tips är att använda tar nästa gång. Det har aldrig strulat för mig.

Im not even supposed to be here!

BOFH

Christian Eriksson

Meningen är att jag ska kunna backa hela diskar, med flera olika system på (ex. Windows 95, Linux), med ett kommando. Om jag har förstått det hela rätt så kan jag väl inte använda tar med en device-fil som andra argument (ex. tar cvf /dev/npt0 /dev/hdb). Rätta mig om jag har fel!

Det stämmer. Jag kör inte annat än UNIX på de maskiner jag använder tar backup på. Jag föreslår att du gör detsamma ;)

BOFH

Christian Eriksson

OK!

Kan du kanske beskriva hur du använder tar för att backa en hel disk! Backar du alltså filsystem för filsystem?

Vad jag menade är att jag backar inte andra operativsystem än UNIX med tar. Det går inte. Du kan backa hela systemet med tar till en tape rätt enkelt men inte "hela diskar" med andra filsystem på.

Ex, tar cf /dev/rmt/0m /

Om du vill köra hela diskar lär väl Ghost funka? Har aldrig använt det själv men känner lite NT folk som sysslar med det. Annars finns ju dom stora backup programmen som kostar massor med pengar HP's Omniback t.ex.

dd som du har provat borde fungera, jag har aldrig använt det själv till att göra backuper med så jag kan inte hjälpa dig med det.

BOFH

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...