Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Finns det nån Mac-emulator som kan boota utanför windows?


Henrik30000

Rekommendera Poster

Henrik30000

Finns det nån Mac-emulator som kan boota utanför windows?

 

... har inte riktigt råd att köpa en mac med mina prioriteringar... satsar på moppe just nu (är 15 år), men jag vill gärna testa kännslan lite, så jag har testat pearPC som funkar sådär, det största problemet är att datorn är ganska gammal och bara kör 400 MHz, så därför blir det lite segt med ett OS, och ett till som dessutom ska gå via en emulator, så jag undrar om det finns någon emulator som kan boota istället/före windows, så att det i princip blir en mac

 

en liten annan sak jag undrar också... varför funkar inte mac OS på PC? jag har läst att det ska vara byggt ifrån unix som var på PC, borde inte mac OS också kunna det då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
så jag undrar om det finns någon emulator som kan boota istället/före windows, så att det i princip blir en mac

 

Vet inte av någon tyvärr, möjligtvis kan det gå något snabbare om du kör Pear PC under ett optimerat linuxsystem istället för windows.

Det största problemet med emuleringen mellan PC och Mac är ju att processorerna är helt olika, och den emuleringen kommer man ju aldrig ifrån.

 

en liten annan sak jag undrar också... varför funkar inte mac OS på PC? jag har läst att det ska vara byggt ifrån unix som var på PC, borde inte mac OS också kunna det då?

 

Förmodligen pga. Apples rädsla att tappa hårdvaruförsäljning, Apple är ju först och främst en datorbyggare (även om man ibland kan tro att de främst levereras mjukvara).

De har helt enkelt valt att INTE göra någon OS X som kan köras på billiga PC-maskiner.

 

Unixkärnan som OS X bygger på (dvs. det som kallas "Darwin") kan dock startas på intelmaskiner, se:

http://developer.apple.com/darwin/projects/darwin/faq.html

 

Men, det är ju bara kärnan, inte användargränssnittet + alla andra program som Apple gör (idvd, imovie, itunes osv..).

Dvs. det som "egentligen" är OS X och det som man vill ha.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Menar du att även om man inte har SSE3 kompitabel prossessor (eller vad det nu heter) kan man köra och installera Mac ändå???

 

MVH: EricError

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What?

 

Det jag undrade var om det fanns nåt typ PearPC operativ system som kör utan nåt annat segt system i bakgrunden, vilket skulle göra att körningen av Mac OS X skulle gå mycket snabbare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, sorry, men jag kanske kan svara på det ändå, PearPC är en emulator som emulerar G4(eller nåt)-processorn, alltså kan man köra den på vilken sorts dator som helst egentligen. Och då kör man alltså Originalet som är gjord för Mac hårdvara (jag antar att du syftade på Mac OS X86)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...