Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Video NTSC till DVD


Krister E

Rekommendera Poster

Först och främst detta är ingen piratkopiering, utan utrymmesskäl.

 

Jag vill spela in några av mina amerikanska videoband till min DVD-spelares hårddisk och sedan bränna ner dom på DVD-skivor, så att jag kan slänga videobanden och därmed spara utrymme.

 

Problemet är att det blir ingen bild utan bara ljud, med vanliga videos i PAL-systemet så är det inga problem, men NTSC verkar vara lite annorlunda.

 

Vad kan felet vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en videobandspelare som kan spela upp just NTSC. Jag vet inte hur vanlig den funktionen är - av våra 2 spelare klarar den ena av det och den andra inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videon spelar upp NTSC, stänger jag av DVD:n som är kopplad till videeon så funkar det med bild och allt.

 

Så något annat måste det vara, men vad?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, våran video funkar som så att om den är avstängd så aktiveras en funktion som tar bort macrovision, är den påslagen så är den funktionen deaktiverad.

 

Vår DVD-spelare är kopplad genom videon så för att kolla på en DVD-film måste videon vara avstängd. Slår man på den för att t ex kopiera en skyddad film flimrar bilden vackert mellan mörk/ljus...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopieringsskyddar man en video?

 

Är det inte bara den där svarta plastbiten man bryter av så att det inte går att spela in mer på bandet?

 

Och den går det ju att sätta en tejpbit över.

Testade även detta men det blir fortfarande bara ljud.

 

Vad är Macrovision?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Är det inte bara den där svarta plastbiten man bryter av så att det inte går att spela in mer på bandet?

 

Den gör bara att du inte kan spela in på just det bandet.

 

Och den går det ju att sätta en tejpbit över.

Testade även detta men det blir fortfarande bara ljud.

 

Ja, det har ingenting med uppspelningen att göra.

 

Vad är Macrovision?

 

Normalt sett ska en video skicka ut synkpulser vid varje linje och vid varje bildbyte, som i sin tur berättar för TV'n så att den visar bilden korrekt. Dessa synkpulser är inspelade på bandet. Med Macrovision skickar man ut dessa synkpulser på ett mer eller mindre slumpmässigt sätt. Detta skiter en normal TV i, för den har en egen inbyggd pulsgenerator som det går efter (en viss tid), men en video som står på inspelning, ska lyssna blint på inkommande synkpuls och kommer att må väldigt illa av dessa konstiga synkpulser, och resultater blir hoppande och snurrande bild.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett ska en video skicka ut synkpulser vid varje linje och vid varje bildbyte, som i sin tur berättar för TV'n så att den visar bilden korrekt. Dessa synkpulser är inspelade på bandet. Med Macrovision skickar man ut dessa synkpulser på ett mer eller mindre slumpmässigt sätt. Detta skiter en normal TV i, för den har en egen inbyggd pulsgenerator som det går efter (en viss tid), men en video som står på inspelning, ska lyssna blint på inkommande synkpuls och kommer att må väldigt illa av dessa konstiga synkpulser, och resultater blir hoppande och snurrande bild.

 

Om jag inte minns helt fel så kan man kopiera hur man vill om man har en riktigt gammal video med gammaldags mekaniska tryckknappar, fick förklarat av en tvreparatör varför det funkade men jag minns tyvärr inte, tror det hade att göra med att den var för långsam för att hinna med kopieringsskyddet. Annars var det väl populärt på videons tid med nån kabel som hade ett motstånd?? på sig för det fixade problemet med kopieringsskyddet, borde finnas gott om ritningar på sådana på internet om man söker lite.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Ja, en gammal video kan funka, den hänger inte med i de onormala synkpulserna, men å andra sidan får du usel bildkvalitet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För oss som inte har gamla videoapparater (om man inte räknar en gammal Beta-spelare i 100 kilosklassen:)) vad ska man göra åt detta problem?

 

Måste man köpa någon manick som kan ta bort skyddet, eller måste jag lägga ner det här och behålla kassetterna (får väl skaffa några kartonger)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är det någon som vet om man måste köpa någon slags apparat för att kunna fixa detta, eller....?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns billigare sätt vet jag inte, men denna pryl sägs det ska kunna ta bort Macrovision samtidigt som den konverterar till dv-format:

 

http://www.canopus-uk.com/US/products/advc110/pm_advc110.asp

 

Finns minst en till liknande produkt men jag kommer inte ihåg namnet på den.

 

Jo jag vet, det blir ju lite annorlunda än du tänkt dig, men det är ett alternativ i alla fall...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att spela in till datorn istället? Skulle kunna funka men säker är jag inte.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...