Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win NT - datorn startar inte upp - hur kommer jag åt typ DOS-promt?

poZe

Recommended Posts

Hej!

Jag uppdaterade imorse Win NT 4.0 på en dator här på jobbet. När den skulle starta om meddelade den att en fil saknas som heter ntoskrnl.exe. (c:\winnt40\system32\) Jag hittade den på en annan dator och tänkte bara kopiera över den. Skulle ju eventuellt kunna funka.

Nu kommer jag dock inte till dos-promten och jag antar att det är för att det är NTFS. Har provat med Win98 startdisk och då hamnade jag förvisso vid dos-promten men kunde inte komma åt någon annan enhet. Med startdisketter till WinNT och en reparationsdiskett lyckades jag komma ganska långt. Så långt så att jag kan få reparera en massa filer inkl ovanstående som saknas. Jag saknar dock "Win NT Workstation" skivan som den frågar efter och då kan inte reparationen genomföras.

Hjälp, egentligen vill jag ju bara kopiera den trasiga filen från en diskett till hårddisken. Hur ska jag bära mig åt?

mvh

Marcus

Hej igen!

Har hittat två program som jag håller på att prova:

1. http://www.datapol.de/dpe/freeware/ - Detta funkade inte. Lyckades boota upp men kom inte åt någon annan enhet än a:

2. http://www.ntfs.com/boot-disk.htm - Bra program. Synd att det bara går att kopiera saker ifrån en NTFS till något annat medium. Jag har det omvända problemet.

/M

[inlägget ändrat 2005-05-30 16:02:38 av poZe]

Har själv varit med om detta. Det hjälpte inte att kopiera dit den önskade filen.

Problemet ligger i starten.

Informationen i boot.ini kan vara felaktig.

från en boot.ini

[boot loader]

timeout=300

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

ligger NT4 på c:\ ska det stå

[boot loader]

timeout=300

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

den här texten

"Microsoft Windows 2000 Professional"

kan du ändra utan problem till tex "NT4"

Tja!

Tack för hjälpen. Min boot.ini ser ut såhär. Det ser väl ganska rätt ut....? Måste jag ersätta den eller så?

[boot loader]

timeout=5

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows NT Workstation Version 4.00"

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows NT Workstation Version 4.00 [VGA mode]" /basevideo /sos

Det som skiljer är denna "/fastdetect" - vad är det och behöver jag den?

/Marcus

[inlägget ändrat 2005-05-31 08:51:14 av poZe]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...