Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Kablar

janeee1

Recommended Posts

Tjena alla!

Kan någon hjälpa mig???

Vilken skillnad är det på en s.k. "rak" & en "korsad" patchkabel. Hur är det kopplat i RJ 45 kontakterna?

Hur använder jag dessa två varianter mellan en hubb, en patch-panel och ex. skrivare?

Tacksam för svar!

Ha en bra dag!!!

Glenn Larsson

Hej.

Vanlig 10/100 Base-T(whatever):

1 2 3 4 5 6

1 2 3 4 5 6

= Inget speciellt, du kan koppla färgerna i VILKEN ordning som helst bara det är SAMMA på BÅDA SIDORNA. (Om du inte har någon kabel-diktator som säger att "Det ska vara färg-1,färg2...färg8")

X-kabel (För länkning av 2 datorer:)

1 2 3 4 5 6

3 6 1 4 5 2

= Tx/Rx är alltså korsade.

En X kabel brukar man använda emellan 2 datorer, och även emellan hubbar som saknar TX/RX koppling eller någon datakabel connector på baksidan.

- OM du har en HUB med en DESIGNERAD port för inter-hub/switch kommunikation ANVÄND den med en VANLIG kabel.

- Om hubben(-arna) INTE har en TX/RX kapabel port så kan du använda en X-kabel för att länka ihop dem.

- OM du använder en X-Kabel emellan Dator<->Hub i en standard hub är det stor risk för att du sänker nätet!

- OM du TILLVERKAR en X-Kabel, MÄRK UP den med färger i ändarna så att den kan lätt identifieras som en X-Kabel. Själv skulle jag aldrig bygga 100 Base kablar själv; jag lyckades med ett nätverk en gång men inte mera - för riskabelt.

Kontentan - Var försiktig!

Mvh

Glenn

Yngve Larsson

Du kan inte koppla färgerna i vilken ordning som helst. För att kabeln skall hålla xx BaseT-standard så måste du se till att kontakterna 1 och 2 kopplas till samma tvinnade kabelpar, ex. grön/grönvit, och dessutom måste kontakterna 3 och 6 kopplas till samma tvinnade kabelpar, ex. blå/blåvit. Om du gör en kabel som inte följer detta så får du en "splittad" kabel som visserligen fungerar men som gör att kommunikationen blir 3-4 gånger långsammare.

OBS! Detta gäller för både rak och korsad kabel.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...