Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Bilförsäkring.

Poker

Recommended Posts

Bor man i Stockholm är det likamed SVINDYR försäkring.

Bor man i Kiruna likamed SVINBILLIG försäkring.

jag betalar 780kr

Kirunabon 300kr för samma biljäv**

Hur som haver tänkte jag byta bolag trots att det är 10 månader kvar på avtalstiden genom att helt sonika ringa till folksam/trygghansa och teckna en ny BILLIGARE bilförsäkring.

Det andra bolaget tänkte jag helt sonika (också) bara stänga av autogirofunktionen.

Visst kan kan göra så? Ingen inkasso, ingen trafikförsäkringsförening som skickar krav på bilen.

Så klart ser jag till att ringa den bla bla klockan 09:00 den dag den nya börjar gälla och "säga upp" den gamla försäkringen.

Och vad i håvete är kontoavgift? nästan 8% på årsbeloppet!!

Det var det ingen som sa till mig.

Nötter!!

NoiseKiller
Hur som haver tänkte jag byta bolag trots att det är 10 månader kvar på avtalstiden genom att helt sonika ringa till folksam/trygghansa och teckna en ny BILLIGARE bilförsäkring.

Det andra bolaget tänkte jag helt sonika (också) bara stänga av autogirofunktionen.

Låter inte som någon vettig idé. Om du däremot ställer av bilen över dagen och sedan ställer på den med nytt försäkringsbolag behöver du inte oroa dig.

Länsförsäkringar tog sitt förnuft till fånga och sänker nu premien på min S60 från 11.000 till 6.500. Men då jag i höstas valde Volvia p.g.a gratis månadsbetalningar av samma premie (då 11.000 kr/år) står jag nu i samma sits att byta försäkringsbolag innan 1-årsperioden gått ut.

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

Bilförsäkringar brukar löpa ett år i taget och kan inte sägas upp under avtalsperioden. Däremot tror jag att Noise Killers förslag om att ställa av bilen tillfälligt faktiskt fungerar.

Kolla först vad som händer om något inträffar under tiden då bilen är avställd.

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

Kanske flytta till Kiruna?

Det är rätt vackert däruppe.

Allvarligt talat jämnar det ju ut sig då kirunabor måste använda bilen mycket mera då det inte finns kollektivtrafik att tillgå förresten, för att inte tala om dom stora avstånden. 10-15 mil till jobbet enkel resa är inte ovanligt.

Risken för att krocka eller få bilen stulen borde ju vara betydligt högre i stockholm också, därför blir försäkringen högre.

[inlägget ändrat 2005-05-30 15:47:54 av SYS64738]

Om du däremot ställer av bilen över dagen och sedan ställer på den med nytt försäkringsbolag behöver du inte oroa dig.

Över dagen? inga kostnader vid påställan?

Det vore ju ett alternativ och sedan när man ställt av den ringa vv på eftermiddagen och ställa på bilen igen?

Måste man då ringa sitt försäkringsbolag också eller sköts det med automatik?

Det trista med mitt bolag är att jag betalar 8431kr/år

MEN sedan tillkommer det en s.k. kontoavgift som en del tyvärr har på nästan 700kr/år

Det borde ha framkommit vid "beräkna pris" på deras hemsida.

Att teckna en ny försäkring hos XXXX som gäller från och med 1/7-05 skulle kunna fungera.

Samma dag så ringer jag till den gamla och säger att jag inte vill ha dom som försäkringsbolag mera.

Det finns egentligen inget dom kan göra eftersom bilen inte är oförsäkrad för en enda sekund.

Kanske flytta till Kiruna?

Jag har bott där uppe så jag vet :)

NoiseKiller

Inga andra kostnader vad jag hört i alla fall. Själv kommer jag testa detta inom en rätt snar framtid så vi får väl se om det dyker upp någon otrevlig kostnad. ;-)

Du måste i vilket fall försäkra bilen på nytt från det datum då du ställer på den igen!

| Noisekiller |

• 2 months later...

Kan man göra ett ägarbyte och säga upp försäkringen och sen gör

man tillbaka om en vecka och tar ett annat försä.bolag..det borde gå

elller???

Behövde inte ens vänta en vecka. Ställ av den över natten och ställ på den dagen därpå. Med koden på skattemärket ska det inte vara några problem att göra såpass snabbt.

Däremot måste du i förhand ordna försäkringen du ska byta till. Risken är annars att du kör oförsäkrat och då kan de bli bra mycket dyrare än lite försäkringspremier. ;)

Länsförsäkringar tar idag 555 kr/mån för min försäkring som jag tidigare betalade 903 kr/mån för till Volvia. Tack för det ...

| Noisekiller |

Tackar ..

Går det verkligen att byta bolag om man bara ställer av den...

Annars så byter jag bara ägare och tillbka sen igen..

Ifall du är osäker föreslår jag att du ringer det försäkringsbolag du tänker byta till - och hör med dem.

Ägarbyte är trist då det listas i reg-beviset och där vill man naturligtvis att det ska stå så få ägare som möjligt.

| Noisekiller |

Länsförsäkringar tar idag 555 kr/mån för min försäkring som jag tidigare betalade 903 kr/mån för till Volvia. Tack för det ...

hmm ja LF skulle vara nästan 2000kr billigare trots att mitt nuvarande är ett bolag just för min bil (Chrysler)

Det blir till att byta!

Vad har ni för några bilar egentligen??

Har volvo 850 som är försäkrad i Volvia och vi betalar 490kr/månad i snitt förra året. Vi betalt halvårs vis.

Detta är helförsäkring, med 2500 mil om året.

/Nenna

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...