Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

GPS i Volvo V50?


Mattias Nilsson, Malmö

Rekommendera Poster

Mattias Nilsson, Malmö

Hej!

Väntar på min nya Volvo V50 och funderar på att skaffa en GPS för bilnavigering.

 

Har läst om problem med "termisk värmedämpande framruta" och svårigheter med mottagning. Jag hade tänkt skaffa antingen en MIO 268, Navigon PNA 3002 eller Navman iCN510.

 

Är det någon som använder GPS i en V50 och isf hur fungerar det?

Vilken av ovanstående GPS:er är bäst?

 

 

/Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå.

Grattis till en ny bil!

Det här med termisk värmedämpande framruta är vanligt på Renault bilar,men vet inte om det har hamnat även på Volvo från årsmodell-06.

GPS med inbyggd antenn har svårt att få kontakt med satelliter när något stör dess väg t.ex värmeslingor i framrutan.

Jag vet att till vissa GPS modeller går att köpa en extern antenn för att komma förbi detta problem.

Du nämner 3st GPS:er där jag skulle ta Navman till första köp.

Vill bara lägga till en ,Tomtom GO,som jag själv äger och är mycket nöjd med. Den tappar inte bort sig trots att du kör i en tunnel sk ASN-mottagning. Den kostar några kronor mer, men är nog värd det (enl tester). Aftonbladet hade ett test nyligen på de vanligaste GPS mottagarna och M3 (gammalt test) http://www.testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=5049. Och GP motor: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=882&a=203182

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 15:15:42 av honken64]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa nya bilar med besvärlig framruta har ett fält framför/ovanför innerbackspegeln där metallskikten är borttagna för att man ska kunna montera en GPS-antenn där. Kan vara värt att kolla.

De flesta "all-in-one GPS:er har anslutning för en extern/extra anten som ansluts via kabel.

Själv använder jag TomTom i min PDA vilket är ungefär samma programvara som TomTom Go och den är jag nöjd med.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åkte i veckan med en Volvo V70 tror jag med Volvos original monterad.

Rätt kul , ibland funkaden den helt OK ibland föreslog typ

sväng till höger när till höger var rakt ut i ån och det var 500mter kvar till avtaget till höger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland föreslog typ

sväng till höger när till höger var rakt ut i ån och det var 500mter kvar till avtaget till höger.

 

Ingen "maskin" är bättre än kartan den för tillfället använder.

En uppdaterad karta är A och O när man ska bege sig ut på okänd mark.

Och hur ofta dessa uppdateras av resp. tillverkare av GPS är en viktig punkt att tänka på innan man köper en.

 

Ett tips till er med lite mindre GPS:er som kan lägga in POI:s.

Fartkamera placeringar i sverige med varning finns här till många modeller:

http://hem.bredband.net/fartkamera/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Hade en iCN510 under några veckor, men kartorna i den var det många fel i.

Dessutom fick den resettas ganska ofta.

Bytte till en Navigon PNA 3002 som fungerar alldeles förträffligt.

Provade den i en Peugeot 307, som enligt uppgift ska ha

"termisk värmedämpande framruta" och det var inga som helst problem.

Möjlighet finns också att ansluta extra antenn.

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

F.ö. hade tidningen Motor en test av bl.a. Navman iCN510. Där bler det inte speciellt goda omdömen.

 

Navigon var avsevärt bättre.

 

/Berndt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag ändå sitter å läser detta inlägg så passar jag på å frågar......!

jag har precis fått en bärbar dell. , och jag har planer på att bland annat använda den som "navigator" i bilen tillsammans med en USB mottagare för gps. vilket program rekomederar ni mej att använda ? ?

jag är helt nollad på den fronten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att iden är så god.

En "Navigator" i bilen som ska användas för att leda dig rätt bör vara placerad så att skärmen är lätt synlig när du kör. Dvs ovanpå instrumentbrädan eller väldigt högt upp på denna vilket är svårt med en bärbar PC. Vidare bör användarinterfacet vara väldigt enkelt för att du ska kunna manövrera den när du kör. En pekskärm och ett fåtal, lätt identiferbara, knappar blir drägligt.

 

Jag kan inte påminna mig att jag har sett något navigationsprogram för Windows av typ Destinator eller TomTom. Kanske för att det inte finns någon marknad. Däremot finns det ett flertal karthanteringsprogram men dom ger ju inte navigationshjälp på samma sätt. Där ser du ju i princip bara var du är för tillfället. För båtbruk och sjökort finns det också ett flertal program men det hjälper ju inte dig om du inte har en amfibiebil.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej

 

Jagf använder själv en Mio268 i en S60, och det går alldeles utmärkt. Apparaten tar in mellan 5 till 8 satelliter i normaldrift och det är helt OK, när apparaten är monterad på en svanhals mot vindrutan. Skulle man till äventyrs inte vara nöjd med mottagningen så följer det med en yttre antenn till Mio268 och 269. Med den yttre antennen får jag satellitsignal till och med inomhus.

Jag är helt nöjd med mitt köp och kan verkligen rekommendera Mio.

 

Peter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har en TomTom GO 500 och är grymt nöjd. Den har handsfree för mobilen och väldigt enkel att använda.Jag har sedan laddat ner fartkameror till min TomTom så jag blir varnad 100m innan kamerorna kommer. Mkt användbart

 

[inlägget ändrat 2005-08-23 20:00:05 av Stridfelt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...