Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittat en flashmerny men behöver hjälp.


hostname81

Rekommendera Poster

hostname81

Har hittat en flashmeny men behöver lite hjälp med den. Den är en sådan som har två olika bilder en när man inte rör knappen och en annan när man rör knappen, den översta har jag bytt text på till den text jag vill ha men den andra bilden som kommer när man klickar/rör på knappen hittar jag ingenstans, hur kan jag hitta den och sedan hur länkar jag knappen till en viss adress.

tacksam för svar.

 

[bild raderad 5/30/2005 1:13:23 PM av hostname81]

[inlägget ändrat 2005-05-30 13:14:51 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det en knapp(alltså ett button object) så ligger over och press som frames. Testa gå in i knappen (dubbelklicka på den) och titta i tidslinjen längst upp. Ifall det är ett buttonobject finns där 4 frames: up, over, down och hit. Ställ dig på over framen för att ändra vad som ska synas när musen är över och på down för att ändra vad som ska synas när du trycker.

 

För att skapa en länk av knappen måste du lägga till följande kod:

 

getUrl("http://ditjagvillattdenskagå.com");

 

anting på knappen själv eller i första framen i tidslinjen via ett instansnamn.

 

om du väljer att göra det direkt på knappen så gör du så här.

 

Markera knappen.

Tryck F9 så du får upp actionscriptfönstret.

Fyll i följande:

 

on(press){
getUrl("http://ditjagvillattdenskagå.com");
}

 

Väljer du att göra det från tidslinjen måste du ge knappen ett instansnamn och sedan använda följande kod.

 

knappensinstansnamn.onPress = function(){
   getUrl("http://ditjagvillattdenskagå.com");
}

 

Lycka till ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Tack för bra hjälp då det fungerade bra att göra så men ett problem fick jag och det var att när jag klickar på knappen (button) som jag länkade så öppnas tre webbfönster med samma länk, hur löser man det och hur gör man så att den öpnnas i samma sida/nytt fönster.

Mvh

Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför det öppnas tre stycken vet jag faktiskt inte...

 

men du kan styra var den ska öppnas genom att ange _self _blank osv i funktionen

 

getUrl("www.url.com", "_blank");

 

Som vanligt: kolla actionscript referensen. står mycket bra där ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Oki, det var ju inte speciellt svårt men kan man inte flash så är det svårt. Jag har en färdig första sida i flash där jag vill lägga in min flashmeny hur gör jag det och hur gör jag så att flashpresentationen som skapas blir över hela fönstret (nu blir det på höger sida vitt brevid presentationen, presentationen täcker resten av sidan.).

Tack för hjälpen.

 

[inlägget ändrat 2005-06-01 10:51:09 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hostname81

Ingen som vet hur man lägger in en färdig flashmeny i en färdig flash index sida eller hur man gör så att presentationen blir över hela sidan.

Testade följande nedan men det fungerade bara delvis då presentationen nu täcker 75% av sidan men inte den biten till höger om flash presentationen.

<style type="text/css">
<!--
body {
margin: 0px;
padding: 0px;
}
-->
</style>

 

Mvh

Pontus

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att ladda in menyn kan du nog använda loadMovie(). Kolla upp den i referensen

 

borde funka med nåt i den här stilen:

empty_mc.loadMovie("menyn.swf");

 

Vad gäller fullscreen på flashen så är jag inte helt hundra. Det absolut enklaste är ifall du kan köra din presentation som en "projector", dvs exefil. Då kan du bara använda fscommand("fullscreen", "true") och få den uppsmälld över hela skärmen utan några som helst kanter.

 

Om du vill ha det i webbläsare kan du testa ändra i publiceringsinställningarna till att du vill ha den 100% i höjd och bredd. Då borde du få nåt som ser ut ungefär så här och borde funka:

 

<div style="width:100%; height:100%;" align="center" >
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=7,0,0,0" width="100%" height="100%" id="Untitled-1" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="Untitled-1.swf" />
<param name="quality" value="high" />
<param name="scale" value="noscale" />
<param name="bgcolor" value="#ffffff" />
<embed src="Untitled-1.swf" quality="high" scale="noscale" bgcolor="#ffffff" width="100%" height="100%" name="Untitled-1" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
</object>
</div>

 

stylesheet:

<style type="text/css">
body{
height:100%;
padding:0px;
margin:0px;

}
html{
height:100%;
padding:0px;
margin:0px;

}

</style>

 

funkar det inte kan du kolla:

http://www.indezine.com/products/flash/fullscreen.html

 

eller söka på "fullscreen flash" på google

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack fö4r svaren, bara en liten följdfråga.Var lägger jag koden empty_mc.loadMovie("menyn.swf");?

mvh

Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när helst du vill ladda in menyn. Säg att du vill göra det i första framen. Se då till att du har skapat och placerat empty_mc där du vill ha menyn och kör sedan koden.

 

Du kan ju fö skapa empty_mc med as om du vill också. Tex skulle följande placera ut menyn på x 200 och y 400 om det lades in i första framen:

 


ref = createEmptyMovieClip("empty_mc", getNextHighestDepth());
ref._x = 200;
ref._y = 400;
ref.loadMovie("menyn.swf");

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har lagt in denna kod men menyn laddas inte in sedan så får jag fortarande inte flash presentationen att visas över hela sidan.

Mvh

Pontus

ref = createEmptyMovieClip("empty_mc", getNextHighestDepth());
ref._x = 200;
ref._y = 400;
ref.loadMovie("menyn.swf");

[inlägget ändrat 2005-06-16 10:54:22 av hostname81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.

 

hur stor är din flash? alltså bredd och höjd.

Får du något felmeddelande?

Ligger "menyn.swf" i samma mapp som shellswfen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flashen som skall läggas in:

W:137

H:419.

Flashen siom menyn skall läggas in i:

W:640

H: 480

Får inget felmeddelande men får inte fram menyn på skärmen.

Har lagt in koden i action i första framen.

Vad kan vara fel?

Mvh

Pontus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt ref._y och x till noll till att börja med för att vara säker på att menyn inte hamnar utanför bild.

 

kontrollera att swffilarna ligger i samma mapp.

 

Gör du något med _root. i menyn? Kan det vara nåt som stör?

kolla så att empty_mc har skapats när du kör filmen. "output -> list objects eller nåt sånt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...