Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell Optiplex GX400 nätaggregat


kille28

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag fick ta hem en dator från jobbet med traisg nätaggregat. Jag tänkte att jag byter den och har en fullt fungerande dator men det visar sig vara lite svårare än så.

 

Dell aggregatet hade två kontakter som går till den som brukar finnas op moderkortet samt en till som är för CPU Power.

 

Alltså en bred kontakt som alla agg har fast lite större samt en till mindre som gick på CPU Power i moderkortet.

 

Hur hade ni löst detta roliga problem? Hoppas någon kan hjälpa mig med detta då datorn är helt ok för att vara en gåva. P4, 2 GB Ram, 1,5 GHz.

 

Kan jag fixa detta med någon adapter kanske från ClasOlsson?

Den PSU jag har är på 250 W, standard DELL.

[inlägget ändrat 2005-05-30 13:08:36 av Gabber Forever]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CableGuy_SWE

 

Hej!

 

 

Jag har själv haft liknande proplem med Dell och dess nätdelar.

Har sett att det finns att köpa adaptrar på nätet för att konvertera en mellan dessa nätdelar, men jag har för mig att de konverterar kontaktproplemet med den stora 20-poliga kontakten. Det kan behövas ändra något i lilla 6-poliga kontakten utöver detta.

Jag själv sparade pengar genom att lägga ned lite arbete på att göra arbetet själv.

 

Jag fick använda den trasiga nätdelens kontakter (sparade även en bit av sladdarna) och lödde sedan ihop dessa med rätt sladdar i den nya nätdelen där jag fick klippa bort standardkontakterna.

Jag använde krympslang på samtliga lödningar för att det i framtiden inte ska bli några kortslutningar.

 

Men innan man börjar att klippa bort kontakter så kan det vara smidigt att mäta upp och anteckna hur kontakterna har sina spänningar (Volt) fördelade i samtliga kontakter. Jag märkte att de normala färgerna hade kopplats på annat sätt i kontakterna, men de innehöll rätt spänningar från nätdelen färgmässigt. Det som skilde var t.ex PWR ON (Power On) som i Dells ATX-nätdel var grå och satt på plats 11 i stora kontakten, medan den i en vanlig standard ATX-nätdel är grön och sitter på plats 14 i stora kontakten.

 

Om man vill simulera att kontakten sitter i moderkortet så kan man lura den genom att kortsluta PWR ON med en svart kabel (GND) så går nätdelen igång och alla spänningar ska finnas och kunna mätas i samtliga kontakter.

Om man inte gör denna lilla kortslutning så finns endast ca 5 Volt på två stift i kontakten nämligen PWR ON och S.BY (Stand By), den sistnämnda för att det alltid ska finnas lite ström i moderkortet för att batteriet samt vissa funktioner som att datorn kan startas när den känner en impuls utifrån nätverkskortet t.ex.

 

Observera att jag även fick byta den lilla 6-poliga kontakten eftersom den hade en styrning, så den inte passade i moderkortets 6-poliga kontakt annars. Dessutom hade min Dell 3st 3,3Volt i denna kontakt, medan en vanlig standard ATX nätdel har 1st 5Volt och 2st 3,3Volt.

 

Mina expriment fungerade bra i mina DELL DIMENSION XPS350-datorer. Dessa datorer är idag fullt fungerande, fast med nya kraftfulla nätdelar.

 

 

--------------------------------------------------------------

 

STANDARD ATX Nätdel 20-pin

1. Orange +3,3V

2. Orange +3,3V

3. Svart GND

4. Röd +5V

5. Svart GND

6. Röd +5V

7. Svart GND

8. Grå PWR GOOD

9. Lila +5V STANDBY

10. Gul +12V

11. Orange +3,3V

12. Blå -12V

13. Svart GND

14. Grön +5V POWER ON (Kan kortslutas för att starta upp nätdelen)

15. Svart GND

16. Svart GND

17. Svart GND

18. Vit RSVD (vet ej vad denna är till för)

19. Röd +5V

20. Röd +5V

 

 

 

DELL's ATX Nätdel 20-pin

1. Röd +5V

2. Svart GND

3. Röd +5V

4. Svart GND

5. Orange POWER.GOOD

6. Lila +5V STAND.BY

7. Gul +12V

8. Blå -12V

9. Svart GND

10. Svart GND

11. Grå POWER.ON (Kan kortslutas för att starta upp nätdelen)

12. Svart GND

13. Svart GND

14. Svart GND

15. Vit -5V

16. Röd +5V

17. Röd +5V

18. Röd +5V

19. Brun KEY (Blank)

20. Röd +5V

 

 

 

------------------------------------------------------------------

 

 

 

Standard Lilla kontakten 6-pol

1. Röd +5V

2. Orange +3,3V

3. Orange +3,3V

4. Svart GND

5. Svart GND

6. Svart GND

 

 

 

Dell´s lilla kontakt

1. Orange +3,3V

2. Orange +3,3V

3. Orange +3,3V

4. Svart GND

5. Svart GND

6. Svart GND

 

 

 

-----------------------------------------------------------------------

 

 

 

Har inte sett om detta är samma på Dell's moderna datorer, men jag kan inte tänka mig de ändrat speciellt mycket.

 

PS. Det finns tidigare inlägg som om detta och där finns lite bra länkar m.m.

 

 

 

 

Hoppas detta hjälper dej något.

mvh CableGuy

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CableGuy_SWE

He igen!!!

 

De borde finnas någon som har dessa kontakter !!!!

Kollat på Dustin m.m.???

Handla en ända adapter från USA blir dyrt....

 

 

Jag såg att de adaptrar du hade på bild även innehöll en skarvning till den lila 6-poliga kontakten, men eftersom det normalt överhuvudtaget inte finns någon 3,3V i den stora kontakten så vet jag inte hur de fått 3,3V till den lilla kontakten. Eller om det helt enkelt kanske fungerar även med 5V på dessa ställen.

 

Men jag skulle själv mäta dessa innan jag monterar adaptern för säkerhets skull.

 

mvh CableGuy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så du menar att om jag har den där kontakten i handen så kommer det ändå att inte funka???

 

det du ber mig att göra med att koppla och löda är tyvärr för svårt för mig. jag kan aldrig lyckas med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CableGuy_SWE

Det borde fungera bra med den kontakten eftersom det är en adapter mellan dell och normal standard.

 

 

Jag beskrev hur jag löste detta problem på mina gamla dell dimension.

Är själv arbetslös och har då mycket tid över att leka med hårdvara och få igång datorer.

 

Den mer normale köper en adapter!!!

 

 

...CableGuy

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men hur köper man den adaptern då i Sverige?

 

Jag har frågat

 

Dustin

Microshop

ClasO

Inwarehoure

Katschng

Kjell.se

m.m.

 

och ingen av de har den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...