Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spela ps2 på datorn


kenedin

Rekommendera Poster

vet nån om man kan koppla ps2an till en dator så man tittar på monitorn? jag kan ju se film på tvn från datorn genom mitt radeonkort. snart kommer jag inte ha någon tv, men jag måste ju kunna spela playstation2 spel ändå! nån som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

skaffa ett tv-kort till datorn med AV in så kan du titta å vanlig tv med

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Det funkar tyvärr inte med tv-kort, du får en fördröjning som är helt omöjlig att spela med.

 

Det finns speciella boxar för att koppla sina konsoller direkt till datorskärmar, dom ger ganska dålig bild tyvärr men det är den enda lösningen på problemet för närvarande.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Fördröjningar? Hur stora då? Ok, kanske en liten men om jag ställer mig mitt emellan vardagsrummet, med en TV påslagen, och datorrummet där datorn tar emot samma kanal hör jag ingen fördröjning av ljudet. Fast jag är inte helt säker, det kan finnas en liten liten en. Fast nu gäller det ju att vid spel av FPS typ är varje fördröjning av ondo, hur liten den än må vara.

 

Har tyvärr ingen konsol att testa med.

 

Test2:

Kopplar ljudet från datorn till stereon vid TVn. Dvs TVn tar emot SVT2 och spelar upp ljud. Datorn tar emot SVT2 och sänder via 15 meter RCA kabel ljudet till steroen i samma rum. Ingen fördröjning hörs. Ingen alls. Fast det är klart, detta innebär inte att bilden är aningen aningen fördröjd. Men man ser då å andra sidan ganska lätt ett osynk mellan bild och ljud om det vore så och det har jag inte sett skymten av.

 

Ja detta är gjort via analog mottagning, ser ingen anledning till något annat resultat om jag istället testat via s-video eller komposit.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller tv-kort så är det främst (såvitt jag vet) kort med hårdvarukodning som drabbas av stora fördröjningar.

 

Och de kostar i stora drag runt 2000 kr så det kenedin hittade var antaligen ett kort med hårdvarukodning.

Man kan slå hårdvarukodningnen men bilden blir då kass och det är fortfarande lite fördröjning (kanske 100ms eller nåt) - så är det på mitt kort i alla fall, hauppage PVR250 tror jag det heter (nog det vanligaste kortet med hårdvarukodning).

 

Slår man inte av hårdvarukodningen så är fördröjningen runt 3 sekunder vilket är väldigt irriterande, i alla fall när man försöker köra halo. Men det kan vara kul det också :P Lyckades få en kill i alla fall :)

 

Vanliga kort som inte har någon hårdvarukodning kostar mycket mindre och ska tydligen ha mindre fördröjning men jag har ingen erfarenhet av det.

 

Jag körde förut med tv-ingången på grafikkortet och det gick bra utan någon fördröjning så om du har nåt sånt så är kanske det att fördra (men antar att du inte har det).

 

 

Vad har du för tv-kort Monshi?

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 20:29:29 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för tv-kort Monshi?

 

Terratec Cinergy 400

 

Ett enkelt analogt TV-kort med Philips SAA7134 Tv-chip

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

webbaccess.net

jaha om det nu kostar runt 2000 så hur kan jag ha fått tag på ett som jag betala 500 får?? och detta fungerar hur bra som helst för jag har kopplat min XBOX till detta och spelat....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Cinergy kort är ett exempel på kort för omkring 500 kr. Det enda som krävs är att kortet har en s-video eller komposit ingång som du kan ansluta ditt TV-spel till. Eller för den delen ett grafikkort med ViVo funktioner (ViVo = Video in Video out).

 

De som kostar mer är sådana med inbyggd MPEG kodare (och kanske avkodare) som hjälper till vid inspelning av TV-program. Då är det klart, om kortet ständigt spelar in så krävs det en buffer på någon sekund i MPEG-kretsen och bilden kan bli fördröjd på skärmen.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken djungel. jag hänger inte med riktigt i alla svängar men tack för alla svar.

 

dock: räcker det alltså med en vanlig antenningång på tv-kortet och sen en adapter till ps2an?

 

eller: köra ps2ans kompositingång (rca) in i en video in på tv-kortet?

 

eller funkar båda kanske, samma sak eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa jusst att den för 2000 INTE fungerar bra medans den för 500 antagligen fungerar bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan en PS2 sända ut?

 

I rangordning, om den kan:

s-video

komposit

antenn

Det ovan är vad TV-kort klarar av och har kontakter för. Grafikkort med video in klarar s-video och komposit.

 

 

Sedan om möjligheten finns att ansluta direkt till en monitor är detta givetvis bättre än att gå via datorn/TV-kort. Om nu PS2 kan sända en signal som en monitor kan ta emot dvs.

Edit: Fast när jag söker lite och finner denna mening:

• Please note that PS2 screen resolution output is only 320x200, but this software

unlocks it and gives 640x400 resolution output.

på denna sida:

http://www.darkplanets.com/product_info.asp?pid=114

så inser jag att det kanske inte är mödan värt att fixa s-video då komposit räcker för att bära denna signal. Men troligen ger ändå s-video en liten aningen bättre bild än komposit.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-05-31 11:25:03 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...