Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med att skicka mail med C#


Mr Jones

Rekommendera Poster

Could not access 'CDO.Message' object.

Server är Windows 2003, med .NET 1.1.

 

Problemet uppstår när man använder smtp på en annan server än den som webbapplikationen ligger på.

 

En lösning har jag hört är att man lägger in en refernce till cdonts.dll, men var finner man den`?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om servern har .NET 1.1 så ska det funka direkt.

 

Just det där felmeddelandet "ljuger" faktiskt ofta... :) Problemet brukar oftast vara att smtp-servern kräver autenticering. Kika på InnerException och kolla så att just autenticeringen inte är det problemet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felmeddelandet:

[log]System.Runtime.InteropServices.COMException (0x80040220): The "SendUsing" configuration value is invalid.

--- End of inner exception stack trace ---

at System.RuntimeType.InvokeDispMethod(String name, BindingFlags invokeAttr, Object target, Object[] args, Boolean[] byrefModifiers, Int32 culture, String[] namedParameters)

at System.RuntimeType.InvokeMember(String name, BindingFlags invokeAttr, Binder binder, Object target, Object[] args, ParameterModifier[] modifiers, CultureInfo culture, String[] namedParameters)

at System.Web.Mail.LateBoundAccessHelper.CallMethod(Object obj, String methodName, Object[] args)

--- End of inner exception stack trace ---

at System.Web.Mail.LateBoundAccessHelper.CallMethod(Object obj, String methodName, Object[] args)

at System.Web.Mail.CdoSysHelper.Send(MailMessage message)

at System.Web.Mail.SmtpMail.Send(MailMessage message)

at Footballdelivered.SendMail.SendFlashContestMail.sendMail()

[/log]

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 14:30:29 av T B]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrade från

SmtpMail.SmtpServer.Insert( 0, ConfigurationSettings.AppSettings["MailServer"].ToString() );

 

till

SmtpMail.SmtpServer=ConfigurationSettings.AppSettings["MailServer"];

 

och då fungerade.

Det är lite mystiskt eftersom jag tidigare var tvungen att ändra åt andra hållet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...