Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köra MacOsX på PC - Hur/Vad göra?


aliensurfer

Rekommendera Poster

aliensurfer

Hej

Det finns 8 Macar på jobbet, och vår prefekt vill gärna att jag avlastar honom. Däremot vill jag inte köpa en Mac utan vill ha ett program som medger att jag kan köra en skarp Macmiljö på min PC. Det fungerar inte med VM Ware, det haltar på processoremuleringen....Någon som vet?

Tacksam för alla tips!

 

mvh

M

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aliensurfer

:thumbsup:

Tack för snabbt svar!

Skall genast undersöka detta! Det fanns en bra guide där också.

Tack!

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Det finns två problem med vad du vill göra.

Det första är att CherryOS har hamnat i problem då det i princip är en kopia av pearpc och det är osäkert hur länge det kommer att finnas kvar på marknaden.

 

Det andra och stora problemet är att det är hopplöst innefektivt, du får bara ut mellan 5 och 10 % av din processors hastighet. Det är helt enkelt mer en kul grej att kunna göra, det är absolut inte användbart att jobba i. På CherryOS hemsida kan man läsa att man får ut c:a 800MHz ur en 3200MHz dator och då har dom överdrivit, riktiga tester visar att det snarare är 200MHz.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aliensurfer

Ok, då ser det lite tristare ut, iofs har jag 2 GBRAM, men "bara" en 2.8 P4HT...

 

Någon annan som vet en lösning..kanske "fel" forum..?

Hoppas inte!

 

mvh

m

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Lösningen är "tyvärr" att köpa hårdvara..

Det finns inte någon bra emulator för PPC-Macar och är det systemjobb man ska göra vill man helst ha en nära nog perfekt emulering eller allra helst hårdvara.

 

Emulering tillför ju felkällor, även om exempelvis VMWARE och VPC2004 funkar rätt så bra för det mesta.

 

Jobbar du som sysadmin antar jag att du har flera PC under skrivbordet + en KVM-switch ?

 

Går då som jag, köp en Mac Mini (billigaste varianten), plocka in 512 MB RAM och koppla sedan den till en ledig port på KVM:n.

Har du PS/2 KVM, komplettera med en USB-PS/2 adapter för 70-80 kr.

 

Klart !

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aliensurfer

Hej!

Tack för svaret (igen ), det var en lösning jag mycket väl känner igen, men inte ens tänkt på för detta ändamål...

Tack!

:thumbsup:

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Verkar som "nya" OS X som är anpassat för Intelprocessorer går att köra på PC. Såg nån länk men tappade bort den. Kolla google.

 

Den versionen av OS X är självklart inte officiellt släppt... så det är väl olagligt..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...