Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för skillnad mellan mpeg?


pongo

Rekommendera Poster

Håller på o joxar med filminspelning av olika slag. Det börjar funka, men en sak jag inte förstår är det här med format:

mpeg-2 används av svcd och DV (bla).

Jag har ett redigeringsprogram (Kino) som enbart hanterar DV. En svcd-fil kan jag alltså inte ta in - trots att det är samma format??? (Ljudet är ointressant, det finns inget. Går inte med ljud heller.)

Varför måste mpeg2-filen i DV konverteras till mpeg2 för svcd, o hur kan den bli så mycket mindre?

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 09:21:17 av pongo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mpeg används till (bland annat vcd, svcd och dvd.

 

Till miniDV-kameror används dv-format som inte har något alls med mpeg att göra.

 

Att en film som är lika lång (i minuter) tar mindre plats (räknat i MB) i svcdformat än i dvdformat beror på att kvaliteten är mycket lägre för svcd än för dvd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

DV använder inte mpeg, det är ett eget format.

 

DV tar ca 219 MB per minut och beroende på kvaliteten i svcd kan du komma ner till 1/20 av det, men alltid med kvalitetsförlust.

 

Jag kan inte rekomendera att du redigerar mpg-filer, mpg är gjort för att användas som ett reslutatformat och inte ett redigeringsformat.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På så vis..??!

I någon av alla tidningar jag läst stod om formaten, bl.a. att mpeg2 används av DV typ 1 & 2... Inte sant, tydlligen - då förstår jag åtminstone en sak lite bättre! T.ex varför mina mpeg-kodare vägrar befatta sig med dvfilm.avi...

 

Några frågor till då, så kommer jag igång snabbare:

Alltså: jag har en film i DV-format. Jag vill ta bort några scener + allt ljud, nya filmen blir original att redigera/klippa ihop fortsättningsvis.

(Jag kommer att klippa ihop div scener/filmer o göra DVD-film i slutändan, nu är det bara mitt arbetsmaterial jag pratar om.)

Om jag sparar som DV får jag ingen kvalitetsförlust alls, att spara som DVD innebär komprimering=kvalitetsförlust.

Rätt så långt?

Om jag sparar DV-fil kan jag välja DV typ 1 eller 2, rå DV eller Quicktime DV. Har det någon betydelse?

Jag kan också välja "DV-Pipe", vad tusan är det? Då kan jag välja export till DVD-format, mp3 & vcd (ska väl inte ha någon av dem) eller "DivX Export". Kan det va' något?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Om jag sparar som DV får jag ingen kvalitetsförlust alls

 

Inte helt sant, men du har väldigt låg kvalitetsförlust. Eftersom du har redigerat material måste filmen renderas och beroende på hur bra/dålig din codec är, blir kvalitetsförlusten därefter. Men jämfört med mpeg så är det överlägset.

 

DV-typ 1 och 2 har jag dålig koll på, men jag gissar att det har med avi-formatet att göra, som finns i både typ 1 och typ 2. Det är typ 2 du ska använda, där kan en fil vara upp till 4 GB (drygt 18 minuter). Det är dock fullt möjligt att göra större filer, men det kan bli problem vid redigering och uppspelning. Man ska egentligen använda något som heter referensfiler, då skapas det ett gäng avi-filer som länkas ihop, men det kräver att ditt program har stöd för det. Premiere har det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt sant, men du har väldigt låg kvalitetsförlust. Eftersom du har redigerat material måste filmen renderas och beroende på hur bra/dålig din codec är, blir kvalitetsförlusten därefter.

 

Med endast raka klipp är det väl full möjligt att resten av filmen sparas i exakt samma skick som orginalet, d v s helt utan kvalitetsförlust? Så länge man inte ändrar i bildrutorna behöver de ju aldrig komprimeras om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Helt korrekt och underförutsättning att man väljer exakt samma format och inställning på exporten som filmen har, dvs upplösning, fps etc.

 

Och dessutom är kvalitetsförlusten så liten så den är inte synbar, men tekniskt sett finns den där.

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 18:00:27 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...