Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Seg hdd

Satix allmighty

Recommended Posts

Satix allmighty

Hej jag har nyligen införskaffat mig en Maxtor hdd på 120 gb. Den har 7200 rpm och 8mb cache. Har formaterat den i ntfs osv detta gick felfritt. Men jag har dock ett problem, den är långsam att läsa och skriva till. Det hackar när jag spolar en film i t.ex. mplayer. Datorn är också i princip oanvändbar när jag laddar ner filer från internet till den hdd'n. Vad kan detta bero på? Det är en ata disk.

tack på förhand /Emil

Stefan Eklinder

Har du kollat så disken inte körs i PIO-mode?

Borde stå i Enhetshanteraren under System i Prestanda & underhåll.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

[bild bifogad 2005-05-29 19:38:12 av Stefan Eklinder]

715950_thumb.jpg

Satix allmighty

Finns det nån annat sätt att cheka av det? För jag hittar inte det på platsen du angav

Högerklick på Den här Datorn - Egenskaper - Maskinvara - Enhetshanteraren

tryck på + framför IDE ATA/ATAPI-styrenheter (eller något liknande)

sedan dubbelklicka på antingen Primär IDE-kanal eller Sekundär IDE-kanal beroende på var din hårddisk är inkopplad

Fliken Avancerade inställningar, Aktuellt överföringsläge för antingen Enhet 0 eller 1 beroende på var din hårddisk är inkopplad

Var din hårddisk är inkopplad kan du få reda på genom att trycka på + framför Diskenheter, dubbelklicka på din disk och på fliken Allmänt läsa av Plats. Första siffran anger Primär (0) eller Sekundär (1) IDE-kanal, andra siffran Enhet.

• 11 months later...

Jag har samma problem. Jag har byglat om hårddisken på alla tänkbara vis för att utesluta det.

Men det verkar som att det är PIO-läget som ställer till det. Det är bara det att det går inte att ändra. Den är inställd på "DMA om tillgängtligt" men nedanför på aktuellt överföringsläge så står det PIO.

Hur gör jag för att ändra det???

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...