Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internetcafe regler


djmgf

Rekommendera Poster

Det är så att jag kommer inom snar framtid starta ett internetcafe. Då man måste få datordelen att fungera utan större driftsstörningar vill jag ha svar på några "vanliga" frågor.

 

 

 

* Får man använda en datorn ghost som finns på servern och läggga den på resten utav datorerna (klienterna)?

 

* Får man använda nocd-cracks även om man har originalskivan och licensen?

 

* Om någon kommer med en mp3spelare och vill få det bränt till en "musik-cd", får man det?

 

* Om man premumerar på en datortidning med cd, har man rättigheter att lägga in det på en dator.

 

 

 

Vad säger dom svenska reglerna och vad är verkligen realistiskt att använda. Första gången jag startar något överhuvudtaget.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej djmgf

Jag är inte expert på detta så ta mina svar med en nypa salt.

 

 

Får man använda nocd-cracks även om man har originalskivan och licensen?

 

Jag tror det men kommer bli ändring på det den 1 juni.

Fast eftersom du har köp licens i alla fall så spelar det ju ingen roll.

Men det flesta IT-caféer har ju inte skiva i tror att de har någon special firma som har tillstånd på något vis.

 

Om någon kommer med en mp3spelare och vill få det bränt till en "musik-cd", får man det?

 

Så länge det är för privatbruk så är väll svaret ja.

Tror dock inte sådana kunder är så vanliga.

 

m man premumerar på en datortidning med cd, har man rättigheter att lägga in det på en dator.

 

Hela skivan det tror jag inte men ett in staka program får du säkert det flesta program på sona CD är ju gratis.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du ska kontakta en jurist eller någon kunnig på området så du inte åker dit för något skit du inte känner till.

 

Lycka till med internetcafeét.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Om man premumerar på en datortidning med cd, har man rättigheter att lägga in det på en dator.

De flesta program som distribueras med datortidningar och som finns tillgängliga för nerladdning från nätet brukar ha skilda regler för privat och komersiell användning. Det kan exempelvis vara graatis att använda för privat bruk men kräva betald licens för komersiell användning.

När du startar ditt internetcafé så är du inte längre en privatperson.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och utöver Hundberts råd - det bästa i denna tråd hittills - så kan det vara så att datortidningen anser att själva sammanställningen av program är upphovsrättsliogt skyddat - så en kontakt med datortidningen direkt kan rekommenderas om inte juristen avråder från det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

1. Självklart, MEN du måste självklart ha licenser för varje dator.

 

2. Om du har lika många skivor som du har spelare, så ser jag inte några problem. Om du tänkt köpa bara en skiva, lägga den på servern och sen köra nocd-cracks, då är du på halt vatten, speciellt eftersom du är "offentlig".

 

3. Tveksamt och ännu mera tveksamt efter 1/7

 

4. Ja, vad är annars syftet med att skicka ut en CD, om man inte får installera den...? Eller missförstod jag något?

 

Vad säger dom svenska reglerna och vad är verkligen realistiskt att använda.

 

Om vad då?

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-30 01:31:53 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...