Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorer syns ej i arbetsgrupp


Ubbe69

Rekommendera Poster

Hej,

jag kör på ett nätverk utan domän/utan server. Jag har 8 exakt likadana datorer med Win XP pro SP2 (med avstängd brandvägg och virusskydd). Dessa ska kunna dela filer mellan varandra. Jag har skapat både en HOSTS och LMTHOSTS fil där jag definerar upp respektive dators IP-Adress till datornsnamn. Alla ligger på samma arbetsgrupp. Jag har delat ut hårddisken på alla datorer.Problemet är då att när jag väljer visa datorer i arbetsgrupp så får jag följande : Kanske har du inte behörighet att använda denna resursen.Be serverns administratör om hjälp.Nätverkssökvägen kan inte hittas." Jag kan pinga alla datorer med både ip-adress och datornamn. Jag har provat att mappa (anslut nätverksenhet) också och det fungerar när jag anger IP-adressen (\\172.21.21.110\C). Problemet är också att jag har en utdelad skrivare på en av dem men när jag ska läggat till ny skrivare från de andra hittar den den inte denna pga datorerna inte visas i arbetsgruppen, så jag får välja att skriva in det manuellt med IP-adressen (\\172.21.21.110\HP colorlaser 2550). jag kan nämna att allt detta fungerade med 4 datorer och start IP på 192..... Sedan tillkom 4 datorer till och pga vissa omständigheter fick jag byta start IP till 172.... Jag fick således ändra detta i HOSTS- filerna och sedan dess har det inte fungerat.

 

Tacksam för förslag

Ubbe

 

[inlägget ändrat 2005-05-28 11:52:10 av Ubbe69]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Jag hade ett liknande problem när jag hade 3st WinXp-datorer ihopkopplade genom en router. Problemet löste jag genom att lägga till nätverksprotokollet "NWLink IPX/SPX/netBIOS Compatible Transport Protocol".

 

Gå till kontrollpanelen och klicka på "Nätverksanslutningar". Högerklicka på din anslutning och välj Egenskaper. Här använder du funktionen "Installera". Installera protokollet på samtliga datorer. Glöm ej att starta om datorerna.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...