Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brännarprogrammet lagt av, eller är det skivorna?


mrcreosote

Rekommendera Poster

mrcreosote

Hej.

 

Jag använder Record Now (version 4.56) för bränning och kopiering. Jag är mkt nöjd med det, enkelt, snabbt och funkar jättebra. Tills nu vill säga!

 

Idag skulle jag bränna en skiva av diverse mp3:or på datorn. Det har jag gjort många gånger förut utan problem. Men nu stannade bränningen på 98 % och jag var till slut tvungen att avbryta.

När jag sedan försökte igen så kände inte programmet av att jag hade någon skiva instoppad i brännings-enheten! Den envisades med att påminna mig " sätt i en skiva i enhet F: " Trots att det fanns en där!

 

HAr programmet pajat efter den misslyckade bränningen?

Jag köpte nyss nya (billiga) cd-r skivor av märket "Logik" på elgiganten.

Kan det ha med något att göra?

 

Tacksam för svar!

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-27 18:39:49 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Eftersom det slutade att fungera i samband med att du böt skivmärke så tror jag att du har rätt. Det är förmodligen skivorna från ElGiganten som inte funkar ihop med din brännare.

 

Prova med samma märke som du hade förut. Om det fungerar så är det bara att köpa nya skivor, eller så kan du prova att uppdatera din brännares firmware. Det kan eventuellt lösa problemet med skivorna.

 

Mvh Thomas

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Okej, men det faktum att första skivan gick till 98 % och skivorna efter det gick inte alls? Borde inte alla skivor bli likadana?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta om datorn efter det att du avbröt bränningen.

Ibland kan enheter / program hänga sig när man stoppar dom mitt i ett pågående jobb och sedan inte vilja svara igen förrän efter en omstart av systemet.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Sonics support föreslog massa saker, men inget hjälpte. Bl.a. att testa skivor av bättre märke. De föreslog TDK, men det hjälpte inte heller.

 

Så vad göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till enhetshanteraren och avinstallera din brännare. Sen så startar du om datorn och låter Windows installera om brännaren. Med lite tur så löser detta ditt problem.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

 

Måste jag ha windows cd-skivorna för att kunna göra detta?

Är dette ett stort ingrepp? Är det risk att det går snett och att jag blir utan brännare helt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du avinstallerar din brännare i enhetshanteraren så kan inget gå snett.

Du behöver inga skivor.

 

Gör så här: Högerklicka på "Den här datorn" och välj Egenskaper-> Maskinvara-> Enhetshanteraren-> + framför DVD-/CD-ROM-enheter.

Klicka en gång på namnet till din brännare så att den blir blåmarkerad. Sen så klickar du på den överkorsade bildskärmen i verktygsfältet i enhetshanteraren. Sen så är det bara att strunta i varningen och avinstallera och starta om datorn.

 

Se bifogad bild

 

Mvh Thomas

 

[bild bifogad 2005-05-30 01:01:40 av Thomas1]

[inlägget ändrat 2005-05-30 05:48:30 av Thomas1]

716032_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Tack för bilden. Jag undrar - det finns ju två maskinvara på min brännarenhet. den ena är brännaren HP DVD writer 300n, men vad är den andra? Ska jag ominstalera båda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker om du avinstallerar brännaren. Om du inte har både en cd-dvd spelare och en brännare i din dator så är förmodligen den andra enheten en virtuell cd-dvd spelare.

 

Det är förmodligen ditt brännarprogram som har skapat den virtuella Cd-Dvd spelaren. Om du tittar igen på bilden som jag har bifogat så ser du att jag har 5 st enheter. 3 st är virtuella som jag har skapat med hjälp av mitt brännarprogram. Det är endast Lite-On som är riktiga enheter.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Hallå.

 

Jag har två "fack" i min dator. Den övre (E:) är cd- och dvd-spelare.

F: är cd- och dvd-brännare.

 

Se bifogad bild.

 

Vad menas med virtuell enhet?

 

[bild bifogad 2005-05-30 22:40:05 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då är det brännaren (HP DVD Writer 300n) som du ska avinstallera.

 

En virtuell CD/DVD-enhet är en "skapad" Cd/Dvd-spelare som kan hantera imagefiler. Jag brukar skapa imagefiler (med hjälp av brännarprogrammet) av spelen som ungarna spelar. Sen så läser jag in imagefilen i den virtuella Cd/Dvd-spelaren. På detta vis så behöver ungarna inte någon Cd-skiva när dom ska spela sitt spel, utan spelet finns redan i den virtuella enheten. Detta kräver förståss att du har en stor hårdisk eftersom du lagrar spelet 2 gånger i datorn. Först så ska spelet installeras, och sen så ska spelet sparas i den virtuella enheten.

 

Det går även att använda den virtuella enheten till att installera spel direkt från en image-fil. Du slipper med andra ord att bränna ut spelet på en skiva.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

hmmm... jag förstod nog inte riktigt allt det där med virtuell enhet...

 

Vad är den andra grejen på enhet F, alltså JLMS XJ HD 166s ?

 

Nu har jag i alla fall avinstallerat det där du sade. Startat om datorn. Då finns det fortfarande kvar. Ska det vara så?

 

[inlägget ändrat 2005-05-31 02:41:06 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Nu har jag suttit timmar med supporten och provat allt möjligt. Jag har provat olika cd-r skivor av olika märken, olika mjukvarubrännarprogram, men inget hjälper.

 

Supporten föreslår att jag ska ominstallera hela datorn. Känns lite drastiskt eftersom datorn funkar fint i övrigt. Dessutom kommer jag ju då att förlora allt på datorn som jag mödosamt samlat på mig under årens lopp, eftersom jag inte kan bränna ut det och spara det innan jag ominstallerar! Moment 22!

 

Kan någon hjälpa?

 

Min dator är en Compaq pressario 6640 se.

Brännarhårdvaran är HP DVD Writer 300n.

Jag kör XP.

 

Att skriva direkt till CD i windows verkar ha försvunnit på min dator? När jag högerklickar på filer finns inte det alternativet. Kan detta ha något att göra med mitt problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fler en en partition på din hårddisk eller fler en en hårddisk så kan du ju spara undan det du vill spara där så länge och "bara" radera C:.

 

Tycker annars det låter lite drastiskt att behöva ominstallera för att få det att fungera.

 

Jag har dock ett lite långsökt tips åt dig... troligen har det inte alls med ditt problem att göra men jag hade ett fel tidigare som jag skrev om här på Eforum, faktiskt ett av mina första inlägg.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=593880

 

Det kanske inte passar in alls på ditt problem men du kanske kan få lite idéer på fortsatt felsökning?

Du skriver ju att du testat olika brännarmjukvaror, det kan ju ligga i att något av programmen krashar i XP?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Hej och tack.

 

Nej, Nero har jag aldrig haft. De andra brännarprogammen jag testat har jag ju skaffat EFTER detta problem uppstod.

 

Och jag vill som sagt också gärna veta vad det är för fel innan jag ominstallerar hela datorn!

 

Partition på hårddisken? Jag har C: och D:, men D: är pytteliten och nästan full. Så det går nog inte.

 

Skaffa en extern extra hårddisk eller USB-minne för tilfällig lagring?

 

[inlägget ändrat 2005-05-31 18:36:38 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...