Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Portscanning


catrincatrin

Rekommendera Poster

catrincatrin

Hej

Jag är en tjej som bor i Stockholm, och undrar förljande hur fungerar portscanning. Kan man bara "låna" någons uppkoppling eller är det så att man kan se vad denna person som man lånar uppkopplilg av,även kan se vad som finns på dennes dator (Hdd).Berätta mer för mig jag har en fd. Pojkvänn som håller på med sånt portscannning och han kan säkert mitt ip- nummer och vad det nu är som behövs. Känner mig lite övervakad av ursäkta min datanörd till ex. Vill gärna lära mig hur det fungerar så jag kan vara beredd...Catrin

cartin@stockholm.com

[inlägget ändrat 2005-05-26 16:43:34 av catrincatrin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Portscanning är en metod som hackers använder sig av för att se om en dator har några svagheter eller för att se om en dator existerar.

Om en port visas som öppen betyder det att något lyssnar där.

 

Portscanning kan bekämpas helt med en vanlig gratis brandvägg.

 

Ditt ipnummer är inget du behöver bekymra dig om. Varje gång du besöker en websida eller gör någonting över internet lämnar du ut din ipadress. Det skulle inte fungera annars för trafiken måste kunna veta till vilken address dom ska levereras till precis som posten i verkligeheten.

 

Kan tillägga att om du vill se vilka portar som eventuellt är öppna på din dator kan du göra en portscanning gratis på: http://www.grc.com/default.htm

 

Klicka på shieldsup längre ner på sidan och följ instruktionerna.

[inlägget ändrat 2005-05-26 17:05:17 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör jag ett försök att tolka och svara på din fråga.

 

Portscanning gör man för att leta efter öppna portar in i datorn.

Man ser då vilka applikationer som är igång på de portarna

och sedan kan man (förutsatt att kunskapen finns) utnyttja sårbarheter i dessa program för att exekvera kod på den datorn.

 

Så i teorin kan någon ta sig in på din dator och se din hdd.

 

Men eftersom du vet att han portscannar så antar jag att du har en brandvägg?

 

Det finns en hel del brandväggar... Många mindre datorkunniga gillar Zonealarm.

 

Om du har en brandvägg, och den upptäcker portscanningar från din pojkvän kan du anmäla honom till hans internetleveratör.

 

Det brukar leda till att de varnar honom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är nyfiken på vad som kan vara öppet eller synligt hos din dator ut mot nån som scannar dig. Besök följande sida för att kolla ifall nån av dom vanligaste portarna är synliga hos dig.

Klicka på "proceed" och acceptera popuprutan som kommer. Rulla ner lite på sidan som kommer upp, klicka på "Common ports"

Helst ska allt bli grönt där (dvs stealth)

Du kan även kolla ifall nån av dom 1024 första portarna öppna eller syns genom att klicka på "all serviceports"

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

 

Det är ingen panik ifall nån port är öppen, det kan bero på vilka program du har igång. T.ex. om man använder ett fildelningsprogram så har man portar som är öppna och dessa väntar på anrop från andra fildelare med samma program. T.ex. Kazaa och bittorrent-klienter. (även om just dessa programs portar inte syns vid denna scanning hos grc.com nämner dom bara som exempel.)

 

Även om en öppen port finns så måste, som nämnts tidigare, skurken veta vilket program som använder den porten och han måste veta ifall det finns några säkerhetshål i just det programmet, och naturligtvis måste han veta hur man utnyttjar just dom säkerhetshålen.

Därför bör man alltid ha dom senaste versionerna av programmen man har installerade + att hålla windows uppdaterat.

Och som tidigare sagts så kan man inte understryka vikten av brandvägg.

 

Om din pojkvän har haft tillgång till din dator, dvs suttit och använt den, så skulle jag formatera om och installera om allting, om han nu är så som du beskriver (eller åtminstånde använda diverse antitrojan-program för att kolla ifall det finns trojaner i datorn). För hade jag varit en sån stackare utan självförtroende så hade jag installerat en trojan och gömt den i din dator, då slipper man ju hålla på med att scanna portar och leta efter säkerhetshål.

 

 

*edit* oops grc.com var ju rekommenderad redan.

 

[inlägget ändrat 2005-05-26 18:26:39 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...