Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routern bromsar!


Mauritz Lybeck

Rekommendera Poster

Mauritz Lybeck

Mitt ADSL:

 

Jag har 13 Mb/s ner när jag kopplar datorn direkt i modemet. Men när jag kopplar över routern (4 datorer) så har jag bara 8 Mb/s: 13 Mb/s på UDP och 8 Mb/s på TCP.

 

Jag har uppdaterat routerns drivrutin samt försökt ställa in på olika sätt efter bästa förmåga - men nej! Så jag skulle gärna ha tips om vad jag kan göra, för jag är inte bra på detta med nätverk.

 

Routern är en Netgear FR114P:

http://kbserver.netgear.com/products/FR114P.asp

 

Några inställningar jag testat på BILD häruppe.

 

Med förhoppning om att hitta de förlorade 5 Mb/s,

/Mauritz

 

 

[bild bifogad 2005-05-26 14:53:41 av Mauritz Lybeck]

715117_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte mitt område men enligt specen är det 10/100 som gäller så du borde åtminstone få upp den i 10 men mer än det tror jag inte. Jag hade en DI-804 förut och det visade sig att den bara klara 5Mbit WAN och 10Mbit LAN (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=631041) så det blev till att byta till en hub... Enklast är att ringa och kolla med Netgear, eller invänta någon expert på området ;)

 

EDIT: såg nu att du hade 13 UDP så då borde den klara mer än 10Mbit kanske... Jaja, vad vet jag :)

 

/OZn

_______________________________________________________

Microchips - De små potatisflingorna du äter allra sist i chipspåsen

[inlägget ändrat 2005-05-26 15:16:38 av OZn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
såg nu att du hade 13 UDP så då borde den klara mer än 10Mbit kanske.

Ja eftersom Tptest ser att jag har dessa 13 Mb/s ner genom routern så klarar väl den det, men ger bara 8 av dem till mej. Resten stannar i routern på något mystiskt sätt...

Vi får väl se om någon detektiv ser detta ;-)

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst på Telias hemsida att genomströmningshastigheten på många routers är inte tillräckligt hög för att hantera så höga hastigheter.

 

Och eftersom du ju testat med och utan router så är ju den logiska förklaringen att Telia har rätt.

 

Kan inte se att det kan vara på något annat sätt, tyvärr.

 

[inlägget ändrat 2005-05-26 17:19:04 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Jag har läst på Telias hemsida att genomströmningshastigheten på många routers är inte tillräckligt hög för att hantera så höga hastigheter.

Ojdå! :-(

Jag hade då aldrig trott att routern skulle bli bromskloss efter all fin teknik för att få hastighet i teleledningarna!

 

Men som du säger - 13Mb utan och 8 med så är det kanske så illa. Jag hade hoppats på någon inställning som jag missat. Brandväggen i routern eller något. Men det sgnifikanta är ju att hastigheten igenom routern håller sej nästan exakt på 8Mb hela tiden. Som att det ÄR det mesta den förmår.

 

Jag får kontakta Netgear, och kanske köpa annan router.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat DMZ? Jag är ingen expert på routrar, men en gång när jag hade problem med internetuppkoppling (inga hastighetsproblem dock) så satte jag min dator i DMZ och kunde konstatera att mitt problem berodde på en inställning i min router.

http://kbserver.netgear.com/kb_web_files/N101146.asp

 

Jag har en Netgear RP614v2 (dryga året gammalt) och den klarar 10/10Mbit galant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Har du provat DMZ?

Vad är det för IP jag skall skriva in vid DMZ eller vid Port Forwarding? Det står ju att den vill ha server IP när jag vill göra någon regel. Vilken IP är det?? Den som routern har eller?

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara det IP du har på datorn som går slött. Om du bara har en dator så brukar det vara 192.168.0.2

Men kolla med dosprompt och kommandot ipconfig /all så ser du IP adressen på din dator. Jag har låst min dator på IP adressen 192.168.0.3 så det var den jag skrev i DMZ. 192.168.0.1 är routerns IP adress (oftast i alla fall)

 

[inlägget ändrat 2005-05-26 19:11:41 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Jag hade .0.5 och jag testade som på Bild ovan, men det blev ingen skillnad.

Borde det ha blivit skillnad med inställningarna ovan?

 

/Mauritz

 

 

[bild bifogad 2005-05-26 19:27:04 av Mauritz Lybeck]

715211_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

För tydligheten: Se Bild hur det jämt ser ut när jag går igenom routern.

När jag går direkt till datorn utan router så har jag 100% av UDP på TCP, dvs drygt 13Mbps.

 

/Mauritz

[inlägget ändrat 2005-05-26 19:45:54 av Mauritz Lybeck]

715214_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade .0.5 och jag testade som på Bild ovan, men det blev ingen skillnad.

Borde det ha blivit skillnad med inställningarna ovan?

 

Nja, det behöver inte ha blivit nån skillnad. Det var bara ett test så att ingen inställning i routern störde TCP-mottagningen. När man har satt en dator i DMZ så passerar trafiken genom routern utan att den hindrar några paket alls.

 

Nu ska jag ge mig ut lite på djupare vatten. Jag är övertygad om att jag blir tillrättavisad om jag sprider vanföreställningar :)

 

När man använder TCP så skickas ett kontrollpaket tillbaka till den sändande datorn, detta kontrollpaket talar om att paketet kommit fram som den skulle så att sänd-datorn kan skicka nästa paket, annars skickas samma paket tills den får ok att den kommit fram som den skulle. Så jag tänkte att på nåt sätt så slöas dessa kontrollpaket ner eller att routern meddelar att paketen inte kommit fram som dom skulle varvid sänd-datorn skickar om samma paket flera gånger.

 

Så jag tänkte att om man är i DMZ så öppnar routern alla portar så att paketen kan passera helt fritt. Men det blev ju ingen skillnad så min gissning var fel.

UDP har inte dessa kontroller av paketen och därav den snabbare hastigheten. Men när allt är ok så ser man ingen större skillnad mellan UDP o TCP hastighet. Inte så stor som det är hos dig i alla fall.

 

Men som sagt, detta är lekmanna-gissningar bara. Men tills nåt proffs svarar så kanske det föder några ideér.

Hoppas jag inte förvirrar till saker och ting bara :)

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-26 20:04:50 av Pentti H]

[inlägget ändrat 2005-05-26 20:05:44 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

Kanske routern är för långsam?? 75Mhz. Men den är ganska så ny denna routern....

Se Bild för routerinfo. Säger det stopp någonstans när ni läser??

 

/Mauritz

 

 

[bild bifogad 2005-05-26 20:10:38 av Mauritz Lybeck]

715226_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera vilken firmware du har på routern. Jag har en likadan router och får ca 14-15 Mbit/s med firmware 1.5.09

 

Den senaste firmwaren, 1.5.13, ger mig bara 8-10 Mbit/s

 

/Lennart

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
Den senaste firmwaren, 1.5.13, ger mig bara 8-10 Mbit/s

Ojdå! Det är just den, 1.5.13 som jag har!

Jag skall försöka backa till 1.5.09 som du och prova.

 

/Mauritz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck

beetle du är en ängel!

Det var vad som behövdes: En ÄLDRE drivrutin!!

 

Poängen för dej beetle har *guldkanter*! :thumbsup:

 

Se Bild ovan. (Fast kyssmärkena på skärmen syns inte... ;-) Jag lovar att det är STOR skillnad på 8Mbps och 13Mbps!

 

/Mauritz

 

 

[bild bifogad 2005-05-26 21:13:19 av Mauritz Lybeck]

715237_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beetle får en poäng av mig också. Det var ju så självklart att jag borde tänkt på det själv eftersom jag löst en del problem själv med gammal firmware.

 

[inlägget ändrat 2005-05-26 22:12:22 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...