Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Netgear WGT624


Frazer

Recommended Posts

Har precis uppgraderat mitt Glocalnet adsl abbonemang från 0.5 till 8mbit, i och med detta fick jag byta ut mitt gamla nokia modem till ett speedtouch 516. Nu får jag inte mitt trådlösa nätverk att fungera, har ett Netgear WGT624. Jag kommer åt routern via webbgränssnittet men kommer inte längre. Tacksam för svar!

 

Link to comment
Share on other sites

I routerns webbgränssnitt, vad står det för något under rubriken Router Status när det gäller IP-adress för Internet Port resp. LAN Port?

 

Link to comment
Share on other sites

Tror att du har fått ett modem med egen router mm... har en kompis med liknande problem skall leta fram det mail han fick från supporten.

 

Link to comment
Share on other sites

Läs först frågan, finns sist, om du känner igen dig så kan du ju prova.

Dock framgår det inte om det var samma modem.

 

/bengt

 

Svar

 

När du gör en reset av modemet ställs det i bryggat läge, du behöver

inte göra något mer i modemet efter det. CDn behöver du bara anända om

du ska återinstallera modemets PPPoE-klient.

 

Efter du gjort reset kopplar du modemet till routern och skapar en

PPPoE-anslutning med ditt användarnamn och lösenord.

 

Om du har problem att få PPPoE-anslutningen att fungera från routern kan

du koppla in modemet direkt till dator och där göra en PPPoE-anslutning

för att säkerställa att modemet fungerar som det ska.

 

När modemet är resetat och bifinner sig i bryggat läge kan du inte

konfigurera det via webbgränssnittet.

 

Factory Reset görs så här: (Återställer modemet till "bridge mode")

1. Stäng av modemet genom att trycka in knappen på framsidan tills all

lampor slocknar (5s).

2. Tryck en gång på lätt på knappen.

3. Powerlampan lyser gult och börjar efter en stund att blinka grönt.

Tryck på resetknappen igen.

4. Powerlampan lyser grönt. Efter sex sekunder börjar den blinka igen,

tryck på knappen en sista gång.

5. Alla displayer blinkar grönt en gång.

6. Alla lampor på modemet slocknar.(Och modemet startar ev om).

 

Fråga

 

>

> Jag har sedan en längre tid försökt få ording på mitt ADSL.

>

> Redan innan jag beställde detta abonemang så frågade jag er support om

> det var några problem att koppla in ert modem till en egen ADSL router

> / firewall.

> Svaret var hel tveklöst "Nej" från er supports sida.

>

> När jag fick mitt modem så noterade jag att modemet agerade både Modem

> / FW / Router. Den delade ut samma när som min egna Router.

> Jag ringde då er support igen som sa att jag var tvungen att ställa om

> modemet till Bryggat läge / pat-through läge.

> Det skulle inte vara några problem, det gör man via webbrowsern sa

> supporten.

> MEN, nu visar det sig att det 4:e alternativet (Bryggat läge /

> pat-through läge.) inte finns som alternativ för mig.

>

> Supporten sa att det berodde på att min firmware var gamal och jag

> fick en ny cd skiva postad till mig.

> Då jag skulle uppgradera firmwaren så sa installationsprogrammet att

> det redan var den senaste versionen i Modemet.

> Jag ringer då ytterligare en gång till er och ber om hjälp, jag har nu

> ingen aning om hur jag ska göra för att ställa om modemet.

> Får då tippset om att telnetta in i modemet, vilket jag oxå gör.

>

> Tyvärr så kommer jag inte underfund med vilket telnetkommando som jag

> ska köra för att ställa om modemet, så jag ringer er support igen.

>

> Nu inträffar en mycket märklig sak.

> Jag få svaret att ni inte supporterar modemet ?????

> Jag fick tippset att "sök lösningen på nätet".

> -Vart då frågar jag?

> "vet ej, du får leta själv" fick jag till svar.

>

> Supportkillen hävdade bestämt att då modemet funkar tillsammans med

> ETT device(i detta fall en Windows PC) så var problemet inte deras.

>

> Detta för oss tillbaka till ruta 1. Jag blev lovad att den typ av

> internetaccess / utrustning som jag nu har köpt av er skulle funka

> tillsammans med en egen Adsl router.

> Men det gör det inte!!

>

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, det betyder att routern inte får någon IP-adress från modemet.

 

Fungerar din dator om du kopplar den direkt till modemet?

Vad får din dator då för IP-adress?

Kan man göra några inställningar i modemet?

 

Det är viktigt att modemets IP-adress mot ditt lokala nät och routerns IP-adress på LAN-porten skiljer sig åt i näst sista siffran, dvs båda kan inte ha IP-adresser som 192.168.0.x. Om det är så så måste man ändra antingen i modemet eller routern så att de använder en annan siffra i den positionen, t ex 1.

Om det är detta som är problemet så är det så att ditt gamla modem använde en annan siffra.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det fungerar om man kopplar direkt till modemet. Datorn får IP-adressen 192.168.0.1. Jag ska kolla upp om man kan göra några inställlningar i modemet. Tack för snabba svar!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Du ser, båda vill använda siffran 0 och det går inte.

 

I min WGT624 V1 (med firmware V4.2.4_1.0.1) så ändrar man här:

Advanced - LAN IP Setup

IP Address 192.168.1.1

Bocka för Use Router as DHCP Server

Starting IP Address 192.168.1.2

Ending IP Address 192.168.1.100 (100 bara ett exempel)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag såg ljuset i tunneln för ett kort ögonblick men icke ... Dina rekommenderade inställningar i routern hjälpte inte. Internet fungerar klockrent utan routern men ingen IP adress ges för internet med routern inkopplad. Har du något annat tips?

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, stäng av allt, sätt på modemet, vänta 3 minuter, sätt på routern, vänta 2 minuter, sätt på datorn.

Vad står det för IP-adresser i routern nu?

Vad får datorn för IP-adress, vad står det i status för nätverksanslutningen - Support - Information?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Halleluja, nu funkar det!!! Jag vet inte om det kan bero på att jag även installerade UPnP (rekommenderades för XP i Speedtouch manualen). Tusen tack för hjälpen!!

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...