Leon_ Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Hej, kan inte komma på hur jag matematiskt skall få fram totalt antal möjliga kombinationer. Ex. jag har 3 st kvalifikationer; A, B & C Dessa kan skapa 7 st olika kombinationer; A A,B A,B,C A,C B B,C C Just "kombinationer" var kanske fel uttryck, men ni förstår kanske hur jag menar. Finns det någon formel för detta? Ordningen inuti "kombinationen" spelar ingen roll - A,B,C är alltså samma sak som C,B,A & B,C,A, etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtian Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Tror kanske att den här formeln kan lösa dina problem Antalet kombinationer = 2^(kvalifikationer) - 1 I ditt fall med 3 kvalifikationer ger det resultatet (2^3) - 1 = 7 kombinationer. Skulle du har 4:a kvalifikationer så skulle det ge (2^4) - 1 = 15 kombinationer osv. Lycka till!! ______________________________ Problem är till för att lösas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon_ Posted May 27, 2005 Author Share Posted May 27, 2005 Hej xtian! Tack för förslaget, men det stämmer tyvärr inte. 4 kvalifikationer (A,B,C,D) ger 14 möjliga kombinationer; A A,B A,B,C A,B,C,D A,C A,C,D A,D B B,C B,C,D B,D C C,D D Jag petade lite i Excel och kom fram till följande; Nåja Inte speciellt snyggt och faktiskt inte helt 100 på att det är rätt (orkar inte manuellt räkna fram antal kombos vid 35 kval..), men ändå.. Man får manuellt fylla i antal kombinationer för 0 och 1 kvalifikation. Sen är det bara att peta in en formel i Excel, så fixar sig resten; |-||---A---||---------B-------------| |1|..Kval..||.......Kombo............| |2|....0....||.........0...................| |3|....1....||.........1...................| |4|....2....||......=A3+B3+B3-B2.| |5|....3....||......=A4+B4+B4-B3.| ..vilket ger 7175 möjliga (unika) kombinationer vid 35 kvalifikationer.. Och det var det jag ville ha reda på. edit: fixade till layouten på min fiiiina "Excel-bild" [inlägget ändrat 2005-05-27 08:42:15 av Joel Sundberg] Link to comment Share on other sites More sharing options...
lizardKng Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Du har glömt A,B,D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pejo Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Jag håller med xtian (du har glömt A,B,D). ABCD kan ses som positionerna i ett binärt tal, dvs A,D motsvarar 1001. Det ger då 2^4=16 möjliga tal, men 0000 är ointressant varför den tas bort. /Johan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon_ Posted May 27, 2005 Author Share Posted May 27, 2005 Man tackar, man tackar! Helt rätt=) Poäng till er båda Hade gärna gett ett poäng till åt xtian, men det får man tydligen inte. edit: 35 kvalifikationer gav nu istället 34359738367 kombinationer..shit majbritt.. Trettiofyratusentrehundrafemtionio miljoner sjuhundratrettioåtta tusen trehundrasextiosju. Oj, oj.. Lite skillnad [inlägget ändrat 2005-05-27 10:55:02 av Joel Sundberg] Link to comment Share on other sites More sharing options...
lizardKng Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Lite fler än 3175, definitivt Tack för poängen! Men vad har majbritt med saken att göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.