Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är detta möjligt genom bara sql, eller finns det nåt annat smidigt sätt?


raiTA

Rekommendera Poster

Jag har ett forum där långa trådar är uppdelade på flera sidor. Om jag nu vill komma åt ett inlägg som ligger på, säg sida 3, bara genom att ge id-numret. Hur ska man gå tillväga?

 

Det är 20 inlägg per sida, så på något sätt måste jag se ta reda på att inlägget är tex nummer 50 i trådens lista. Är detta möjligt genom bara sql, eller finns det nåt annat smidigt sätt?

 

Funktionen ska användas i en sökmotor.

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara genom att ge id-numret. Hur ska man gå tillväga?

"SELECT yada, yada FROM tabell WHERE inlaggsid = 75"?

 

Exakt hur man gör beror naturligtvis på hur dina tabeller ser ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, jag tror inte jag förklarade tillräckligt

 

För att komma åt en tråd går man till: forum.php?id=200, där 200 är id för det första inlägget i tråden. Sedan listas svaren neranför på den sidan, tills 20 svar har listats då kommer en nästa knapp och man får klicka för att se vidare på svaren "forum.php?id=200&page=2". Om jag nu vill komma åt till ett svar med id: 75 så skulle jag gå till "forum.php?id=200#75" Nu är ju problemet att #75 finns på page=3, hur får jag reda på att det är just på page=3 jag hittar svaret?

 

Fy vad krångligt det blev,, ge det gärna en chans att bli förstått, tack ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Darkrainbow

alltså som jag förstår så vill du att ett inlägg ska visas på en separat sida ?

enkelt !

när du skriver ut allt med din select sats så tar du IDt och lägger det i en variabel ex

$rad['id] = $id;

sen skriver du bara

 
<a href="visainlagg.[color="#0000ff"]php[/color]?id=<?$id?>"> Visa inlägget </a> <br>

Hoppas jag var till hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...