Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återbetalningsskyldig?


Nanni

Rekommendera Poster

Nu ska jag beskriva en inträffad händelse.

 

Jag är medlem på ett gym som varje månad drar pengar från mitt konto genom autogiro. Dom säger att det inte dragits några pengar från mitt konto det senaste 14 månaderna, vilket nu i eftergranskning verkar stämma. Nu måste jag betala tillbaka alla 14 månader då jag utnyttjat tjänsten utan att ha betalt. Felet ligger hos dom, deras system och det borde ha insett felet för 14 månader sen när min sambo ringde och sa att det inte dragits pengar, och då sa dom att om det skulle vara något fel så återkommer dom till oss. Eftersom dom aldrig ringde så antog vi att allt var frid och fröjd. Tills idag...14 månader senare kräver dom att jag ska betala tillbaka.

 

(Det står inte i avtalet att det är min skyldighet att kolla att pengarna dras)

 

Jag är beredd att ge dom deras pengar, men undrar vad jag som konsument har för rättigheter gentemot dom.

 

Eftersom jag har det bra stält så var det inte meningen att "gratis träna" i 14 månader utan det var mer att jag inte brytt mig om att kolla alla in och ut transaktioner noggrant varje månad. Speciellt efter att man första månaden kollar att det ska flyta på och ringer dom och ber dom ta kontakt utan att dom gör det, då tror jag att allt är bra.

Jag är en riktig slarvmaja när det gäller att kolla kontot med in och ut betalningar, så det är ju liiiite mitt "fel". Men jag vet inte, någon som kan detta bättre och kan se det från mitt perspektiv?

 

Knepigt eller är det mitt fel att deras system kraschar och då måste jag ta på mig skulden för förlorad intäkt och betala tillbaka 100%?

 

Hur skulle ni ha gjort? Då vet jag hur jag ska göra.

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 15:10:55 av Nanni]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske inte ett direkt svar på din fråga men ändå.

När SJ för några år sedan upptäckte att de som tankat sina TiM-kort (Trafik i Mälardal, för resor i mälardalen) under en rätt lång tid inte hade blivit av med pengarna (pengarna hade reserverats men aldrig dragits på riktigt) hette det att man var skyldig att se till att pengarna fanns där tills de drogs (oavsett när) eftersom man ju använt tjänsten och att man skulle vara tacksam för att man fått låna dem räntefritt (eller nåt). Därefter drog de alla pengar på en gång med några dagars varsel, en vecka in i industrisemestern.

Gissningsvis var det många som blev förvånade när de under sin semester helt plötsligt stod där utan pengar.

 

Man kan tycka att man borde ha märkt det men för mig var det ungefär som du något som passerat obemärkt eftersom transarna syntes när man handlat (och ett par veckor efter) och pengarna ramlade tillbaka några veckor senare och så bra koll har då inte jag att jag noterar om jag helt plötsligt har 300 spänn mer på kontot än jag trodde jag skulle ha.

 

Det känns spontant som om det bara är för dig att betala och vara nöjd, det enda som skiljer är borde vara att det i TiM-fallet handlade om kort-transaktioner och i ditt fall om autogiro.

Det skrevs en hel del om TiM-fallet men jag kan tyvärr inte hitta någon bra artikel på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt eller är det mitt fel att deras system kraschar och då måste jag ta på mig skulden för förlorad intäkt och betala tillbaka 100%?

 

Påminner om de som hamnat "mitt emellan" vid byte av elleverantör och rätt som det är får en räkning på 100.000:- eller så.

 

Jag har inte råkat ut för det själv så jag vet ju inte vad jag skulle tycka om det hände mig själv, men inte tycker jag det handlar om att "betala tillbaka"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Det är tyvärr ganska vanligt att mindre företag (ex. hantverkare) faktiskt glömmer att fakturera.

 

Det finns en preskriptionstid på fordringar, har för mig att det är 3 år mellan företag och privatperson, dvs. har det "bara" gått 14 månader så torde du vara tvungen att betala.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Meningen med autogiro är just att man inte ska behöva bry sig, lite slarvigt uttryckt. Det finns tre parter i detta: du, gymet och banken. Frågan är var det gått fel.

 

Har du fyllt i alla papper korrekt och haft täckning på kontot när pengarna ska dras, så kan det ju inte vara ditt problem, du har uppfyllt dina åtagande. Så länge du gjort det, kan det inte bli ditt fel.

 

Om banken haft problem av någon anledning, borde dom stå för det. Detta är dock ett undantagsfall, för bankerna har koll på detta, jag har aldrig varit med om att banken tappar bort nåt sånt här.

 

Har ditt gym slarvat med att meddela banken att det ska dras pengar från konto xxx, så borde det vara gymets eget problem. Man kan inte först slarva och sen be andra betala för det.

 

Om dom skulle ha skicka ut faktura och missat det ett antal månader, har dom all rätt att skicka ut "missade" fakturor och kräva betalning omgående (jag har hört preskriptionstid på 6 mån, men det kan vara fel), men detta är autogiro och det mesta ansvaret läggs då på betalningsmottagaren.

 

Men å andra sidan, så ska du som köpare uppfylla det avtal som finns, dvs betala xx kr per månad, men jag anser att ansvaret ligger på gymet eftersom det ska betalas via autogiro och att dom har slarvat.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fyllt i alla papper korrekt och haft täckning på kontot när pengarna ska dras, så kan det ju inte vara ditt problem

Jodå, om man utnyttjar tjänsten trots att man inte betalt för det så är det ett problem. Må vara att man "inte behöver bry sig" med Autogiro men så mycket är man faktiskt skyldig att bry sig.

 

Har ditt gym slarvat med att meddela banken att det ska dras pengar från konto xxx, så borde det vara gymets eget problem. Man kan inte först slarva och sen be andra betala för det.

Visst kan man, man har flera år på sig.

 

men detta är autogiro och det mesta ansvaret läggs då på betalningsmottagaren.

Du kan ju ha rätt men jag har aldrig tidigare hört att så skulle vara fallet. Har du nåt stöd för det? Det verkar väldigt bakvänt om så skulle vara fallet och garanterat helt unikt för Autogiro.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Har du nåt stöd för det?

 

Nej, ingen egen erfarenhet och inget hållbart att referera till. Detta är bara mina tolkningar av de autogiro jag har.

 

Det verkar väldigt bakvänt om så skulle vara fallet och garanterat helt unikt för Autogiro.

 

Ja, men har bestämt för mig att ansvaret förskjuts från betalningsansvarig till betalningsmottagaren iom autogiro, men jag ska läsa på och återkomma.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Preskriptionstiden är 3 år, så företaget kan altså kräva mig på pengarna?

 

Eftersom jag tyckte att det delvis var deras fel och de borde då dra av på summan eller göra upp en återbetalningsplan, så var dom inte tillmötesgående.

 

Fan va surt....vet någon om det finns andra bestämmelser på preskriptionstiden när det gäller autogiro? Jag hade förstått om det hade varit på faktura, men autogiro är till för att man inte ska behöva oroa sig att räkningarna blir betalda. Tänk om man är ute och reser, ska man då kolla att alla räkningar blivt dragna för att kunna slösa resten? idiotiskt.

 

Konsumentverket hade ingen bra svar på detta, de bara skyllde på preskriptionstiden...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias C: De kan ej kräva en på ränta eller påminnelsavgift då det ej skickats en enda påminnelse eller ngn faktura. De har glömt bort att kräva betalning!

 

 

Nanni: Jag kan meddela att exakt precis samma sak hände mig för ca 6 dagar sen. Sats skickade en faktura på 12000 :- och sa att det var mitt fel att jag inte kollade mitt autogiro. Jag får alltså betala för 32 mån pga av att deras skitsystem klantade sig.

Det värsta av allt är att de ger mig 20 dagar att betala allting :(

 

 

[inlägget ändrat 2005-06-01 18:26:34 av robm81]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Du är inte återbetalningsskyldig, man ändrade om denna lagen för att bolag inte skall kunna kräva pengar tillbaka då det gått lång tid.

 

Följande gäller vad jag vet, vilket är 12 månader.

 

Jag tycker dock att du i ditt fall, antingen kommer överens om att du betalar för c:a 2 månader och resterande skuld avskrivs.

Om de inte går med på det så får de driva det vidare i rätten, även i så fall kommer du att vinna pga rätten kommer inte ta upp fallet eftersom det är under 1 basbelopp (vilket jag tror att det är).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte återbetalningsskyldig, man ändrade om denna lagen för att bolag inte skall kunna kräva pengar tillbaka då det gått lång tid.

När gjordes en sådan ändring? Har du en referens till lagtext?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte ens hört talas om någon sådan ändring så har jag lite svårt att hitta på något att leta efter. Hur du kan tycka att "jureka.net" skulle vara bra förstår jag inte heller :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är konstigt att man kan komma i efterhand ock kräva betalning på en autogiro tjänst! Speciellt när man nyttjat tjänsten så länge...

 

Fanns det någon lag som sa annat än att företaget har rätt att begära tilbaka pengar inom 3 år?

 

Hittade inget bra på jureka...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fuling vore att helt enkelt be företaget förklara varför de anser sig ha rätt att kräva in pengarna 14 månader senare med "xx dagars faktureringstid" och samtidigt be den berätta varför det blev så bråttom nu när det uppenbart inte varit någon som saknat pengarna under mer än ett års tid. Då den månatliga summan är rätt låg och dessutom skulle dragits med automatik borde de ju förstå att du inte märkt något och att det är rimligt att du får dela upp betalningen på låt oss säga de kommande 12-14 månaderna.

 

Vill de ha in pengarna kommer de säkert att leta fram allt som ger dem rätt att samla in dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det gör redan alltför att få in dem...men det har inte ens skickat mig en faktura än, utan innan det skickar den så ville dem att jag skulle "förnya" mitt medlemskap genom att skriva på deras nya avtal!

 

Hur konstigt är inte det...Jag frågade varför och deras svar löd: Eftersom du har bytt kontonumer (det har jag inte alls) så måste vi ha din fullmakt igen.

 

Det bara är så (O)- professionella!

 

Jag väntar fortfarande på fakturan som det skulle skicka ut för 3 veckor sen...Få se vad sista betalningsdatumet står på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...