Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Arrgh! Firefox!


Leon_

Rekommendera Poster

Bah! Hur kan så många lovorda detta !@#&&$!# program.

Än värre, varför använder jag det själv fortfarande.. Troligen pga all hype kring FF's säkerhet eller snarare IE's brist på densamma.

 

Nej, nu får det bli ett slut på detta - jag vandrar tillbaka till det enastående Avant - det får vara hur osäkert det vill.

 

Problemet med FF?

Minnet! Det går inte en dag utan att det suger i sig tonvis med internminne. Stänga ner det på vanligt sätt och sedan öppna det hjälper föga - det blir till att CTRL-ALT-Delete'a och avlsuta process. Lätthittad eftersom det bara är att ta den process som slukar mest minne.

Usch och blä!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, i skrivandets stund tar firefox 27mb internminne för mig.

Nuförtiden har de flesta över 1gb med internminne så det är ju inget att snacka om liksom.

 

Det var värre förut när vi använde Win 98 och Win95 och program tog lika mycket minne men då kanske man satt med 32mb internminne och fick höra datorn tugga istället.

 

Jag tycker inte Mozilla är så fruktansvärt resurskrävande, fast det beror ju också på vad man har för slags dator men min är väl inget fartmonster.

 

Jag tror inte vi behöver snacka om Internet explorers brist på säkerhet, alla vet hur det ligger till där och det är väl knappast Microsofts fel, de gör nog så gott de kan hoppas jag.

 

Avant har jag inte provat. Är det någon ny slags browser lik Mozilla?

[inlägget ändrat 2005-05-25 16:45:27 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst FF tar lite minne men IE är väl inte mkt bättre?

Med ett fönster av varje öppet båda på denna tråd i eforum så ser min minnesförbrukning ut enl. följande [se bif. bild]

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

[bild bifogad 2005-05-25 16:56:55 av Cluster]

714850_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att i nästa version av Ie, version 7 så ska det finnas tabbar precis som i Mozilla. Ska bli intressant att se.

 

Angående minnet och det andra så ta en titt här: http://nezzo.se/na.asp?id1=24&id2=3172

 

Med lite arbete kan du anpassa fliken Processer så att den ger betydligt mer information om varje process som körs än den magra standardvisningen.

 

Det står också:

 

Om du adderar siffrorna i kolumnen Minnesanvändning märker du att summan inte motsvaras av någon siffra på fliken Prestanda. Detta är dock helt i sin ordning. Siffran till höger om varje post i processlistan representerar antalet minnessidor i aktuell arbetan de uppsättning. Sidorna kanske inte används på flera dagar eller veckor men Windows tar inte bort dem förrän sidorna behövs för någonting annat. Dessutom kan vissa kodavsnitt delas. Två eller flera program i listan använder eventuellt samma kod, som lagras på samma fysiska plats i minnet, men varje post i processlistan beräknar denna minnesmängd separat. Använd siffrorna i kolumnen Minnesanvändning som en allmän riktlinje, men utgå inte från att de är helt korrekta.

 

Så ta det med en nypa salt.

[inlägget ändrat 2005-05-25 17:04:37 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avant har jag inte provat. Är det någon ny slags browser lik Mozilla?

Det är något sorts skal till Internet Explorer, så samma säkerhetsproblem, men det ska visst finnas tabbar etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrm.. missade lite detaljer i min ilska ;)

Jo, både FF och Avant suger åt sig minne, men.. FF segar ner hela datorn. Det missade jag nog att förklara.. Det är som om man hällt bromsolja i lilla lappen..

Stänger man ner FF så tror man att allt är frid och fröjd, men icke. Måste avsluta den via processer.

 

Nej, nu skall jag puttra på med Avant ett tag. Bortser man från osäkerheten som alla talar om men jag aldrig märkt, så är Avant bättre än FF. .. Allt enligt mig - orkar inte med ngt browser-krig ;)

 

Hundbert: tack för länken - skall ta o titta på den senare ikväll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hundbert skrev:

Jag har hört att i nästa version av Ie, version 7 så ska det finnas tabbar precis som i Mozilla. Ska bli intressant att se.

 

 

Hittade en skärmdump:

http://www.flexbeta.net/main/comments.php?catid=1&id=13097

...inte möd men det ser ju ut som tabbar i alla fall. :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar de flesta nya program. Stänger man dom, får man en larvig fråga "Vill du verkligen stänga det här programmet?". Nej, jag vill inte stänga programmet, JAG VILL AVRÄTTA PROGRAMMET OCH DÄREFTER BEGRAVA DET MED ANSIKTET NERÅT I OVIGD JORD!

 

hehe.. För den som inte vet, hamnar dylika i helvetet på den yttersta dagen.. Nåväl, jag brukar trösta mig med att krossa mina datorer när de är slut. ABSOLUT inte recycla dom, eftersom de inte är värda någon form av reinkarnation. Möjligen som bajsbehållare. (septitankar). Å andra sidan är burkarna det redan, då de innehåller microsoftprodukter..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet! Det går inte en dag utan att det suger i sig tonvis med internminne. Stänga ner det på vanligt sätt och sedan öppna det hjälper föga - det blir till att CTRL-ALT-Delete'a och avlsuta process.

 

Kör du senaste versionen av FF? Jag noterade i version 1.0 att FF inte stängdes ner ordentligt så att det blev en instans kvar i processer även om själva webläsaren stängts ner på normalt sätt, men det händer inte längre med senaste versionen. Men jag kan inte påstå att datorn slöades ner nånting även om det var 2-3 firefox-processer igång á 30-40Mbyte. Men det beror nog på hur mycket minne man har (1024Mb)

 

Troligen pga all hype kring FF's säkerhet eller snarare IE's brist på densamma.

 

Personligen använder jag FF för alla extensions. Så man kan bygga webläsaren precis som man vill ha den. Visst den tar mycket minne ju mer extensions man har, skulle tro att jag ligger på nånstans mellan 40-60Mb varje gång jag använder den, men minne är ju billigt idag :) Nåja, relativt sett i alla fall.

 

Om du inte gillar vare sig FF eller IE eller IE-skal, då kanske Opera kan vara nåt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är tabbar? -En synonym för buggar?

(Tabbe betyder fel på götebosska)

 

Sen kan jag väl fylla i att IE7, om det nu är IE7, inte skiljer sig från IE6. Några ikoner /"knappar" på "fel ställe", och färre knappar, ungefär som pocket pc. Ingen höjdare direkt. Bättre? -Nä, snarare sämre.

 

Vad var det som skulle vara bättre/nytt?

(Gömma funktioner går ju redan att göra)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vad var det som skulle vara bättre/nytt?

Det verkar ju fortfarande rätt svårt att få reda på vad som är nytt i IE7. De rykten jag sett spridas från MS-partners är tabbad browser, support för alpha-trans i PNG samt ngt förbättrat CSS2-stöd. Dock kommer den enl. ryktena inte ge fullt stöd för W3C-standarden, vilket väl man kan förvånas över att det skall vara så svårt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad är tabbar? -En synonym för buggar?

(Tabbe betyder fel på götebosska)

 

Tabbe, att man gör bort sig eller gör fel.

 

Tabbar kan du ha i ett ordbehandlingsprogram också. Sätt ut tabbar i dokumentet, så kan du hoppa mellan dem med TAB-tangenten och göra snygga tabeller också vidare.

 

Det fina med tabbar i webbläsaren är att du slipper ha hela aktivitetslisten full med öppnade webbfönster. Svårt att få plats med allt till slut. Allt samlas på en rad i samma webbfönster, som du för tillfället har uppe och aktivt med tabbar.

 

Annars är det säkert en efterapning av Firefox, tror jag. Ett sätt för MS att vinna tillbaka folk som övergett IE för Firefox. Det får nog vara mer än så för att folk ska hoppa tillbaka till IE igen.

 

Sen kan jag väl fylla i att IE7, om det nu är IE7, inte skiljer sig från IE6. Några ikoner /"knappar" på "fel ställe", och färre knappar, ungefär som pocket pc. Ingen höjdare direkt. Bättre? -Nä, snarare sämre.

 

Här kan du ju läsa om IE7:

http://www.winsupersite.com/reviews/ie7_preview_1.asp

 

IE 7 will be focused on security. Like the version of IE that Microsoft shipped in XP SP2, IE 7.0 will consist, mostly, of security-oriented features. One of these features will be an anti-phishing technology. As Gates noted, "Some of the advances [in IE 7] include things focused on phishing, where people use URLs that appear to come from another location, things related to malware.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Tabulator.

Knappen med pilarna på, ovanför "Caps Lock".

"Caps Lock" förresten, vilken idiot satte dit den på tangentbordet? -Den stör mig lika mycket på moderna trådlösa tangentbordet som på skrivmaskinen från 1937..

 

Men för att återgå till IE7:

Verkar inte så mycket mer än några buggfixar.

Phishing trodde jag var oseriösa (seriösa märker man inte) försök att kapa kontokortsnummer och liknande, inte att URL:er var förfalskade.

GÅR det att förfalska URL? Givetvis med trojaner och sådant på enskilda surfburkar, men rent generellt?

 

Phishing (enligt mig):

 

"Käre herr Virtuosen:

 

Vi på Sydbanken har haft ett problem med våra kontonummer och måste få ditt MasterCharge-kontonummer verifierat. Vänligen fyll i nedanstående formulär med kortnummer och kod och skicka till oss så snart som möjligt.

 

MVH

S. Kurk"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Phishing trodde jag var oseriösa (seriösa märker man inte) försök att kapa kontokortsnummer och liknande, inte att URL:er var förfalskade.

GÅR det att förfalska URL? Givetvis med trojaner och sådant på enskilda surfburkar, men rent generellt?

 

Don´t get Phished

http://www.thetechzone.com/?m=show&id=191&page=1

 

Phishing is one of the main scams in the present moment. People set up phoney websites and email addresses. Then they spam Email inboxes with official-looking messages explaining that your account with Company X has encountered a problem and that they need you to login and confirm some details.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen skrev:

Vad är tabbar? -En synonym för buggar?

(Tabbe betyder fel på götebosska)

Förutom Stefans utmärkta förklaringar kan jag ge dig ett annat exempel;

Jämför med bladen i Excel - där varje blad representerar en "tab"/flik.

 

Pentti H skrev:

Kör du senaste versionen av FF? Jag noterade i version 1.0 att FF inte stängdes ner ordentligt så att det blev en instans kvar i processer även om själva webläsaren stängts ner på normalt sätt, men det händer inte längre med senaste versionen. Men jag kan inte påstå att datorn slöades ner nånting även om det var 2-3 firefox-processer igång á 30-40Mbyte. Men det beror nog på hur mycket minne man har (1024Mb)

Jo, jag kör v1.0.3. minnet i laptopen ligger på 512mb. Asch det är ju iofs min jobbdator, så det kanske är annat som får FF att lägga sig som fraggel-skräphög över operativsystemet.. Officiellt kör företaget IE..Vete 17 om vi _får_ anv. FF eller annan browser.

 

Skall väl erkänna att jag har FF hemma, och stöter väl inte på problemet lika ofta där (jaja, jag kan inte minnas att det segat ner datorn lika mycket som på jobbet).. Men.. jooo.. Avant har en del suveräna funktioner som inte FF har. Ta t.ex. "återställ fönster" för varje flik. Den har jag inte hittat som "extension" till FF ännu.

 

Jaha.. jag var väl ingen vidare debattör mot FF, men jag fick iallafall avreagera mig :)

 

Pentti H skrev:

Om du inte gillar vare sig FF eller IE eller IE-skal, då kanske Opera kan vara nåt?

Opera har jag sneglat lite på. Kostanden som gör att jag inte testat det. Har dock för mig att det finns en reklam-finansierad version.. Och smakar det så kostar det. Man kanske skulle ge Opera en chans :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar de flesta nya program. Stänger man dom, får man en larvig fråga "Vill du verkligen stänga det här programmet?". Nej, jag vill inte stänga programmet, JAG VILL AVRÄTTA PROGRAMMET OCH DÄREFTER BEGRAVA DET MED ANSIKTET NERÅT I OVIGD JORD!

 

hehe.. För den som inte vet, hamnar dylika i helvetet på den yttersta dagen.. Nåväl, jag brukar trösta mig med att krossa mina datorer när de är slut. ABSOLUT inte recycla dom, eftersom de inte är värda någon form av reinkarnation. Möjligen som bajsbehållare. (septitankar). Å andra sidan är burkarna det redan, då de innehåller microsoftprodukter..

 

RAKOTFL!!

 

(Rolling And Kicking On The Floor Laughing)

 

Kan på rak arm påminna mig en rad program som jag gärna skulle utsätta för de hemskaste olyckor, ifall det ginge att rent fysiskt misshandla dem. För att inte tala om viss hårdvara, som man gärna skulle köra över med ångvält f.v.b. till ståplats i Nybroviken. Eller slutförvaring hos SKB. I urberget. Djupt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta t.ex. "återställ fönster" för varje flik.

Vad gör den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

Ta t.ex. "återställ fönster" för varje flik.

 

Vad gör den?

 

Det är knappen uppe till höger som ligger mellan minimera och maximera på de flesta windows-fönster. "Restore down" heter det i den engelska versionen.

 

Bifogar bild på det hela. Dessvärre något stor sådan.

 

[bild bifogad 2005-05-26 09:07:21 av Joel Sundberg]

715040_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avant har en del suveräna funktioner som inte FF har. Ta t.ex. "återställ fönster" för varje flik. Den har jag inte hittat som "extension" till FF ännu.

Man kan återställa flikar efter man har stängt browsern, om det är det du menar.

 

Jag har för mig att det är med i Tab extensions. eller vad den nu heter.

 

Officiellt kör företaget IE..Vete 17 om vi _får_ anv. FF eller annan browser.

Detta har jag svårt att förstå, eftersom FF förmodligen sparar pengar, hårslitande och svordomar för alla inblandade, om man nu inte har en tekniker som är väldigt rastlös, vill säga. ;)

 

Bry dig inte om CJ (virtuosen), hans specialitet är att spela(?) dum.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-26 09:50:25 av joakimj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du menar så. Om det ser ut så i Avant, vad är då syftet med flikar? Jag är osäker på att jag skulle kalla det där flikar, ens.

 

Det är mer som flera öppnade dokument, likande Word, Photoshop, osv.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oakimj skrev:

Jaha, du menar så. Om det ser ut så i Avant, vad är då syftet med flikar? Jag är osäker på att jag skulle kalla det där flikar, ens.

 

Det är mer som flera öppnade dokument, likande Word, Photoshop, osv.

Mja, när flikarna är maximerade så ser det ut precis som i FF. Förutom då att flik-fnuttarna finns undertill på flikarna (medans de i FF finns upptill).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...