Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa färgskrivaren för lilla kontoret?


Ahane

Rekommendera Poster

Jag har en Epson Stylus Photo 900. Suverän när den funkar optimalt men ger snabbt ränder + att bläcken är svindyra, kräver massor av rengöring och är bara uppdelad i 2 patroner, svart och färg.

 

Otillförlitlig efter endast ett år i form av tillfällig, abrupt avsaknad av färg. Går dessutom bara rengöra SAMTLIGA färger även om det bara är en enda färg som kärvar.

 

 

Nu är jag ute efter en ny skrivare. Tittar mest på Canon. Hastighet är inte så viktigt, däremot kvalité (mycket fotoutskrifter), utan-kant-utskrift och helt separata partoner. Snudd på proffsskrivare men helst bara upp till A4.

 

Kring 3-4000 kr. Absolut max 5000kr!!

 

Tips?

 

 

Jag är inte så intresserad av tips från personer som är nöjda med sin nyinköpta skrivare från OnOff och lyckats med sin första schyssta fotoutskrift, utan vill ha tips från folk som verkligen vet vad de pratar om.

 

 

Tack på förhand

 

 

/Alfahane

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 13:41:30 av Marrelainen]

[inlägget ändrat 2005-05-25 13:42:37 av Marrelainen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt canons A3-skrivare som är kanske 3 år gammal en del, kommer tyvärr inte på vad den heter just nu, kanske 9000 eller nåt sånt, i vilket fall som helst så skriver den bra men framför allt snabbt och den stog i ungefär 1 år på en varm övervåning utan att användas och sen funkade den perfekt utan rengöring. Jag tror att hemligheten ligger i att alltid stänga av den över natten eller när man inte använder den plus att använda orginalpatroner. Dock så var inte bläcket helt perfekt till den, blektes en del i ljus men canon sa att dom jobbade på att lösa det så det har dom förmodligen gjort vid det här laget. Den fanns som A4 också har jag för mig.

 

Hoppas att det är till nån hjälp

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Problemet med din fråga är ju att skrivare blir "gamla" så fort numera.

 

Det är nästan omöjligt att hitta någon skrivare på marknaden i dag, som någon har lång erfarenhet av.

 

Jag är jättenöjd med min Canon BJC 8200, men den är 5 år gammal och från tiden innan utan-kant-utskrifter fanns. Går dock som en klocka och har aldrig strejkat.

 

Canon brukar ha bra skrivare med separata pläckpatroner. Min har 6 patroner, som man kan byta var och en när den är slut. Och dom tar slut vid olika tillfällen. Bra för ekonomin alltså.

 

Titta på Canons Pixma-serie, t ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på Samsungs färglaser i serien 510 eller 550 beroende på om du behöver med inbyggt nätverkskort och PostScript.

 

550 utan nätverk men med PostScript:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010072602

 

550N med nätverk och PostScript:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010075355

 

510 utan nätverk:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010080270

 

510N med nätverk:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010080271

 

Priser inkl moms mellan 3.899 - 4.745 kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag hade en Epson innan, men gav bort den till en vän. Den är för dyr i drift, samt att munstyckena torkar ihop. Att byta S/V och färg kostar ca 1000 kr inkl moms och frakt. Jösses....

 

Numera kan jag bara rekomendera ett enda fabrikat (för hemma/hobbybruk) och det är Canon. Dom har för det mesta separata färgpatroner för de fyra färgerna (C, M, Y, K), vilket innebär att man slipper slänga en massa färg i onödan. Dessutom har dom genomskinliga patroner, så man själv kan se att färgen faktiskt ÄR slut och inte bara ett billigt trick för att tjäna pengar.

 

Nackdelen med Canons system skulle kunna vara att munstyckena (och dom är många, eftersom de har separata patroner) torkar ihop eftersom dessa är fast monterade i skrivaren, men så är inte fallet. Jag är HELNÖJD med min S750 (några år (3) på nacken, men den bästa skrivaren jag haft någonsin). Funkar ypperligt även med icke-canon patroner.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Peddler

Kan man verkligen göra utan-kant-utskrifter med dina förslag på laserskrivare?

 

Och något glättat fotopapper lär väl inte heller funka i en laserskrivare?

 

Annars håller jag med dig om att färglaser har blivit frestande billiga numera, men det beror väl på vad man vill kunna göra också?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

En färglaser är jättebra på sk officegrafik, dvs ytor med en färg eller mönster. jag vet ingen färglaser som är bra på att äterge foto eller liknande.

 

Anledningen är att en laserskrivare (med dagens teknik) bara kan ge "fullt ös" eller "ingenting", dvs fullt med färg eller ingen färg alls. Detta är iofs per pixel, men pixlarna är för stora och densiteten för låg. Om 2 år är gankse en färglaser lagom i både kvalitet, prestanda och pris.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canon låter faktiskt som det bästa valet, även om man läser recensioner. Har läst om deras nya serie som har 9 (?) separata patroner. Låter helt suveränt.

 

 

Tack för alla svar.

 

 

/Alfahane

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...