Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ger byte av leverantör nödvändigtvis byte av epost?


Moriax

Rekommendera Poster

Jag sitter med ett Telia adsl 0,5 vilket kostar en bra slant i månaden jämfört med konkurenterna. Nu sänker förvisso Telia priserna något, men ändå dyrt. Om jag skulle byta internet-leverantör, vilket jag tror många har gjort nån gång, måste jag då nödvändigtvis bli av med min epost adress hos Telia?

 

Jag menar, finns det några andra alternativ, t ex att man mot en mindre summa pengar bara kan ha kvar ett abbonnemang till Telias epost server?

 

Hur har ni gjort som bytt leverantör, berätta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag hade en diskussion med Telia om liknande ärende för en tid sedan. Den dag du byter leverantör och Telia kopplar bort dig upphör även dina e-post adresser och webb-utrymmen att fungera. För att behålla dessa måste du ha någon form av abbonemang hos Telia. Det du kan göra, om jag förstod deras support rätt, är att tecka dig för ett uppringt abbonemang hos dem när ditt ADSL abb avslutas. Men detta kostar givetvis extra pengar och bättre är att byta till nya adresser hos din nya leverantör eller hos någon oberoende aktör, typ @home, gmail, Hotmail eller liknande.

 

 

kanske ska tillägg att det tog 14 dagar efter byte från Telia till Glocalnet, sedan slutade eposten att fungera. Senast jag kollade låg hemsidan kvar, men även den lär försvinna snart.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Ett annat alternativ, ifall du är intresserad av en POP-adress (som även går att nå via webben) som inte kostar något, är att teckna upp sig för en @home.se-adress (www.home.se). Har haft det i ungefär 5 år och kan inte annat än rekommendera och applådera det.

 

/Adam

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är just det som du sa: "Har haft den i ungefär 5 år..."

 

Nu har ju jag istället haft telias epost adress i många år. Ni vet, många bekanta, vänner, registreringar, forum, arbetsgivare, myndigheter etc som man delgivit sin adress. Har man dessutom haft turen att norpa sitt namn till epost adressen är man ju extra nöjd.

 

Det är just det att jag inte vill bli av med den. Sen är home.se säkert bra på alla sätt, men det blir ju lik förbannat en ny adress :-(.

 

Ska kolla vilket som är billigaste abonnemanget hos telia!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är pga detta om man ska ha en EGEN domän som man kan flytta mellan operatörer.

Ok att du sitter i skiten nu :-)

Dock värt att tänka på tills nästa gång.

 

Kanske ska skaffa en egen domän och sen ha en övergångsperiod från telia till denna domän på säg ½-1 år.

Efter detta är du fri som en fågel :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bytte från Telia-ADSL till BBB flyttade jag över mailadresserna till ett Telia 020 uppringt abbonemang. 020-abbonemanget går att förbetala i flera år framöver och ringer man aldrig upp modempoolen utan bara använder mailboxen kommer det aldrig någon faktura. Som grädde på moset har man ju ett modem-abbonemang som går att använda när man är ute och reser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brynäsarn

Skaffar du ett Spray Mail e-postkonto får du även Webmail,Spray Mail

adressen kan du behålla även om du byter ISP.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 13:03:57 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle med bestämdhet försöka skaffa en egen adress. Alltså ett eget .se adress. Sedan leta upp ett billigt webbhotel för t.ex. 5kr/månaden. Det räcker säkert mycket långt för dina behov. du betalar det för 2 år frammåt och kommer ändå billigt undan.

 

nästa steg är att konsekvet använda din nya adress till allt. Svara Enbart med den adresset trots att den andra skickar på din gamla. Skriv gära att du bytt adress.

 

Du skapar minst två adresser, gärna tre. En för släkt, vänner, ditt jobb och annan personlig post.

 

En för prenumerationer och annat där du registrerar en adress som du sedan får ett eller flera brev per månad ifrån. Den behöver du inte kolla så ofta och blir som en halvskräpbrevlåda.

 

Sedan Ser du till att du har en riktig skräpbrevlåda, typ hotmail. Den använder du för riktigt skräp eller där du bara behöver registrera en adress för att komma in på sidor. Den används när du glömt lösenord o så på dessa.

 

Är du "trendig" av dig så skaffar du en mobilmail adress. Kort sagt en vanlig epostadress som du kan läsa på din mobiltelefon och även skicka meddelande till. Du meddelar de närmaste vännerna att denna adress är enbart till för kortare textmeddelanden. Inga långa bilagor o så eftersom du betalar per mb. Den funkar som SMS fast blir mycket billigare för dig trots att du kan skicka större texter än SMS.

 

Vänner och bekanta svarar oftast på dina brev, så de kommer snabbt byta till din adress. Ditt företag är lätt att låta ändringen gå igneom. Begär ändring i företagets adressbok.

 

Men det jobbigaste är alla registreringar. Du kanske inte tänker på det nu men om ett år så ska du komma in på en sida, typ denna IDG-forum men glömt adressen. Då måste du ändrat epostadressen tidigare.

 

Att äga sin egen adress är helt klart värt pengarna om det kostar 300kr-500 per år eller så. I dagens samhälle så kan en missad adress vara en stor förlust. Du kan byta leverantör eller för den delen arbete utan att vänner och bekanta förlorar kontakten.

 

Äger du adressen själv kan du också lägga upp din personliga hemsida. Med lite roliga texter om dig själv eller nyttiga för den delen också. Kanske lägga upp matreceptet eller drinkreceptet som vännerna frågar efter på middagen.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett svar av grov kaliber!

 

Nåväl, jag har sedan ett tag tillbaka införskaffat mig en egen domän där jag lägger upp min personliga hemsida. Till det kommer ju då också möjligheten till en "egen" e-post adress. Nu blev det så att jag aldrig utnyttjade denna möjligheten då det var enklare (läs bekvämare) att tuffa på med min gamla telia adress. Kanske tid att tänka om alltså!

 

Vi får se hur jag gör. Har kontaktat telia support så får jag se vad det kostar mig att behålla adressen, sen tar jag ställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigaste av Telias internetabb är nog Internet 020 förbetalt 36mån för 648kr

 

blir ju bara 18kr i månaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...