Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Befintlig profil till domän


Mic

Rekommendera Poster

Hej.

 

Började experimentera med domäner, har en Win2k3-server som hanterar domänen och jag satte en dator att gå med i denna domän.

 

Jag hade tidigare (före skapandet av domänen) samma användarkonton på servern som klienterna. När jag gjorde en dator medlem i domänen så skapades då en ny profil på klienten, "user.domän". Om jag vill behålla den profil som fanns på klienten även vid inloggning till domänen hur går man till väga då? Det finns ju 2 kataloger på klienten nu med användarprofiler, "user" och "user.domän". Är det bara att kopiera över den ena till den andra?

 

Läste några tidigare trådar här men hittade eg inget svar på vad som funkar.. Det finns inget verktyg för detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir två olika användarprofiler eftersom det rent tekniskt är två olika användare (en lokal användare och en domänanvändare).

 

Du bör inte kopiera innehållet i profilerna manuellt. Såvida användarna inte är lokala administratörer så kommer du att få samma profilem som ninsulander berättar om här nedan.

 

Däremot borde det fungera att (på klientdatorn) gå till Systemegenskaper/Avancerat/Användarprofiler och välja den gamla användarprofilen och kopiera den till den nya användarens profilmapp. Du får då välja vilken användare som ska få använda kopian, och då är det viktigt att du väljer användaren från DOMÄNEN.

 

Men jag har inte testat detta i praktiken och tar inget ansvar för det kaos som kan uppstå. Testa detta på någon testanvändare först.

 

Annars finns det en variant som helt säkert fungerar. Men den är lite omständigare och ska göras innan domänanvändaren har loggat in första gången. Då kopierar du profilen likadant som ovan, men till en utdelad mapp på servern. Sedan går du in på egenskaper på det nya användarkontot och anger sökvägen till profilen.

 

Då kommer den gamla profilen att laddas ner från servern vid första inloggningen, och användas istället för en ny, tom. Men den första varianten vore som sagt enklare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...