Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dagens Problemlösning: Sortering av "grupperade" c


Cliffie

Rekommendera Poster

Hej alla glada IDGare, och även dom sura :)

 

Jag sitter och försöker komma underfund med hur man kan sortera flera celler efter en cell i excell, låter kanske lite kryptiskt det jag undrar man ska försöka "rita upp" hur jag menar.

 

A B C D

1 #1------||||||

2 ------ //////

3

4 #4------||||||

5 ------ \\\

6

7 #2------||||||

8 ------ ||||||

9

ect...

 

Jag skulle vilja att rad 1 & 2 tillsammans va "grupperade" så att jag med hjälp av info i t ex A1 kan sortera hela "blocket" mot blocket vid rad 4 & 5, samt rad 7 & 8. SÅ alla cellerna hänger med kan man säga till det som de tillhör.

 

Så resultatet blir:

 

A B C D

1 #1------||||||

2 ------ //////

3

4 #2------||||||

5 ------ ||||||

6

7 #4------||||||

8 ------ \\\

9

ect...

 

Hoppas detta är enkelt nog att förstå. Är detta möjligt?

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 12:56:14 av Cliffie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag funderat på denna fråga ett antal dagar. Inte hela dagarna men varje gång jag loggat in. Det du nog får göra är att skapa en ny kolumn som du får sortera efter, en där du kopplar ihop grupperna på något "smart" sätt. Exakt hur ser jag inte framför mig nu.

 

Men jag frågar - vad ska du sortera efter? Vilka värden? Mellan vilka intervall finns det värden? osv.

 

Antingen kan du skriva in sorteringsvärdena själv elelr så kan man nog fixa formler som räknar fram dem. Exempel på sorteringsvärde kan vara för grupp:

1: aa,ab,ac..

2: ba, bb, bc

 

Osv. Första tecknet för rätt grupp, andra tecknet för raden inom gruppen.

 

Men - kanske även ska fråga varför denna sortering? Kanske finns smidigare sätt att lösa det på? Vad är det du önskar göra egentligen?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska sortera efter en datummärkning, som jag markerade som #1, #2, #3 som är i cellen ovanför.

 

Annledningen till detta är att jag har en lista som nuvarande görs i indesign där filminformation läggs till och sedan sorteras genom att, om en ny film kommer in med ett annat release datum så får man flytta på nuvarande filmerna som ligger där och "klämma" in den nya filmen genom att flytta på alla tidigare "rutor".

 

Om jag kunde få denna att fungera i excel ist så skulle det innebära mycket enkelhet i framtiden. Ska bifoga en bild så man enklare förstår eftersom min förklaring kanske är något begränsad.

 

Som man kan se på bilden så är tanken så att man om det skulle dyka upp en film som t ex skulle läggas in mellan Kung fu hustle och in my country så måste man flytta alla filmerna för att göra rum till en ny film. I excel skulle detta ordnas genom att bara sortera. Hoppas detta ger en klarare bild över vad jag försöker göra och även en bild över det som är gjort i excel. Kom ihåg att de som är i excel är en testbara.

 

[bild bifogad 2005-05-30 09:13:37 av Cliffie]

716061_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, sorteringsordning kan anges i annan kolumn men om allt ska ske per automatik är det kanske inte en lösning (fast med lite klur kan man nog fixa formler beräknar sorteringsdata som)... Eller så får du skriva lite VBA kod för att lösa detta.

 

 

Inget mer just nu, kanske ikväll.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag löste sorteringen genom att skriva samma "datum" i båda fälten som skall grupperas, sedan helt enkelt gömma de ena datumet genom att ändra textfärg. Så nu fungerar det smärtfritt, dock om två filmer skulle ligga på samma datum måste jag ta till bruk lite fler siffror t ex 2005-01-01(2) 2005-01-01(3) nemas problemas.

 

dock så har det blivit något knas med textfälten vid utskrift, dessa stämmer inte överräns med vad som synes i excel, texten flyttar sig så man inte ser vissa delar. Ända sättet är att justera texten manuellt med hjälp av att jämföra utskrift med texten i excel programet, mycket slöseri med tid... måste gå att få det att fungera.

 

Skickar med en bild för att visa :)

 

Har testat autofit och liknande, dock ingen verkan, då blir det bara ännu mer fel. Någon tanke kring detta?

 

[bild bifogad 2005-05-30 11:32:12 av Cliffie]

[inlägget ändrat 2005-05-30 11:32:37 av Cliffie]

716109_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...