Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort för kabel-tv


Kungnesta

Rekommendera Poster

Jag har just investerat i en ny dator som jag tänkte använda som inspelningscentral för TV och DVD-(bränning).

Alltså behöver jag ett TV-kort och jag undrar därför om ni kan hjälpa mig att välja ut ett på den relativt digra marknaden. Jag är beredd att lägga ett par tusenlappar.

 

Jag har digital-tv via Comhem och vill ha möjlighet att spela in från dessa kanaler till hårddisken för att sedan ev bränna på DVD.

 

TV:n står i vardagsrummet medan datorn är i sovrummet, cirka 7-8 meter mellan apparaterna.

 

Vilken är den bästa lösningen?

 

Går det att bara skarva antennkabeln via ett t-kors?

Trådlös router?

 

Tack på förhand amigos!

 

/Mr Kostas

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fixa in digitala kanaler från Comhem till datorn måste du ha ett DVB-C och dessutom en sk CI/CAM för Conax att läsa av kortet med. Alternativt till CAM kan man använda en billigare variant av kortläsare som kopplas till usb eller serieport samt ett sk softcam-insticksprog (finns och fungerar till de vanligare programmen för dvb-c).

 

DVB-C kortet kan antingen vara ett high-end eller budget (betyder i princip med eller utan MPG-avkodning på kortet). Se till att köpa ett kort som garanterat stöds, eller kommer att stödjas av det prog du tänker använda. Exempel på program är WinSTB, ProgDVB, myTheatre, DVB Dream. Har själv bara erfarenhet av Techotrend-baserade kort, som fungerat bra för mig.

 

Det finns många sidor och forum som behandlar dessa saker mer i detalj om du gogglar på dvb-c och comhem. Tipset är att läsa mycket innan du börjar, så du har en klar bild av vad du siktar mot innan du börjar.

 

Signalen är generellt ganska känslig för saker som skarvar/förgreningar av dålig kvalitet, men ett T borde fungera.

 

Lycka till!

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...