Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur copyright skyddar man en sida?


Dark Spirit

Rekommendera Poster

Dark Spirit

vad behöver man göra för att ens sida ska vara copyright skyddad?

Kan nån ta nåt från en sån sida?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte göra nåt särskilt. Upphovsrätten gäller automatiskt om man skapat nånting konstnärligt, litterärt eller annat typ av verk som omfattas av upphovsrätten.

 

Exakt vad man får och inte får göra är lite besvärligare att svara på. T ex får man använda kortare citat från en text, om det är motiverat.Men man får inte t ex kopiera en hel sida rakt av eller använda bilder osv utan upphovsmannens tillåtelse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dark Spirit

är det bara att skriva

copyright © 2005 Gustav Karlsson

och sen är det klart???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bara att skriva

Nej, det är bara att publicera. Du behöver inte göra någonting (annat än att se till att verket lever upp till de krav på verkshöjd som ställs för att man ska omfattas av upphovsrättslagstiftningen).

 

copyright © 2005 Gustav Karlsson

Ovanstående är bara en upplysning och betyder ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde innan att det var som fhe skrev men det fanns vissa modifikationer.

Nu råkar jag ha rätt och artikeln på javascript.nu stämmer i stort så jag antar att du syftar på:

Copyrightsymbolen krävs dock för att verket ska skyddas av Världskonventionen [om upphovsrätt, 1952]

Det är alltså relativt ointressant, Bernkonventionen gäller och symbolen är helt meningslös i alla de länder som skrivit under den, fast du kanske var orolig för stöld från något specifikt land? :-)

Innan USA anslöt sig till Bernkonventionen så var situationen en annan.

 

Edit: I dagens läge borde det vara ett 20-tal länder som inte skrivit på Bernkonventionen alternativt har samma syn på upphovsrätt ändå. Jag har ingen lista men jag kan inte tänka mig att någon av dem skulle vara ett problem.

[inlägget ändrat 2005-05-25 11:15:42 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

sweet, då hade jag rätt frånbörjan innan jag läste artikeln... Tack för att du rättade tillbaka mig ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...