Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur räknar med ut OCR?


Ahane

Rekommendera Poster

Hur räknar man ut ett OCR-nummer? Skriver man fel på en internetbank så säger den ifrån.

 

 

Jag har en liten firma och vill skapa mina egna OCR istället för att köpa ett system som jag inte behöver bara för att få en enda specifik funktion. Har gjort persnummerkontroll på www.turbotan.se. Den funkar prima så nu tänkte jag ge mig på OCR! =)

 

Någon?

 

 

/Alfahane

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

OCR handlar inte om att räkna ut något. Det är ett sytem där skriven (eller oftast idag tryckt) text scannas av och förs över till tllbörligt system. Vet inte vad du är ute efter, men det är nog inte ocr.

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 01:40:52 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte helt säker, men den enda siffran som man själv inte kan påverka är väl den sista - checksiffran? Det borde alltså fungera på samma sätt som ett personnummer.

 

Med andra ord borde man kunna skapa ett OCR på följande sätt:

xxxxxxxxxxyyyyyyyyyyz

 

x - kundnummer

y - fakturanummer

z - checksiffra

 

Hur man räknar ut checksiffra är väldigt enkelt.

 

Lycka till!

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCR handlar inte om att räkna ut något. Det är ett sytem där skriven (eller oftast idag tryckt) text scannas av och förs över till tllbörligt system. Vet inte vad du är ute efter, men det är nog inte ocr.

 

I dagligt tal brukar man väl använda förkortningen "OCR-nummer" för att hänvisa till sifferharrangen längst ned på räkningen?

Däremot vet jag inte om förkortningens ursprung har med optical character recognition att göra, vet du?

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Däremot vet jag inte om förkortningens ursprung har med optical character recognition att göra, vet du?

Tja, alla tappade väl bort betydelsen. På internetbanken ska man ju då skriva in "OCR-numret" =)

 

EDIT: Hursomhelst, jag tror det frågeställaren efterfrågar är ett pg eller bg. Iofs säger väl inte internetbanker ifrån om felaktiga sådana skrivs, men man kan nog skriva felaktiga "OCR" också och posta igenom sin transaktion (föreställer jag mig iallafall).

[inlägget ändrat 2005-05-25 02:09:03 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, alla tappade väl bort betydelsen. På internetbanken ska man ju då skriva in "OCR-numret" =)

 

Jo, det var det jag funderade på. Förr i tiden för jättemånga år sedan (typ i fjol...;) så lästes ju "sifferharrangen" in mha just OCR-program. Misstänker att det är därifrån det missvisande namnet kommer ifrån.

 

Att internetbanken klagar på fel OCR torde dock bero på att banken har implementerat ett script som kan multiplikation och addition. För jag kan inte tänka mig att de har en mer avancerad lösning som ger företagen möjlighet att registrera sina krav om OCR-nummar, eller? Någon som vet?

 

 

Mvh

-Cat [som just skrev in sitt lååååånga OCR för att betala en IDG-pren. ;)]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst, jag tror det frågeställaren efterfrågar är ett pg eller bg. Iofs säger väl inte internetbanker ifrån om felaktiga sådana skrivs, men man kan nog skriva felaktiga "OCR" också och posta igenom sin transaktion (föreställer jag mig iallafall).

 

Mjaa..jag tror att frågeställaren vill ha en funktion som automatiskt printar OCR-nummret på fakturan så att han lätt kan avboka betalda fakturor mot sitt bokföringssytem.

Jag är dock så långt från civ. ek. man kan komma så jag spar på utropstecknena och segergesterna. ;)

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gratis idé som bankerna (och resten av mänskligheten, om nu bankerna är mänskliga,) borde tacka och ta emot:

 

Varför inte införa streck-koder på blanketterna?

-Streckkoder man kan scanna med en enkel handscanner?

Torde vara väldigt enkelt att genomföra, och underlätta betydligt..

 

I USA delar dom ut gratis "bar-code-scanners" som reklamjippo, har jag sett. (så dom är inte dyra)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OCR-nummer kan du inte "hitta på" eller "räkna ut" på egen hand. Du måste komma överens med den som tar emot dina inbetalningar om hur det ska se ut. Att du får "fel" i iternetbank beror på att den sista siffran är en kotrollsiffra som räknas ut med dom överiga siffrorna precis som i personnumret. Vilken metod som används vet jag inte. Förmodligen är det Modulus-10 som i personnummer.

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just kontrollsiffran som jag är ute efter. Precis som kontrollsiffran i personnummer.

 

Jag vill helt enkelt att en kund ska kunna betala på internetbanker och lämna mitt "hemmagjorda" OCR-nummer istället för "Meddelande". Detta förenklar inte för mig utan för kunden som känner sig mer säker på att de gör rätt.

 

Med tanke på att jag tvivlar på att Internbanker har tillgång till alla OCR-nummer som skapas så måste de finnas kontrollsiffror som baseras på siffror som säljföretaget anger, t.ex kund. och fakturanummer.

 

Uträkningen av kontrollsiffra i personnummer är enkel och lätt att hitta på Internet men inte om OCR-nummer. Jag har letat som tokig efter info om detta men hittar inte.

 

 

 

För att eliminera missförstånd:

 

- Jag är inte ute efter PG / BG. Dessa får kunden på sin faktura.

 

- Om man skriver i annan OCR-nummer än på fakturan så säger i alla fall min Internetbank ifrån. Har läst att OCR-kontroll infördes 2003 och därmed minskade inmatning av felaktig OCR till under 0,01%.

 

- Precis som med personnummer kan man har ren tur i oturen och skriva fel med rätt kontrollsiffra.

 

 

 

/Alfahane

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 11:21:39 av Marrelainen]

[inlägget ändrat 2005-05-25 11:28:03 av Marrelainen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken kommer inte att kontrollera dina OCR-nummer om du inte har ett pg-nummer ur en speciell serie, med ett vanligt plusgirokonto blir ditt nummer bara ett kryptiskt meddelande till mottagaren. Det enda du kan göra är att konstatera (när du fått betalningen) att kontrollsiffran inte stämmer och det blir du knappast lyckligare av.

 

Edit: Glömde för en sekund att Nordea bytt namn på sitt giro.

[inlägget ändrat 2005-05-25 11:46:08 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då var den idén lagd på is. =( Tack för svaret. =)

 

/Alfahane

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 2 veckor senare...

Du kan använda denna:

 

http://www.lur.nu/OCR/generera.php

 

Annars så räknar man ut OCR precis som personnummer.

 

Man multiplicerar växelvis varje siffra med 2 eller 1.

 

Sedan summerar man ihop dem.

 

Sista siffran i det man får ut subtraherar man från 10.

 

Det som blir kvar är kontrollsiffran.

 

Inlägget redigerat av integritetshänsyn.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 13:47:21 av Pontus Jeppsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda denna:

 

http://www.lur.nu/OCR/generera.php

 

Annars så räknar man ut OCR precis som personnummer.

 

Man multiplicerar växelvis varje siffra med 2 eller 1.

 

Sedan summerar man ihop dem.

 

Sista siffran i det man får ut subtraherar man från 10.

 

Det som blir kvar är kontrollsiffran.

 

Inlägget redigerat av integritetshänsyn.

 

[inlägget ändrat 2009-03-03 13:47:34 av Pontus Jeppsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
webbexperten.se

Inte helt utförligt svar då man multiplicerar siffrorna bakifrån och börjar med att multiplicera med 2. Dessutom adderar man tiotalssiffran och entalssiffran om man får ett tal som är större än 9.

 

Här är ett exempel i php som jag gjort som kan testas på http://webbexperten.se/ocr

 

function ocr($ocr){
   $ocr =  array_reverse(preg_split('//', $ocr, -1, PREG_SPLIT_NO_EMPTY));  
   $sum = 0;
   $oneortwo = 2;
   foreach($ocr as $nr){
       if(is_numeric($nr)){
           $nr2 = $nr*$oneortwo;
           if($nr2>9) $sum += $nr2-9;
           else $sum += $nr2;
           if($oneortwo==1) $oneortwo=2;
           else $oneortwo=1; 
       }else{
           return "Endast siffror skall finnas i OCR";
       }
   }            
   return 10-substr($sum,-1);
}

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev lite nyfiken eftersom jag också har lite intresse av att ha en sådan möjlighet. Men tyvärr får jag inte din att stämma.

 

På Bankgiro:

Jag matar in Referensnr 9 siffror

Jag matar in Kronor 4 siffror

Jag matar in Öre 2 siffror

Sedan till höger är en kontrollsiffra på 1 siffra.

Den stämmer inte överens med någon av era tester.

 

På min bank, Skandiabanken så säger banken i från om jag matar in fel referensnummer eller felaktigt belopp om jag fyllt i kontrollsiffran.

 

Det har hjälpt mig ett antal gånger från fel.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...