Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk i nätverket


tobbe 51

Rekommendera Poster

Broblem med filåtkomst.

Jag har anslutit en extern hårddsik av fabrikatet "LaCie Ethernet Mini 250GB USB & Ethernet" i nätverket via en av portarna i min rauter "D-link 624 +". Jag har därefter anslutit den som en nätverksenhet som G:\..Med en av min gamla dator med Win98 är det inga problem att skapa och spara filer mot den hårdisken. Däremot med min nyare dator med WinXP kan jag inte skapa och spara filer på hårddisken. Jag får felmeddelande att "det går inte att spara" eller att "hårddisken är full" (jag har ensdast 10 G av möjliga 250G inlagt). Jag kan däremot via utforskaren komma åt allt och även kopiera och klistra in som vanligt från/till andra enheter.

Vad är det i WinXP som kan ställas om så att allt funkar som det är tänkt. Jag använder inte XP:s brandvägg utan ZoneAlarm ( har även testat med att stänga av brandväggen)

hälsningar / tobbe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Christian Wallin

Hej, vill bara meddela att jag har exakt samma problem.

Lacie 400GB Ethernet Disk Mini.

För mig uppstår det när man försöker spara/ändra Word,Excel,Powerpoint filer.

Textfiler funkar däremot utmärkt att spara/ändra i.

Att flytta filer mellan den lokala disken och nätdisken är det inga problem med.

 

Min gissning är att det har något med Office sätt att jobba med temoporära filer, men jag gissar som sagt....

Detta problem uppstår både med Office 2000 och 2003.

 

 

Har någon en bra ide om vad som kan orsaka detta?

 

[inlägget ändrat 2005-07-22 15:36:12 av Christian Wallin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...