Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

köpa bärbart för runt 10000


annasti

Rekommendera Poster

Jag ska köpa nån bärbar dator för runt 10000.

 

Är själv inget snille på datorer så är tacksam för hjälp.

Har sneglat på Dell´s datorer och de verkar ha fått bra kritik.

 

Ska börja plugga och behöver då dator. den kommer att användas främst till surfning och annan "medelmåttig" användning ( behövs inget flashigt alltså)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Om du ska börja plugga så kommer du att få studentrabatt på apple och ibm, fick själv 42% rabatt på min ibm x40. Apple gör väldigt bra bärbara och IBM är outstanding på pc sidan.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter ju inte helt fel. Men kampen mellan mac och pc då?

 

Vad är fördelarna respektive nackdelarna.

Går allt att köras i mac och är det så att pc´s strular mer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men kampen mellan mac och pc då?

 

MAC - betala dyrt för skit.

PC - betala lite billgare - för samma skit.

 

Så tänker jag vad gäller dessa eftersom det ju är samma skit i dom, bara i olika varienter. Då räknar jag dock inte på mjukvaran.

 

Köp en IBM som rekommenderat, om du har CSN rabbaten. :thumbsup:

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Mac är helt att rekommendera. Har en 7 mån(gammal) Dell som jag är rätt nöjd men mitt nästa köp klart en Mac.

 

Om du inte ska sitta och utveckla JAVA eller andra språk där inte Mac ligger med i första ledet på uppdatering. Så har mac idag allt som PC har visst program utbudet är ett annat. Men i dag är mac helt PC kompatibelt.

 

Vad som är viktigt som jag upplever det med en bärbar dator är att den ska vara lätt att ta med. Vilket jag inte är så nöjd med min 15,4 Dell Inspiron 8600. Man tröttnar snabb på att släpa omkring på bärbara som väger flera kilo. Min nästa blir därför en Mac som har ett bantat chassi och nej, det är inte skit. Undrar om Erik Övelius ägt ngn mac...

 

Utöver det får man också mer tjejer med mac. :-)

 

///

narkoz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med studentkortet ger även Dell studentpriser.

 

Jag har själv en Inspiron 6000 som jag är jättenöjd med, men den är inte köpt via studentpris, men låg ändå många tusenlappar under jämförbara konfigurationer där ute.

 

Och helt rätt - ska du bara runt på din dator mycket så är en låg vikt en grej att titta efter. Min väger drygt 3 kg, men jag har den mer som en mobil stationär, så då spelar det ingen roll. Skulle dock aldrig drömma om att släpa omkring på den mer än enskilda tillfällen pga vikten.

 

Mac i all ära... om jag inte har någon i bekantskapskretsen som kan det här med datorer lite grann och då särskilt mac, då hade jag inte skaffat en sådan. Mitt förstaval kommer alltid att vara en pc därför att det finns ett större utbud av programvaror och mer folk som kan pc om man behöver hjälp. Har dock vänner som kör mac och som är supernöjda, så den dagen jag har råd att ha 2 datorer blir det en mac bara för att testa :D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det låter som att det egentligen inte finns några större fördelar med mac (mer än designen).

 

Låt oss säga att jag ska köpa en Inspiron 6000.

På dell för man ju "klistra" ihop sin egen dator. Är det nåt jag bör ha? Som t.ex minne, optiska enheter m.m.

Eller säg att jag köper en ibook G4. Är den likvärdig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Minst 512MB minne, det är det enda som är viktigt, sen är det bara att låta budgeten styra. Skulle nog ta dvd-brännaren som optisk enhet.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är ju beroende på hur du kommer att använda din dator..

 

Om du inte kommer att köra den på adapter skulle jag fundera över batteritiden och ev extra batteri (överkurs).

 

RAM-minnet är minimun 512Mb, helst 1Gb.

Ska du spela på datorn behöver du ha rel mycket grafik. Med tanke på att man ofta inte köper nya datorer varje år så skulle jag sikta på minst 128Mb dedikerat minne för grafiken, dvs inte delat med moderkortet.

 

Bildskärmen tycker jag är viktig. Jag har valt en SXGA och kan därmed ha en upplösning på 1680x1050 istf 1024x768 som är det vanliga på VGA-skärmarna.

 

Hårddisken var inte särskilt viktig för mig. Kommer sannolikt att köpa en extern disk ändå, så då utökar jag utrymmet den vägen (har nu 60Gb).

 

DVD-brännare ville jag ha, en dualbrännare.

Och så ville jag ha touchpad och inte pekpinne :P

 

Och jag ville ha ett lagligt XPP. :)

 

Jag kan för lite om Mac för att ge dig några mer råd än de jag skrivit tidigare, men vad man hör så är det många som är förtjusta i sina G4or.

 

Test på bärbart publicerat i Göteborgsposten:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=213808

 

Jag är iaf väldigt nöjd med den burk jag fick för de pengar jag lade.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om Erik Övelius ägt ngn mac...

 

Nej, men jag sa bara att det är samma skit i dom, vilket det ju också är :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tack för alla goda råd.

Är nu inne på att köpa en inspirion 6000.

 

Det jag undrar över är vad jag ska välja för service paket. Är det nåt jag ska satsa på (ligger ju mkt pengar där). Vet inte riktikt vad det skulle fylla för funktion. Drulleförsäkring har jag i hemförsäkringen. Men får jag ingen support om jag inte väljer minst baspaketet. Nån som vet?

 

Samt vad behöver jag för virusskydd. ( dell erbjuder Norton™ Internet Security™ 2005 för 749 kr. Nåt att ha?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt vad behöver jag för virusskydd. ( dell erbjuder Norton™ Internet Security™ 2005 för 749 kr. Nåt att ha?)

Norton tar mer resurser (minne och CPU-tid) än många andra antivirusprogram och brandväggar. Det går lika bra med gratisprodukter som t ex AVG, Avast resp. ZoneAlarm, Sygate, om du kan tänka dig produkter på engelska och utan support.

 

Om man går till Symantecs webbaffär och söker på Norton Internet Security 2005 svensk version så kommer priset 599 kr upp, så Dell verkar dyra.

http://www.symantecstore.com/dr/sat5/ec_MAIN.Entry10?SP=10023&PN=1&xid=49466&V1=646890&DSP=&CUR=752&PGRP=0&CACHE_ID=110191

 

Ring Dell och fråga vad som gäller för support. Du har ju enligt konsumentlagen reklamationsrätt i alla fall, dvs rätt att få ursprungliga fel lagade utan kostnad i 3 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såhär ett halvår efter mitt köp av Inspiron 6000 så är jag fortfarande jättenöjd med min burk och konfiguration.

 

Jag hade Norton sen tidigare så det erbjudande som låg med på burken funkade bra för mig, men som Cecilia säger - Dell är dyra på allt lull lull till, så får du det inte med gratis så ska du inte ha det... Norton som sådant tycker jag har funkat bra för mig, det är rel lätt att konfigurera för oss som inte kan hur mycket som helst om brandväggar och det har skött sin uppgift väl. Jag har inte själv upplevt att det tynger datorn så mycket som alla påstår, men jag kanske inte är så kinkig :) (har kört det på både P3 500 och min nuvarande Dell)

 

Jag valde lägsta servicenivån (du måste välja en) och har inte haft något behov av att ringa Dell öht. Det paketet är nog iofs bara grundgarantin, alltså den vanliga 1års garanti. Min chef väljer alltid 3årsnivån och anser att den är bäst. Det är ju bara du som kan avgöra hur mycket support du behöver.

 

Jag bär ju inte runt min burk särskilt mycket, men för en som flänger en del med den (som chefen) så är en högre servicenivå säkert att föredra. Kanske även om det finns (mindre) barn i närheten av den som kommer att använda burken, eller oberäkneliga djur av något slag om du känner dig osäker. Kanske dina egna baskunskaper ska räknas in i detta också, om du behöver hjälp att fixa burken ibland eller inte.

 

Det enda jag kan säga är att OM du vill ha en burk som du ska ta med dig överallt o hela tiden, så är Insipron kanske inte rätt, för den är tyngre än man tror att bära med sig.

 

Lycka till i ditt köp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...