Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel om ASP


WarpPer1

Rekommendera Poster

Jag blir upprörd över Osborne von Waldeggs artikel om ASP i Maxidata. Redan i första stycket visar han sin kärlek till ASP och Microsoft.

 

Han fortsätter "När Javascript dök upp fick webbutvecklarna plötsligt möjlighet till en viss interaktivitet". Detta är direkt fel. JavaScript är en relativt ny uppfinning. CGI kom åratal före.

 

Javascripten var enligt Waldegg "föga funktionell". Detta beror naturligtvis att JavaScript har direkt begränsade möjligheter att prata med servern. Det går inte överhuvudtaget om det inte finns något skript på servern, t ex ASP.

 

Man kunde på tidigt stadium göra HTML-sidor som "pratade" med servern. Fenomenet hette formulär och information kunde skickas till servern antingen som GET (informationen skickas med adressen) eller POST (informationen skickas separat). Webbläsaren kunde skicka info till servern, men hur skulle servern kunna svara? Svaret blev CGI. Detta systemet var standard en lång tid innan ASP såg dagens ljus.

 

Sedan säger Waldegg mot sig själv. Först skriver han att "ASP innebär att vi vinner prestanda, eftersom vi slipper skicka variablerna vidare", och i nästa stycke "ASP [och CGI] fungerar på precis samma sätt". Någon som kan förklara detta?

 

Sedan radar Waldegg upp ena M$-produkten efter den andra. Man kanske skulle vara lite objektiv och nämna några konkurrenter?

 

Waldegg påstår flera gånger att ASP är både bättre, enklare och snabbare än CGI. Då undrar jag: Varför ser jag så otroligt många sidor med CGI?

 

Mest upprörande är hur PHP nämns i artikeln. Eller rättare sagt: Det nämns inte en enda gång. Rätta mig om jag har fel, gick inte PHP om både ASP och CGI för ett bra tag sedan? Vad jag har fått höra (och då menar jag inte från skribenter och journalister) är PHP helt överlägset ASP.

 

Kan någon svara på varför jag inte har sett ett enda PHP programmeringsexempel i en IDG-tidning? ASP-skolorna, däremot, avlöper varandra i en rasande takt. Både ASP och PHP är ju gratis, men kan det vara så att IDG prioriterar ASP efter som det backas upp av en kommersiellt företag (Microsoft) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...