Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Domän såld för 9500 dollar


ProfX

Rekommendera Poster

Har vi andra domänhandlare här?

Har nyss börjat investera lite i domäner och skulle gärna utbyta erfarenheter med andra.

 

Domänen kryssningar.se såldes för 9500 $ i december. Vad tror ni om att registrera andra kryssningsdomäner som finlandskryssning.se och liknande? Kan vi komma upp i samma belopp?

 

Jag har min domäner parkerade hos ******** och är än så länge väldigt nöjd. Jag får pengar för varje klick på mina parkerade sidor. Stämmer det att de är världsledande som de säger? Finns andra bra alternativ?

 

 

Inlägget redigerat pga reklam

 

[inlägget ändrat 2005-05-24 16:08:44 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte skriva precis vad jag tycker om såna som dig eftersom jag då troligen aldrig mer kommer kunna skriva någonting på Eforum, men såna som du är verkligen jordens avskum, såna som du och spammare är samma sak i mina ögon.

 

Det du sysslar med är domännappning och jag hoppas verkligen att det kommer lagar mot såna som dig. Mitt företag har råkat ut för såna som dig och vi tvekar inte att ta till lagliga medel att ta över en domän som en nappare har köpt bara för att tjäna pengar på.

 

Hoppas du åker dit den dagen det blir olagligt att göra sånt som du gör!

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

[inlägget ändrat 2005-05-24 14:53:44 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant som det var sagt Bj0rn :thumbsup:

Varifrån kommer alla stollar ifrån undrar man ibland.

 

[inlägget ändrat 2005-05-24 15:06:17 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Varifrån kommer alla stollar ifrån undrar man ibland.

Tja, den lata typen som vill tjäna snabba pengar utan att lyfta ett finger hittar man ofta på stället snubben pluggar på (se mailadressen). Tänk att man ska behöva ta sig igenom civ.ek för att lyckas fuska sig igenom livet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
jag hoppas verkligen att det kommer lagar

Verkar som ett svårt område att lagstifta kring. Kanske en restriktion i hur ofta ett namn får byta ägare skulle få önskad effekt, säg att du inte får överlåta domännamnet under ett år om det inte matchar ett av dig registrerat företagsnamn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja Björns inlägg är ju rätt intressant med tanke på den "footer" han har efter sina inlägg...

 

ProfX:

Kör hårt! Och lyckas du kränga någon domän kan man bara gratulera.

 

 

Anjuna Moon:

Hur menar du att man skulle "fuska" sig genom livet för att man köper och säljer domäner. Tycker snarare det pekar på företagssamhet, och flera entreprenörer behövs verkligen i detta avlånga land.

 

Nä, en höna av en fjäder är vad detta är.

Pussis!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pudenta:

Entreprenörer var väl ändå att ta i? Småtjuvar och patrask är det i mina ögon. Det finns många andra sätt att vara entreprenör på.

 

Vad menar du med min footer?

 

Anjuna:

Håller med om det du säger, svårt att lagstifta om sånt här, men visst blir man irriterad över vad krypen gör?

 

Fotnot:

Det jag skrev i mitt inlägg var mina åsikter, om än kraftigt självcensurerade, jag har bra mycket mer åsikter om den typen av "företagssamhet" som inte bör tas upp här och nu.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj...

 

Nu blev det liv i luckan här!

 

Om vi nu tar och tittar på verkliga livet....Hur gör man när man inte får betalt?

Jo man går till kronofogden och driver in skulden...

 

Hur gör man på internet?

Man kontaktar en hackare som lägger beslag på domänan med en s.k. redirect till någon riktigt hemsk sida...som dessutom har helt olagligt innehåll.

Ägaren till domänen får in massvis med anmälningar...till slut blir det ohållbart för domänsnattaren. Han ger upp och säger upp domänan....och snattar aldrig en domän igen.... (garanterat)

 

// Mushkin Ram rules...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kommentar utan anknytning till ämnet

 

Varför redigera bort namn till företaget där han parkerat sina domäner? Redigerar ni bort det om jag skriver att jag använder Tele2 som leverantör till telefoni- och Internettjänster?

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
A.C.Magic skrev:

Varför redigera bort namn till företaget där han parkerat sina domäner? Redigerar ni bort det om jag skriver att jag använder Tele2 som leverantör till telefoni- och Internettjänster?

 

Vi redigerar bort reklam där inläggsskribenten själv tjänar pengar på att ragga folk på Eforum. Tele2 och andra tjänar du eller jag inte pengar på, såvida du eller jag inte jobbar där och raggar kunder på forumen.

 

http://www.eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

5. Gör inte reklam. Visst får du skryta med dina kunskaper och briljera med dina djupsinnigheter men det är en helt annan sak än att uppenbart marknadsföra produkter och tjänster som du själv säljer. Företräder du dock en tjänst/produkt som en användare har efterfrågat så är det tillåtet att berätta om den.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du sysslar med är domännappning och jag hoppas verkligen att det kommer lagar mot såna som dig.

 

Tycker inte direkt det låter som domännappning... Utan mer som om han köper domäner som han tror folk kommer att bli intresserade av, inte namn som är förknippade med företag.

 

Sen är jag också lite fundersam om vad pudenda menade med Bj0rNs footer...

 

-----------

// dexter

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där liraren "ProfX" tror jag inte ens existerar. Det luktar klantig marknadsföring lång väg. Bakom signaturen ligger förmodligen domän-parkeringsbolaget "********" själva. Hela inlägget är skrivet på ett sätt som ser ut som någon reklamnisse som försöker efterapa stilen hos såna som oss som skriver inlägg på olika forum.

"Stämmer det att de är världsledande som de säger"
- hjälp, vilket klumpigt försök att maskera de vanligaste reklamflosklerna!! Registrerad dessutom samma dag som inlägget - näääää...

 

Kom igen, "ProfX" - är du seriös med att försöka lura oss så kan du väl åtminstone vara lite mer kreativ.

 

Till moderator: Detta är rent tekniskt inget personangrepp eftersom jag inte anser att personen ifråga existerar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till moderator: Detta är rent tekniskt inget personangrepp eftersom jag inte anser att personen ifråga existerar
Undrar om inte just garderingen är det som kan klassas som personangrepp? ;)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Pudenda: Jag ser ingen anledning att försvara mitt uttryck om lat, eftersom det var en personlig åsikt och inte en tes framlagd som svepande sanning. Vad vill du ha förklarat? Att jag hatar denna typ av verksamhet? Jag vet inte hur gammal du är men förmodligen inte så värst. Du märker nog efter ett tag att denna typ av skit inte gynnar fri företagsamhet, det är bara ett sätt att utnyttja andra.

 

SENT MEDLANDE TILLÄGG: Jag vill inte starta en jobbig pajkastning, bättre bara att acceptera att vi har olika åsikt om hur man väljer att ta sig fram i livet.

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 01:56:53 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Björn,

 

kul att du vädrar dina åsikter och kallar domänhandlare småtjuvar samtidigt propagerar du för att slopa mjukvarupatent. Det känns som att du använder den moral som passar dig för tillfället.

 

Låt oss klargöra ett par saker:

- Att köpa en domän ärligt och sedan sälja den är inte stöld.

- Att domäner skiljer sig i värde beror inte på svart magi eller annat fuffens utan att vissa domäner har mer kommersiell potential än andra.

(T.ex. kan man skapa en webbplats som får mer besökare och drar in mer pengar på datorer.se än jannesbilligadatorer88.cc)

- Ja, det finns hackare och domänsnattare. Men det är fel att dra alla över en kam.

 

Har du problem med fri handel av varor föreslår jag att du flyttar till Nordkorea. De har säkert också slopat mjukvarupatentet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte ens besvara dina klargöranden, i mina ögon är du en småtjuv även om du köper domäner ärligt och säljer dessa vidare. Det jag och flera med mig blir irriterad över är svarthandeln som kan likställas med personer som köper upp alla biljetter till stora konserter och säljer dyrt till de fans som verkligen vill gå på konserterna. Ni är småtjuvar i mina ögon helt enkelt!

 

Att du tycker det är underligt att jag propagerar emot mjukvarupatent och att jag använder den moral som passar mig för tillfället fattar jag inte riktigt. Låt mig förklara min syn på det hela.

 

Mjukvarupatent är i mina ögon ett otyg som bara är till för att tillfredställa de stora bolagen, dvs de bolag som har råd att ha en armé av advokater och en patentportfölj att hota andra bolag med för att bli av med konkurrens.

Jag ser inte att mjukvarupatent kan vara bra över huvud taget för den stora delen av världens mindre till medelstora företag, det är enbart bra för de större (Microsoft, IBM, Adobe, Apple mm. mm.) som har råd att kolla om det redan finns ett patent inom det område bolaget gör programvara för, inte för de lite mindre bolag som även dom kan göra innovativa programvaror.

Visst kan man säga att även mindre bolag har chansen att patentera sina jättebra idéer, men för att kunna göra det måste man först plöja igenom alla befintliga patent som ofta är skrivna på ett sätt som ingen vanlig person förstår, och det kostar en hel del pengar i advokater vilket inte de mindre bolagen har råd med. På så sätt blir man av med konkurrens från innovativa bolag som kanske inte är lika stora som de stora bjässarna.

Att sedan de mjukvarupatent som finns idag är otroligt löjliga (se till exempel http://www.ffii.se/acacia/index.html'>http://www.ffii.se/acacia/index.html eller de patent Adobe har tagit på något så trivialt som flikar i ett program) gör ju inte saken bättre.

 

Jag ser ingen som helst likhet eller motsats mellan hur jag ogillar såna som dig och mina åsikter om mjukvarupatent, min moral är inte något jag ändrar beroende på vad jag propagerar.

 

--

"I killed my dinner with karate -

kick ´em in the face, taste the body;

shallow work is the work that I do." -Joanna Newsom

 

Stoppa mjukvarupatenten nu! http://www.ffii.se/

 

[inlägget ändrat 2005-05-25 13:30:14 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...