Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få varan gratis om de inte hämtar den?


DnSx

Rekommendera Poster

Jag hittade följande:

 

"Man kan om man har tur få gratis varor av dörrförsäljare. Men om man

misslyckas har man ändå inte förlorat ett rött öre. Det hela är mycket

enkelt och dessutom lagligt. När det kommer en dörrförsäljare till dig

och vill sälja någon produkt till dig så köp den. Skicka sedan ett

rekommenderat brev till företaget och skriv att du vill häva köpet. Man

har enligt lagen om hemförsäljning av 1 Juli 1970 rätt att häva köpet

inom en vecka. Nu blir försäljaren skyldig att lämna tillbaka dina

pengar. Du behöver inte heller skicka tillbaka varan. Det är försäljarens

uppgift att hämta tillbaka varan. Om dom inte har hämtat varan efter 3

månader, blir varan din helt gratis. Detta kan även användas när företag

skickar varor till dig och ber dig betala eller skicka tillbaka

varan. Behåll den och betala inte. Har ingen hämtat den inom 3 månader,

är den din."

 

 

Nu är frågan om det verkligen stämmer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staffan Malmgren

Njae, men under vissa förutsättningar kan det bli som du skriver.

 

Den lag som är tillämplig är "Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)", lagen från 1970 har sedan länge slutat gälla. Hemförsäljning avhandlas i kapitel 4, men lagen gäller inte om priset understiger 300 kronor (4 kap. 1 § 2 st. 1 p). Den gäller inte heller om hembesöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran (4 kap. 1 § 2 st. 4 p.)

 

Försäljaren måste i samband med köpet skriftligen informera om ångerrätten (4 kap. 3 §), och konsumenten har rätt att inom 14 dagar ångra sig genom att skicka eller lämna ett meddelande till försäljaren (4 kap. 5 §).

 

Om konsumenten gör detta, och han fått varan vid dörren, behöver han bara "hålla varan tillgänglig" för säljaren att hämta den. Om inte säljaren hämtar varan inom tre månader tillfaller den konsumenten (4 kap 8 § 2 st.) Jag är osäker på om det finns något krav på konsumenten att vara hemma mellan vissa tider etc, men annars skulle man ju kunna ta emot varan, häva köpet, och sen göra sig oanträffbar i två veckor. Gissningsvis står det här i den skriftliga information som säljaren måste lämna.

 

Om köpet ingicks utan att varan togs emot, dvs att försäljaren skickar varan senare, måste konsumenten däremot skicka tillbaks den, gissningsvis på egen bekostnad (4 kap. 8 § 1 st.)

 

Oavsett vad, om konsumenten ångrar sig måste säljaren betala tillbaka pengarna inom 30 dagar från att han mottog konsumentens meddelande.

 

Men allt detta gäller bara om varans pris överstiger 300 kronor. För billigare varor tror jag att konsumentköplagen (1990:932) gäller, och enligt denna får man bara häva köpet om det är något fel på varan.

 

Vad som gäller om en försäljare oanmodat skickar en vara är jag osäker på, men enligt allmänna avtalsrättsliga principer kan konsumenten inte bli bunden av ett sådant handlande. Men händer sådant i verkligheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och enligt denna får man bara häva köpet om det är något fel på varan.

 

Ja, men bara om felet är av väsentlig betydelse för köparen (KKöpL 29 §), vilket bör understrykas. Annars är det den vanliga, för jur. stud., ryggmärgsimplanterade köprättsramsan som gäller; avhjälpande, prisavdrag, hävning. (Glöm för hela världen bara inte bort skadeståndsanspråk (KKöpL 30-32 §§).)

 

Vad som gäller om en försäljare oanmodat skickar en vara är jag osäker på, men enligt allmänna avtalsrättsliga principer kan konsumenten inte bli bunden av ett sådant handlande.

 

Konsumenten blir bunden av ett dyl köp under förutsättning att denne använder varan. Denna typ av accept kallas för "konkludent handlande" och ingås exempelvis varje gång man parkerar sin bil på en avgiftsbelagd parkering. Anbud/accept-modellen är förvisso den mest elementära grunden för ett avtals ingående, men alltså inte alltid nödvändig då skylten på parkeringen som upplyser om kostnad inte kan anses som ett anbud, utan som ett utbud. Varför det inte kan ses som ett anbud är därför att ett anbud måste vara riktat mot en specifik person, och inte mot en generell potentiell kontrahent - ex. reklam och tidningsannonser.

 

Men händer sådant i verkligheten?

 

Javisst! Håller inte "Kalsongmaffian" på med sin tvivelaktiga verksamhet fortfarande? Det är (var?) alltså ett företag som skickar underkläder till folk och bifogar fakturan tillsammans med kallingarna utan föreliggande beställning.

Ett annat exempel är de som ringer upp företag och ber dem korrekturläsa ett nyss skickat fax som skall ligga till grund för en reklamannons i en föga känd tidning. Om man lusläser den halvdåliga faxkopian inser man dock att det är en orderbekräftelse, tillika ett godkännande för fakturering.

 

Jag har dock inte personligen blivit mål för kalsongbombning, men väntar otåligt då jag tycker det är trist att tvätta vilket delvis skulle lösa sig mha gratiskalsonger... ;)

 

 

Mvh

-Cat [ett tips är att läsa "Dagens skojare" - mkt underhållande kvällslektyr! ;)]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dock inte personligen blivit mål för kalsongbombning, men väntar otåligt då jag tycker det är trist att tvätta vilket delvis skulle lösa sig mha gratiskalsonger... ;)

 

Men om du då använder dom blir du väl också tvungen att betala (om jag fattade det du skrev rätt)? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du då använder dom blir du väl också tvungen att betala (om jag fattade det du skrev rätt)?

 

Helt rätt! :)

Jag är dock inte tvungen att betala för kallingarna så länge jag inte bryter förpackningen, eller på annat sätt begagnar varan. Å andra sidan måste kallingskickaren hämta sina kallingar själv då jag inte skäligen kan åläggas någon som helst uppoffring för att ge dem tillbaka sin "felskickade" försändelse.

Med dessa kalsongskojare i åtanke antar jag att de inte orkar bemöda sig om att få tillbaka sina kallingar, utan låter dem som klagar behålla dem - Y-front eller ej! ;)

 

 

Mvh

-Cat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, "gratiskalsonger" torde väl ändå betyda att du använder dem, eller?

 

Eller kanske du har en annan användning för kalsonger i sin förpackning som jag inte vet om? ;)

 

De får väl göra ett lukttest när de kommer för att hämta tillbaka dem. LOL!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...