Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux som filserver


Gorbulas

Rekommendera Poster

Är ganska ny på Linux men intresserad av att testa. Skall sätta upp en ny filserver på företaget och varför inte passa på att testa med Linux som os.

 

Vad rekomenderar Ni att använda för Linux "variant" till en server, gärna gratis och enkelt att komma igång med.

 

Kör för övrigt med win 2003 server som PDC och Win 2000 Server på övriga servrar, blandad miljö på klienterna med XP, Win2000 och lite tunna klienter.

 

 

/ Gorbulas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad du kan tänka dig.

Själv kör jag tinysofa http://classic.tinysofa.org/ ,den är snabb och enkel att sätta upp. Men den har inget grafiskt system (jag har iofs inte senaste versionen). Det går ju att lägga till, men vill du ha det är nog andra varianter bättre.

En som verkar intressant är LormaLinux, de har en filserver basaerad på Slackware. http://linux.lorma.edu/main/

Jag tänkte testa den, använder Workstation på ett par datorer - klart bra distro! Filservern är visserligen beta, inte vet jag om du törs köra sådant för företaget.

Annars, om du har en modern server så kan du egentligen köra vad som helst. SuSe och Fedora har mycket grafiska hjälpmedel och möjlighet att välja installation för server-bruk.

 

Men varför inte ta lite tid på dig, kör tinysofa i enbart textläge. Du kommer att lära dig snabbt!

 

//Peter

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. :thumbsup:

 

Servern som jag hade tänkt för ändamålet är en Dell PowerEdge med 1 ghz P4 processor och för tillfället 256 mb ram (ska väl till lite kanske).

 

Ska kika närmare på dina förslag, det är "lite" affärskritiska filer som skall ligga på servern så det går nog åt lite utvärdering först.

 

 

/ Gorbulas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...